Unconfigured Ad

Collapse

Nitro/Korrosjon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • troasb
    • Dec 2008
    • 591

Nitro/Korrosjon

Jeg har tatt opp modellflygingen igjen etter 25 år ute av gamet. Ser at alle nå bruker nitro. I min tid brukte vi bare 0% nitro til motorer over 15 størrelse. Det hadde vi ingen problemer med og motorene holdt seg korrosjonsfrie.

Da jeg imidlertid begynnte å kjøre r/c bil så var nitro et must. Men det førte jo til at vi ikke bare kunne sette bort motoren etter en dag. Vi måtte enten kjøre den litt på null nitro, eller fylle og kjøre den igjennom med WD-40 el.l. Glemte man dette var det rust overalt etter få dager.

Nå hører jeg de sier at oljen i fuelen har så gode anti-korrosjonsegenskaper at dette ikke er nødvendig lenger. Er dette riktig? De selger jo fuel med ren castor olje i dag også, og den er vel den samme som før?
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper
  • nomore
    • May 2006
    • 517

Det kan gå mange uker mellom hver gang eg tar opp en modell med nitro, men har aldri opplevd rust. Har spurt om dette rundt i gjengen, men ingen ser noe vits med mindre motorene skal stå mange måneder uten bruk, i fuktige omgivelser.

Men, alle flyr ikke nitro. Det finnes mange som flyr elektro eller begge deler
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• -GAS-
      • Jun 2007
      • 1323

Jeg har opplevd rust etter bare tre dager! Etter dette bruker jeg alltid layupolje. Her det mye som kan brukes. WD-40 funker fint, Aerosave olje, Castor olje, automatolje til bil og CRC 5-56 har jeg også brukt. Virker som det ikke spiller så stor rolle hva man bruker bare lagerene og de andre ståldelene i motoren får en film av olje i stedenfor nitro. Men tynne oljer som WD-40 og CRC 5-56 vil jeg tro funker best siden de har en større innrengningsevne, jeg bruker bla. WD-40 i luftanlegg for at det ikke skal fryse om vinteren.

Fueltyper spiller en stor rolle her da, f.eks med Jero Aerosave fuelen er det mange som ikke har rustproblemer i det heletatt, men med Aerosynt comp. fuelen er det nødvendig med layupolje.
      Last edited by -GAS-; 25-03-10, 18:32.
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

Comment

• troasb
        • Dec 2008
        • 591

Originally posted by Christen
        Jeg har opplevd rust etter bare tre dager! Etter dette bruker jeg alltid layupolje. Her det mye som kan brukes. WD-40 funker fint, Aerosave olje, Castor olje, automatolje til bil og CRC 5-56 har jeg også brukt. Virker som det ikke spiller så stor rolle hva man bruker bare lagerene og de andre ståldelene i motoren får en film av olje i stedenfor nitro. Men tynne oljer som WD-40 og CRC 5-56 vil jeg tro funker best siden de har en større innrengningsevne, jeg bruker bla. WD-40 i luftanlegg for at det ikke skal fryse om vinteren.

Fueltyper spiller en stor rolle her da, f.eks med Jero Aerosave fuelen er det mange som ikke har rustproblemer i det heletatt, men med Aerosynt comp. fuelen er det nødvendig med layupolje.
        Riktig, det er som jeg tenkte; som før, men enkelte nye oljer beskytter bra. Da tror jeg nok jeg fortsetter å bruke WD-40/5-56 som før
        Futaba T8FG-S
        Noen planker og noen visper

Comment

Working...