Jeg har tatt opp modellflygingen igjen etter 25 år ute av gamet. Ser at alle nå bruker nitro. I min tid brukte vi bare 0% nitro til motorer over 15 størrelse. Det hadde vi ingen problemer med og motorene holdt seg korrosjonsfrie.
Da jeg imidlertid begynnte å kjøre r/c bil så var nitro et must. Men det førte jo til at vi ikke bare kunne sette bort motoren etter en dag. Vi måtte enten kjøre den litt på null nitro, eller fylle og kjøre den igjennom med WD-40 el.l. Glemte man dette var det rust overalt etter få dager.
Nå hører jeg de sier at oljen i fuelen har så gode anti-korrosjonsegenskaper at dette ikke er nødvendig lenger. Er dette riktig? De selger jo fuel med ren castor olje i dag også, og den er vel den samme som før?
Da jeg imidlertid begynnte å kjøre r/c bil så var nitro et must. Men det førte jo til at vi ikke bare kunne sette bort motoren etter en dag. Vi måtte enten kjøre den litt på null nitro, eller fylle og kjøre den igjennom med WD-40 el.l. Glemte man dette var det rust overalt etter få dager.
Nå hører jeg de sier at oljen i fuelen har så gode anti-korrosjonsegenskaper at dette ikke er nødvendig lenger. Er dette riktig? De selger jo fuel med ren castor olje i dag også, og den er vel den samme som før?
Comment