Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Lurer på om det er en mulighet til å bruke vanlig "småfly" bensin på
fule motorer. Tenker da på 120 oktan. Sikkert fint med høyere oktan,
siden tennpunket er kaldere på slik type bensin!
Lurer på om det er en mulighet til å bruke vanlig "småfly" bensin på
fule motorer. Tenker da på 120 oktan. Sikkert fint med høyere oktan,
siden tennpunket er kaldere på slik type bensin!
Noen som har erfaring med dette?
Vanlig småfly bensin er 100 oktan(100LL). Hvor får du tak i 120 oktan?
Jeg bruker Avgas 100LL på min DLE111. Grunnen er ene og alene at jeg bor i USA og her finnes ikke miljøbensing type Aspen. Derfor bruker jeg 100LL for å unngå bensinlukten når flyet står inne. At bensinen ikke lukter like sterkt som vanlig bensin er vel omtrent den eneste fordelen tror jeg. Største bakdelen med Avgas 100LL er at det er bly i bensinen slik at du må holde et øye med pluggene slik at de ikke "fouler". Du kan lese en del om denne diskusjonen på flyinggiants og rcuniverse. Søk på Avgas 100LL.
Og så er ikke bensinen vannet ut med etanol. Er vel også en fordel framfor vanlig bensin.
Nei, vann i bensinen er noe skikkelig dritt, hehe.....
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Det heter faktisk flydrivstoff, ikke flybensin. Siden det ikke er bensin men et parafinprodukt.
Feil! 100ll er flybensin. brukes på småfly med stempelmotor. jet a1 derimot er parafinbasert...
100 ll (low lead) er det vanlige når det gjelder småfly. høyere oktantall var vanlig før og brukt i store stjernemotorer. tror dette knapt er å oppdrive lenger. la dere ikke lure av betegnelsen low lead. det er i forhold til bil bensin som det var bly i mye bly i den. det er i forhold til 120 og 130 oktan at det er lite bly....
sakset fra: http://www.epi-eng.com/aircraft_engi...e_of_avgas.htm
"It is interesting to note that "100-Low-Lead" actually contains more than FOUR TIMES the lead which was in Sunoco-260, one of the highest-octane fuels ever produced for street-use automobiles."
Bly eller ikke... Skulle gjerne ha hatt 2-3 fat av 100LL. Men dette er vanskeligere å få tak i enn andre ting i dette landet...
Og nei, man kan ikke fare på den lokale flyplassen å handle...
Og hvis jeg ikke tar helt feil er 100LL vel 100 MON, mens vanlig 98 er 98 RON, forskjellige måter å måle oktantall på...
-Jim Johansen- Flyklart:
Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard Under construction: Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire
JET A-1 (F-34/JP- er parafinbasert og kalles i dagligtale drivstoff/brennstoff.. Brukes som nevnt i turbiner, men også i enkelte dieselmotorer i fly.. (Dette kommer mer etterhvert fremover, både pg.a. pris og tilgjengelighet..)
AVGAS 100LL er et petroleumsdestillat og inneholder bl.a. methylbenzen/toluen og går under betegnelsen flybensin..
Brukes i dag utelukkende på stempelmotorer. Som nevnt i tråden så inneholder den ganske mye bly til tross for betegnelsen LL..
AVGAS 100LL inneholder ganske sterke løsemidler, og bør behandles deretter, så som forsiktighet med å bruke de på motorer som ikke er beregnet på det, da bl.a. toluen løser opp gummipakninger og slanger som ikke er beregnet på denne type bensin. I tillegg kan bensinen angripe endel forskjellige legeringer som ikke er beregnet på dette...
(Vet om folk på plassen som har rasert bl.a. gressklippere ganske effektivt ved å kjøre de på AVGAS 100LL...)
Her på Torp leverer vi begge typer, både JET A-1 og AVGAS 100LL, men kun i godkjente metallbeholdere, dv.s. standard UN-fat og jerrykanner i tillegg til uplift.. Plastbeholdere/reservekanner i plast avvises umiddelbart og blir under ingen omstendigheter fyllt pg.a brann/eksplosjonsfare mtp. manglende jording. (Max fylling på fat er 190 liter AVGAS 100LL og 205 liter JET-A1)..
Har du ikke ADR-sertifikat og ADR-godkjent kjøretøy er maks tillatt mengde du får utlevert 1000 liter JET A-1 eller 333 liter AVGAS 100LL pr. kjøring..
(ADR - Begrenset mengde, dersom lasten er i godkjent beholder og merket med UN-nr..)
Prisen på AVGAS 100LL er pr. d.d. ca. 9 kr/l. ex. mva og avgifter.. (Ekstra vei/transport-avgift tilkommer når det ikke er snakk om direct uplift til fly).. Vi snakker fort om 14-16,-/l totalt...
Men... Sjekk at utstyret tåler det før du bruker det... (Tank, slanger, motor)...
Vet det er folk som flyr på det, så dersom du vet om noen som bruker det, sjekk hva slags motor de har, og hva slags slanger og tank de benytter, dersom dette fungerer feilfritt.. Sjekk plugger ofte pg.a. bly og avleiringer..
Husk at AVGASS 100LL er klassifisert som Ekstremt brannfarlig, og er vesentlig mer lettantennelig en vanlig bensin..
Dette er en såkalt A-væske (JET er B, Diesel er C)...
A-væske skal IKKE oppbevares f.eks. på loft, og du har kun lov til å oppbevare maks 5 liter A-væske i bolighus uten spesiell tillatelse fra brannsjefen i din kommune..
I frittstående skur/garasje/lager kan du oppbevare inntil 100 liter A-væske uten spesiell tillatelse.
Har du volum som overskrider fritt volum, uten spesiell tillatelse, kommer du i straffeansvar dersom dette oppdages og/eller noe skulle skje, f.eks. brann.
Det skulle være det meste av relevant info...
Last edited by Alfalfa; 04-04-10, 20:26.
Reason: Edit..
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment