Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med O.S FS-200?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med O.S FS-200?

    Sysler med et nytt skalaprosjekt, og har lyst til å bruke en stor 4-takter. Har utelukket Saito og YS.

    Noen tråder på nettet peker i retning av problemer med overoppheting. Noen som har vært borti dette?

    O.S oppgir at den kan snurre en 20x8 to bladspropell, men ca hvor stor 4 bladspropell vil den kunne klare mener dere?

    Takknemlig for kloke ord. Vet at Ola Fremming har syslet med en "Fuel Injection" variant av denne motoren, men jeg snakker altså om den litt snillere varianten.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

  • #2
    Jeg har kjørt inn og fløyet noen turer med en FS200. Den er som vanlig med OS veldig trang i starten men er relativt kjapp å kjøre inn. Brukte 20/20 fuel, du bør opp i 20% nitro så blir den fin å håndtere. Jeg monterte en perrypumpe og Hatori pipe på min. Den går definitivt ikke varm, om den gjør det så brukes det enten for liten potte eller for stor propell. Min gikk på ca 7500 med APC 18x10. Største fireblads den vil trekke er APC 15x12 (har prøvd - den er litt stor). Fra en F3A flyger i Finland meldes det at motoren trives best på ca 8000, det betyr APC 17x10 eller 16x12. Da får du en kjempefin motor. Den er utrolig liten og lett og starter veldig lett. Har du en glowdriver med forsinkelse (type Johannesen/Thinn eller non-knocking plug heater fra østen) så starter den silkemykt.

    Jeg solgte min ettersom den lå langt under forventet ytelse, ca 1000 rpm mindre enn YS 170. Når det er sagt er OS'n snillere og mindre kritisk på fueltype, en fin skalamotor.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Takk for godt svar!
      Hadde kanskje håpet den kunne dratt en 20x5 eller 20x6 4- eller 3-bladspropell. Men stigningen er vel kanskje litt liten for en skalamodell. Ingenting som er pinligere enn en Spitfire på drøyt 2 meter med en propell som knapt går utenfor cowlingen. Så vil gjerne opp i diameter, og ned i stigning.

      Det eneste jeg kan om om flerbladspropeller er at man må gå én tomme ned på enten diameter eller stigning for hvert blad man legger til. Men det er kanskje ikke helt riktig?
      Med OS sin anbefaling av 20x8 toblads, så virker jo 20x5 eller 20x6 fireblads gjørbart?

      Godt å høre at OS'en grei å gjøre med. Vil ha en snill og robust motor til en fin pris. For acroflyene der jeg vil ha maks ytelse per vekt, kan jeg heller kjøpe Saito.

      Et siste spørsmål. Har lest flere steder at folk setter på en perrypumpe. Særlig innen F3A. Er dette grunnet tankplassering over cg, eller trives motoren best med dette uansett? Min er som nevnt tenkt til skala, men om jeg kan kan plassere tanken min langt unna ved bruk av perrypumpe, så er jo det en god ting.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #4
        Jeg brukte pumpe fordi hatori-pipa ikke har trykknippel, og for å få tankplassering mindre kritisk.

        Når det gjelder stigning så har jeg dårlig erfaring med store propeller og lav stigning. Det spørs jo på vekten av modellen, men 4-5 tommer stigning på 20-tommers propeller høres ut som det vil gi mer lyd enn trekkkraft, uten at jeg har forsøkt det.

        Det med tommer/pitch og 3-4 blad stemmer i min erfaring med 15x12x4, det tilsvarte omtrent 17x12 toblad men det virker som firebladsprop gir mindre skyv.

        Jeg er litt forundret over det med ytelse og Saito - mitt inntrykk er at Saito er en godlynt skalamotor mens O.S har bedre ytelse. Jeg flyr utelukkende akro og vil aldri sette mine ben i en Saito. (Bør jeg dukke nå kanskje...? )
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Da jeg skulle velge glowmotor til min Sebart 50, så sammenlignet jeg O.S og Saito firetaktere. Valgte Saito 82 fordi jeg for tilsvarende ytelse O.S motor, måtte opp ca 50% i vekt med O.S'en. Mulig at dette var ekstremt i akkurat denne størrelseskategorien. Saitoen er litt mere lunefull sammenlignet med min FS-91 fra O.S. Sparker propellen lettere, og slår en del på lavt turtall. O.S'en derimot bare tusler og går. Motorene er brukt omlag like mye.

          Men takk for propellinfo! Det kommer godt med. Nå må jeg bare spare litt, samt overtale madammen... Hun fant nemlig excelarket mitt med hva alle komponentene til flyprosjektet mitt koster. Hun tok ikke bølgen, for å si det sånn!
          Med vennlig hilsen
          Johannes Gjessing GMFK
          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

          Comment


          • #6
            Hei

            Vet ikke om du har vurdert den allerede,men Moki 210 kan være tingen
            Futaba 10C Fasst
            Last Down 3XL V3
            Spirit Elite
            Primo
            Hellcat
            Sukhoi
            Pt 19
            Ucd
            Bossanova
            Giles 202
            Boomerang
            Mojo
            Ultra Stick
            Riva Silver X
            Laser 3d
            Hobbyrommet er fullt av leker.

            Comment


            • #7
              Elektro ville helt garantert fungert mtp. propell, men det skal nå en gang ryke og smelle

              Moki 210 har jeg lest at flere innen skala bruker, men hvis jeg skal bort fra 4 takter, så kan jeg like godt gå for blyfri.

              Spørs om ikke jeg må krype til korset og konsentrere meg om en to-blader for flyvingen.
              Med vennlig hilsen
              Johannes Gjessing GMFK
              || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

              Comment


              • #8
                Jeg har en FS-200 og har bare gode erfaringer, unntatt en ting (kanskje to). Det er jo en stor motor og den krever krefter for å dras i gang. Jeg forsøkte med min vanlige Sullivan starter med et nytt 12V motorsykkelbatteri, men det gikk ikke. Forsøkte også En Sullivan Dynatron på samme batteriet med samme resultat. Først med et kraftig fritidsbatteri fikk jeg den såvidt igang. Prøvde Dynatronen på det også, men ingen forskjell. Å starte den for hånd fikk jeg ikke til.

                En annen sak er jo at det ser ut som det ikke er noe poeng i å kjøpe en Dynatron starter uten å øke spenningen mot 24V.

                Det som kanskje er litt dumt med motoren er at den faller liksom mellom to stoler. En DLE-30 er sterkere og billigere med omtrent samme vekt. Så for Extra type fly så faller den litt igjennom. Så den gjør seg nok best som skala motor tror jeg.
                Futaba T8FG-S
                Noen planker og noen visper

                Comment

                Working...
                X