Originally posted by Alfalfa
Unconfigured Ad
Collapse
motor+vann=?
Collapse
X
-
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this! -
Motorboy En annen ting du bør være klar over og det er at du bør bruke endel mere totakts olje i motoren enn hva som er normalt med vanlig afterun oljer, da afterun oljene "kryper" bedre ut i motoren en hva totakts oljen gjør.
Anbefaler å blande 9 deler parafin til en del olje (motorolje eller totaktolje), da den kryper like bra som de dyre after run olje.
spylte gjennom den med vann.. skulle kanskje ikke gjort det?
Ikke spyle/vask motoren i vann da du kan ikke kvitte vann siden de kan ligge i kulelagrene og ruste i fred. Vask i parafin eller diesel eller annet rensevæske og smør opp alle deler.
Jens Eirik(OBS. anbefaler ikke noen å bruke vann til vask av motorene, dette er ment til di som har fått seg en dukkert likevell).
For å ta det kort. har en fått vann i motoren (gjelder ikke salt vann, da må den demonteres og gjerne kokes i litt i frostvæske for å få ut salt kornene). Så er det enkleste å skylle motoren i rødsprit (ingen demontering nødvendigt) sørg for at motoren blir god og full av rødsprit (hell gjerne inn i potten, plugg hullet og forgasseren) og la ligge en 5-10 min. Da er det bare å helle alt ut og tørre av (gjerne bruk en føner for å fordampe siste rest av sprit) før du bruker totakts olje, afterun olje eller Jens Eirik sin innteresange miks til oppsmøring og turn motoren mange ganger rundt så en er sikker på at lagrene er gjennom smurte.
Poenget med å bruke sprit i motoren etter en har fått vann i den, er at sprit er hydroskopisk (trekker vannet rett ut av lufta faktisk og ikke minst ut av lagrene i en motor). En kan gjerne bruke glowfuel i steden for rødsprit (hvis en har god råd), men rødsprit er faktisk bedre. Det som er viktigt er at en ikke bare heller olje i en motor som har fått vann i seg da oljen og vannet bare blir liggende side om side og da er det farvel til lagrene på kort tid. Viktigt er det også å smøre motoren opp etter å ha vasket med sprit da den ellers blir liggen tørr uten olje til rust beskyttelse (nok engan farvel til lagrene i motoren).
Til slutt en nød fiks på stedet etter å ha tryna motoren i vann under landing på flotører: Er flyet og utstyret i stand til å fly mere/bli startet opp, så er det ofte greit å skru ut pluggen og helle ut/ snu motoren rundt så vannet kommer ut (bør gjøres uansett). Ta så å åpne gassen og fyll på fuel til den ikke vil ha mere (snu propell akslingen slik at hullet i veivakslingen er åpent før du fyller på fulen). Snu så propellen så slik at stempelet er i nederste posisjon og fyll fuel ned i plugg hullet til det renner over (eller det begynner å renne ut av potta), vent litt og tur så motoren roligt rundt en 10-15 ganger hver vei før du tømmer fulen ut av motoren menst du roterer propellen (akkurat som om du har dratt for mye fuel inn i motoren og skal ha ut overskuddet før start). På med plugg og turn motoren noen få tur så du er sikker på att der ikke er hydraulikk lås før du starter den. Kjør så motoren god og varm (bånnsugen i ett par min) før du stopper den som vanligt, tank opp og du er klar til ny flytur (alt vann er forlenst borte).
Håper den gjennomgangen var grei å få med seg folkens.
P.s. Takk for parfin miksen Jens Eirik, den hadde jeg ikke fått med meg før.Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Jeg trekker tilbake det jeg sa om tannbørsten til søster eller samboer...
Frostvæske er giftig og man vil mest sannsynlig kunne dø av det..
Jeg mente selvfølgelig svigermor....
Jeg har "kokt" både hele motorer og deler i frostvæske, men det er som Vingemutteren sier mest praktisk idet man har plukket motoren ned til "kakaopulver"... Dvs. småbiter...
Vær obs på at enkelt typer gummi og plast kan bli sprø av frostvæske og forskjellige typer oljer/silikoner, så for å være på den sikre siden så bør armen på forgasseren samt o-ringen rundt forgasserfatningen tas av.Comment
-
takk, dette var skikkelige godsaker! men jeg vet ikke helt om jeg tør å demontere motoren, er det ikke en risk at du muligens skrur på en skrue for hardt, mens en annen for svakt? eller noe lignende..?I don't think there's a punchline scheduled, is there?Comment
-
Re: motor+vann=?
Originally posted by soloflyinghvis en glow motor får vann i seg, er det farlig? hva kan man gjøre for å forhindre rustskader?
i flyet om det fortsatt er intakt og rett og slett kjøre den god og gjennomvarm...så fort råd er ? Iallefall om det ikke er snakk om saltvann.mvh MMComment
-
Joda, men meningen med å drukne den i fuel først er å få ut vannet slik at motoren fungerer normalt med engang. Med vann i motoren kan det bli mye strev for å få den igang. Har en tenkt å vente til en kommer hjem så er det absolutt lurest å drukne den i fuel først som sist for lagrene starter å ruste med engang og når en kommer hjem tar det ogte en dag eller to før alt er rengjort og ok (egen erfaring her ja).
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
-
Hello sailors !!
To-takts olje er IKKE å anbefale tror jeg.... Den tilsettes jo som smøring til bensin totaktsmotorer. Årsaken er jo for å smøre veiv og foring under drift. Tror ikke dette er det lureste valget?? Er totakts olje emulgerbar (blander den seg med vann) med vann?
Det er vann som i utgangspunktet er den største trusselen. Hva nitroen forårsaker tør jeg ikke tenke på en gang. Uansett er to takts olje myntet på petroleumsprodukter... ikke sprit
TT olja skal ha full kredit for trykkfasthet og smøreegenskaper under høy temp. og trykk, men det er jo ikke DERFOR vi bruker "lay-up" olje vel ??
MVH LimbomaskinistenModellfly skal flys så hasardiøst at det virker provoserende på de som påberoper seg viten om RC hobbyenComment
-
Den er billig og møter spekken på en tilfredsstillende måte, eventuell automat olje er kansje ett bedre valg. olje som blander seg med vann tror jeg ærligtalt ikke er tingen, da er det mye bedre å fjerne hoved delen av vannet med å tørrkjøre motorene før innsetting med afterrun olje.
I 4T motorer skal TT olje brukes med jamne mellomrom på ventiler, løftere og kam for å redusere slitasje og rust (dette i følge Laser engines).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment