Unconfigured Ad

Collapse

Grillparty

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

    #1

    Grillparty

    Igår klarte jeg å grille motoren min (Align 91H i en T-Rex 700). Jeg fulgte prosedyren i manualen, men merket ingen indikasjon på at jeg kjørte for magert før motoren kuttet - og da var det umulig å få start på den igjen. Jeg har lite eller ingen kompresjon.

    Jeg finner ingen knekte eller sprukne deler, men stempelet har fått en del juling (se bildet). Antar at jeg må bytte stempel, pakninger og stempelforing til den nette sum av 1500 kr (samme pris som en ny motor fra flying-hobby...).

    I etterklokskapens lys ser jeg at jeg burde ha målt temperaturen på motoren hver gang jeg justerte high speed-nåla. Jeg målte et halvt minutt etter at motoren hadde kuttet, og da var temperaturen over 150 grader.

    Jeg klarte heldigvis å autorotere ned uten å skade noe -- det kunne fort ha blitt mye dyrere!
    Attached Files
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!
  • Øyvind M
    • Oct 2008
    • 837

    #2
    trist å høre!:/ jeg hadde en uheldig event med min 600 nå i februar da jeg var hjemme. som nybegynner hadde jeg skrudd glowpluggen i for løst, og hele dritt føk av 10-15 meter oppi lufta(høyere enn tretoppa) ble en panisk auto, men gikk bra med heliet. mitt kosta ikke 1500 da, så var jo heldig der!



    besøk denne siden og kjøp 1. episode. fin når det gjelder oppsett og lean vs rich motor. lærte mye av det hvertfall og my bra flyving
    dx7

    Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
    Løten MFK
    Stay Frosty

    Comment

    • Te-raptor
      • Jul 2004
      • 693

      #3
      Uffda, dette var kjedelig.

      Vet ikke hvor mye erfaring du har med nitrohelikopter, men måten jeg gjorde det på i min raptor70 var at jeg justerte rikt sånn at den gikk og "gurglet" litt, for så og magre den litt og litt til jag akkurat kom dithen at den gikk rent. Da var det aldri noe problem med overoppheting. Kunne til og med fly med kamerarigg og speilrefleks under uten at motoren ble for varm.

      Tror ikke at en helimotor bør justeres for maks ytelse, da vil faren for overoppheting være stor...
      Terje

      Comment

      • jotto
        • Jul 2007
        • 3060

        #4
        Takk for tips begge to!

        Jeg har ingen erfaring med heli-nitro fra før (har kun fløyet elektro), men jeg har to nitrobiler. Det er tydeligvis ikke like enkelt å høre at heli-motoren kjører magert som på bilene!

        Jeg har fløyet tre kanner med "litt magrere enn gurglenivå", men så ville jeg se om det var noe å hente på å kjøre enda litt magrere.

        Jeg savnet egentlig ikke mere kraft, men jeg var mere nysgjerrig på om jeg kunne fly lengre per fylling og om det ble mindre vibrasjon.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment

        • weddowickh
          • May 2007
          • 309

          #5
          Hei.

          Synn å se stemplet ditt..

          Sånn jeg justerer er at jeg flyr en runde på Idleup, setter den ned og kjenner på baklåkket på motoren . skal kunne holde fingeren der uten å brenne deg .. stiller den sånn at den blir passe varm.

          Har brukt denne måten på mine heli , Raptor 50 og T-Rex 700 og har aldrig hatt havari på mine motorer.. Får nok power også..

          Lykke til
          Mvh.

          Fredrik

          Comment

          • LarsO
            • Dec 2007
            • 1273

            #6
            Kjenn på bunnplaten med jevne mellomrom for temp.ref. umiddelbart etter landing. Se på side 4/6 på denne siden.
            Vet at også mange venner seg til å kjenne på ett visst punkt på siden av motoren/sylinderen, da de mener dette gir en bedre temp.ref.

            Comment

            • -GAS-
              • Jun 2007
              • 1323

              #7
              Hei, trist å høre om grillingen din. Vil bare nevne at jeg jeg ville ha byttet råden også, den har og helt sikkert hatt det tøffere i det siste den og.
              Christen
              http://jetsofnorway.com/

              Comment

              • jotto
                • Jul 2007
                • 3060

                #8
                Originally posted by Christen
                Hei, trist å høre om grillingen din. Vil bare nevne at jeg jeg ville ha byttet råden også, den har og helt sikkert hatt det tøffere i det siste den og.
                Hva er råde? Jeg har kun engelsk deleliste, og den inneholder definitivt ikke det ordet
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment

                • Te-raptor
                  • Jul 2004
                  • 693

                  #9
                  Originally posted by jotto
                  Takk for tips begge to!

                  Jeg har ingen erfaring med heli-nitro fra før (har kun fløyet elektro), men jeg har to nitrobiler. Det er tydeligvis ikke like enkelt å høre at heli-motoren kjører magert som på bilene!

