Unconfigured Ad

Collapse

Noen som vet om denne motorsagen er egnet til å drive en propell?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • movikong
    • Sep 2007
    • 15

Noen som vet om denne motorsagen er egnet til å drive en propell?

http://www.jula.no/motorsag-13-gcs4600-46-cc-131190

- vurderer å kjøpe denne for å drive et prosjekt jeg har gående... Er det noen som vet om den egner seg særlig godt til det?

Tenker særlig på hvor lett det er å koble på en propell på utgående aksling, samt om den samme akslingen er lagret opp med nåle eller kulelager.

mvh movikong.
  • _wizard_
    • Nov 2005
    • 224

Tror jeg heller ville gått for denne

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._V2_Gas_engine

eller denne:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Ignition_3kw_+

Som begge er helt ferdig til bruk og som du trolig vil få hjem i postkassen for ca. 200$ eller 1200.- kroner. Det vil trolig bli dyrere og dårligere å bygge om den motorsagen....
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

Comment

• Rappis
      • May 2007
      • 198

Du tenker på "motorsag med propell på ryggen" prosjekt ?

Jeg gjorde noe slikt for endel år siden, men da med en stooor motorsag, tror den var på 9HK (?!), og dro ganske godt. Husker ei lokal kjerring her titta ganske forskrekka når jeg passerte henne på tråsykkel (hun kjørte bil), jeg holdt 96 km/t, og hørtes ut som ett gammelt propellfly.

Men jeg sveisa en bolt rett på veiakselen med noe oppheng greier. Problemet var bare at det ikke ble helt i senter, så det var litt vibrasjon, og kulelagrene på saga takka ganske fort for seg.

Så det høres vel ut som ett bedre forslag å kjøpe ferdig motor med propellfeste.

Comment

• movikong
        • Sep 2007
        • 15

Tusen takk for svar! God idé å bruke en av de motorene der, var ganske billig og blir nok bedre enn å bruke en motorsag.

Må man koble til en mottager for å få tenningen til å virke på disse motorene?

mvh movikong

Edit: er et propell på ryggen prosjekt. Går det dårlig å ha den på ryggen vil jeg vurdere å lage en fjernstyrt kjelke til å kjøre på isen med.

Alle svar, kommentarer, osv til dette er velkomne, gjerne på pm.

mvh movikong.
        Last edited by movikong; 28-03-10, 14:19.

Comment

• movikong
          • Sep 2007
          • 15

Rappis: Du har vel ikke 'vraket' av prosjektet ditt liggende fortsatt?

Det hadde vært artig å se, evt. om du hadde lyst til å kvitte deg med det for en billig penge.

Det er vel også et spørsmål om avstand... jeg bor like ved Jessheim/Gardermoen.

Send meg gjerne en pm hvis du har lyst til å ta kontakt.

mvh movikong.

Comment

• Rappis
            • May 2007
            • 198

Tror vraket er kastet, som sagt så gikk lagrene. Og prosjektet med å bytte lager samt å dreie en overgang ifra veiven til propell gikk i vasken når gjengene på veiven gikk fløyten når jeg skulle skru av svinghjulet.

Men det var ett veldig enkelt oppsett, en stor motorsag (lettere modifisert) festet i en gammel bæremeis til ryggsekk, gamle typen av stål og skinnremmer. Videre på dette festet var det en hel ring som gikk rundt propellen og ga en slags beskyttelse.

Doningen ble startet, meisen slengt på ryggen, og full gass

Dette gikk strykende både på sykkel og ski. Som sagt var jeg oppe i 96 km/t på vanlig tråsykkel og lett nedoverbakke. Og kunne sikkert klart mere også, men syntes det begynte å gå fort nok da, spesielt siden lagrene på sykkelen neppe er laget for slike hastigheter.

Comment

• movikong
              • Sep 2007
              • 15

Ok, takk for svar. Fikk en PM fra en kar i Bodø som hadde en ferdig ombygd motorsagmotor til salgs. Det fulgte visst med både propellaksling og tenningsanlegg, må si jeg føler meg fristet.

Føler at det å lage ringen rundt propellen er det som er vanskeligst/mest mas.

Ellers må jeg si at det er mye moro man kan finne på...

mvh movikong
              Last edited by movikong; 28-03-10, 18:55.

Comment

Working...