Igår klarte jeg å grille motoren min (Align 91H i en T-Rex 700). Jeg fulgte prosedyren i manualen, men merket ingen indikasjon på at jeg kjørte for magert før motoren kuttet - og da var det umulig å få start på den igjen. Jeg har lite eller ingen kompresjon.
Jeg finner ingen knekte eller sprukne deler, men stempelet har fått en del juling (se bildet). Antar at jeg må bytte stempel, pakninger og stempelforing til den nette sum av 1500 kr (samme pris som en ny motor fra flying-hobby...).
I etterklokskapens lys ser jeg at jeg burde ha målt temperaturen på motoren hver gang jeg justerte high speed-nåla. Jeg målte et halvt minutt etter at motoren hadde kuttet, og da var temperaturen over 150 grader.
Jeg klarte heldigvis å autorotere ned uten å skade noe -- det kunne fort ha blitt mye dyrere!
Jeg finner ingen knekte eller sprukne deler, men stempelet har fått en del juling (se bildet). Antar at jeg må bytte stempel, pakninger og stempelforing til den nette sum av 1500 kr (samme pris som en ny motor fra flying-hobby...).
I etterklokskapens lys ser jeg at jeg burde ha målt temperaturen på motoren hver gang jeg justerte high speed-nåla. Jeg målte et halvt minutt etter at motoren hadde kuttet, og da var temperaturen over 150 grader.
Jeg klarte heldigvis å autorotere ned uten å skade noe -- det kunne fort ha blitt mye dyrere!
Comment