                  Jeg har fløyet tre kanner med "litt magrere enn gurglenivå", men så ville jeg se om det var noe å hente på å kjøre enda litt magrere.

                  Jeg savnet egentlig ikke mere kraft, men jeg var mere nysgjerrig på om jeg kunne fly lengre per fylling og om det ble mindre vibrasjon.
                  Du bruker helt klart mindre fuel på å magre mye, men desverre også flere motorer
                  Det sikreste, og snillest moto motoren er å legge deg rett under "gurgle-nivå". Det går med litt mere fuel, men ikke så mange motorer.. Lykke til med neste motor!
                  Terje

                  Comment

                  • -GAS-
                    • Jun 2007
                    • 1323

                    #10
                    Conrod heter det vel på engelsk, det er den stanga med et hull i hver ende som binder stempelet med veiva
                    Christen
                    http://jetsofnorway.com/

                    Comment

                    • Arild Johansen
                      • Jan 2004
                      • 426

                      #11
                      Synd med motoren din!

                      OS HZ (og Align H) har en forgasserkarakteristikk som gjør at man må ha tomgangken en god del rikere enn for eksempel på OS SZ. En del av de jeg flyr sammen med har tomgangsnåla helt i endepunktet på rik side.

                      En generell regel for nitromotor i helikopter (for 3D flyging) er å ha tomgang og midtområde relativt rikt. Da kan man ha en litt magrere innstilling på hovednåla for å få full effekt. Formålet med litt rikt midtområde og tomgang er at en får temperaturen ned når motoren går på lett belastning. Det er allikevel viktig og ikke magre hovednåla for mye da dette vil føre til at man ”toaster” motoren selv med rik innstilling på de nevnte områder.

                      Jeg har akkurat bistått en kompis som hadde en ”toastet” Align 91 H. Stempelet på den var akkurat likt ditt stempel. Han hadde i utgangspunktet en riktig juster motor, men trykkslangen hadde hoppet av under flyging. En personlig og subjektiv oppfatning er at HZ motoren er mer ømfintlig for mager blanding en f. eks. SZ. Dette tror jeg kommer av måten OS har forbedret tettingen til stempelringen med hullene i toppen av stempelet. Det gjør at man for et overtrykk bak stempelringen som gir bedre tetting mot sylinderveggen.

                      Ulempen er at når motoren er for magert innstilt vil trykket og smørefilmen slutte å gjøre jobben på et tidligere tidspunkt enn ved f. eks. OS SZ.
                      Jeg mener på ingen måte at HZ er en dårlig eller dårligere motor. Alt det jeg har sett av denne motoren er mer positivt enn ved tidligere OS 91 motorer, men jeg tror en skal ha det i bakhodet når en ”ratter” rundt med nålene på den.

                      PS! Husk og sjekke at det ikke er metallpartikler fra stempelet ditt andre steder i motoren, eksempelvis i kulelagrene.
                      Arild Johansen

                      Modell-Helikoptersport
                      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                      AHMHK

                      Comment

                      • jotto
                        • Jul 2007
                        • 3060

                        #12
                        Jeg endte med å bestille ny motor fra flying-hobby. Det var samme pris som å kjøpe delene fra Elefun. Jeg får beholde den gamle motoren som dele-motor eller se om jeg finner billig stempel++ på ebay en gang.

                        Jotto - noen kroner magrere og en erfaring rikere (pun intended!)
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment

                        • arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

                          #13
                          Originally posted by jotto
                          Jeg endte med å bestille ny motor fra flying-hobby. Det var samme pris som å kjøpe delene fra Elefun. Jeg får beholde den gamle motoren som dele-motor eller se om jeg finner billig stempel++ på ebay en gang.

                          Jotto - noen kroner magrere og en erfaring rikere (pun intended!)
                          Sjekk TowerHobbies. De har bra utvalg på OS deler generelt. Og slikt småtteri gir gunstig frakt og.
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment

                          • RC ludde
                            • May 2006
                            • 36

                            #14
                            Hei
                            På infinity hobby finner du de delene du trenger til din motor. Legger ved direkte linken til
                            delene.
                            MVH Geir

                            Comment

                            • jotto
                              • Jul 2007
                              • 3060

                              #15
                              Ok, da er jeg snart klar for ny innkjøring og tuning

                              Jeg har sett videoen fra http://www.smacktalkrc.com/ (takk for tips, Øyvind!). Det er likevel en ting som er uklart i videoen: det blir forklart hva som er kjennetegn for "lean condition" når man justerer mid range, men ikke hva som er "rich condition".

                              Hvordan vet jeg at jeg bør leane mid range? Fabrikkinnstillingene (2 runder) er vel i rikeste laget?

                              Jeg trenger ikke å superoptimalisere for å få maks ytelse (det har jeg prøvd..host), men jeg vil ikke sløse med fuel heller.
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...