Unconfigured Ad

Collapse

Bruke vanlig flybensin 120oktan

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sub_sonic
    Moderator
    • Mar 2005
    • 409

    #1

    Bruke vanlig flybensin 120oktan

    Hallo..

    Lurer på om det er en mulighet til å bruke vanlig "småfly" bensin på
    fule motorer. Tenker da på 120 oktan. Sikkert fint med høyere oktan,
    siden tennpunket er kaldere på slik type bensin!

    Noen som har erfaring med dette?
    GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
    sigpic



  • jijohans
    • Dec 2005
    • 1169

    #2
    Hvor får du tak i dette? Regner med det er 100LL du snakker om? Hvis du kan skaffe dette kan jeg være interisert i 400L.
    -Jim Johansen-
    Flyklart:
    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
    Under construction:
    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

    Comment

    • sub_sonic
      Moderator
      • Mar 2005
      • 409

      #3
      Originally posted by jijohans
      Hvor får du tak i dette? Regner med det er 100LL du snakker om? Hvis du kan skaffe dette kan jeg være interisert i 400L.
      Har ikke sjekket ut noe om tilgjengeligheten. Men om du kommer med ei 20L kanne
      på en flyplass. får du sikkert kjøpt noe
      GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
      sigpic



      Comment

      • Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

        #4
        Originally posted by sub_sonic
        Hallo..

        Lurer på om det er en mulighet til å bruke vanlig "småfly" bensin på
        fule motorer. Tenker da på 120 oktan. Sikkert fint med høyere oktan,
        siden tennpunket er kaldere på slik type bensin!

        Noen som har erfaring med dette?
        Vanlig småfly bensin er 100 oktan(100LL). Hvor får du tak i 120 oktan?
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment

        • sub_sonic
          Moderator
          • Mar 2005
          • 409

          #5
          Originally posted by Olavjoergensen
          Vanlig småfly bensin er 100 oktan(100LL). Hvor får du tak i 120 oktan?
          Bare mente det var 115-120 oktan som ble brukt i småfly jeg..
          GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
          sigpic



          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #6
            Det heter faktisk flydrivstoff, ikke flybensin. Siden det ikke er bensin men et parafinprodukt.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            • affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

              #7
              Og koster 14 kr literen så ser ikke hvorfor man skal bruke den?

              Kun min andre hobby (www.flygal.no) som MÅ ha denne. Bruker kun 60 GAL i timen når vi leker.....
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment

              • OTA
                • Nov 2009
                • 759

                #8
                Originally posted by joo
                Det heter faktisk flydrivstoff, ikke flybensin. Siden det ikke er bensin men et parafinprodukt.
                Hist og pist (faktisk veldig vanlig) er det fremdeles fly på vingene med stempelmotor og som går på helt vanlig høyoktan bensin (100 okt).

                Men snakker du om turbinmotorer så har du helt rett
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment

                • Burns
                  • Aug 2007
                  • 108

                  #9
                  Jeg bruker Avgas 100LL på min DLE111. Grunnen er ene og alene at jeg bor i USA og her finnes ikke miljøbensing type Aspen. Derfor bruker jeg 100LL for å unngå bensinlukten når flyet står inne. At bensinen ikke lukter like sterkt som vanlig bensin er vel omtrent den eneste fordelen tror jeg. Største bakdelen med Avgas 100LL er at det er bly i bensinen slik at du må holde et øye med pluggene slik at de ikke "fouler". Du kan lese en del om denne diskusjonen på flyinggiants og rcuniverse. Søk på Avgas 100LL.
                  Mvh
                  Ståle

                  Comment

                  • Burns
                    • Aug 2007
                    • 108

                    #10
                    Og så er ikke bensinen vannet ut med etanol. Er vel også en fordel framfor vanlig bensin.
                    Mvh
                    Ståle

                    Comment

                    • spitmk16
                      • Oct 2005
                      • 1367

                      #11
                      Originally posted by Burns
                      Og så er ikke bensinen vannet ut med etanol. Er vel også en fordel framfor vanlig bensin.
                      Nei, vann i bensinen er noe skikkelig dritt, hehe.....
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                      Comment

                      • thor_no
                        • Feb 2009
                        • 296

                        #12
                        Originally posted by joo
                        Det heter faktisk flydrivstoff, ikke flybensin. Siden det ikke er bensin men et parafinprodukt.
                        Feil! 100ll er flybensin. brukes på småfly med stempelmotor. jet a1 derimot er parafinbasert...
                        100 ll (low lead) er det vanlige når det gjelder småfly. høyere oktantall var vanlig før og brukt i store stjernemotorer. tror dette knapt er å oppdrive lenger. la dere ikke lure av betegnelsen low lead. det er i forhold til bil bensin som det var bly i mye bly i den. det er i forhold til 120 og 130 oktan at det er lite bly....

                        sakset fra: http://www.epi-eng.com/aircraft_engi...e_of_avgas.htm
                        "It is interesting to note that "100-Low-Lead" actually contains more than FOUR TIMES the lead which was in Sunoco-260, one of the highest-octane fuels ever produced for street-use automobiles."

                        Comment

                        • jijohans
                          • Dec 2005
                          • 1169

                          #13
                          Bly eller ikke... Skulle gjerne ha hatt 2-3 fat av 100LL. Men dette er vanskeligere å få tak i enn andre ting i dette landet...
                          Og nei, man kan ikke fare på den lokale flyplassen å handle...
                          Og hvis jeg ikke tar helt feil er 100LL vel 100 MON, mens vanlig 98 er 98 RON, forskjellige måter å måle oktantall på...
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment

                          • Alfalfa
                            • Jul 2002
                            • 988

                            #14
                            JET A-1 (F-34/JP- er parafinbasert og kalles i dagligtale drivstoff/brennstoff.. Brukes som nevnt i turbiner, men også i enkelte dieselmotorer i fly.. (Dette kommer mer etterhvert fremover, både pg.a. pris og tilgjengelighet..)

                            AVGAS 100LL er et petroleumsdestillat og inneholder bl.a. methylbenzen/toluen og går under betegnelsen flybensin..
                            Brukes i dag utelukkende på stempelmotorer. Som nevnt i tråden så inneholder den ganske mye bly til tross for betegnelsen LL..

                            AVGAS 100LL inneholder ganske sterke løsemidler, og bør behandles deretter, så som forsiktighet med å bruke de på motorer som ikke er beregnet på det, da bl.a. toluen løser opp gummipakninger og slanger som ikke er beregnet på denne type bensin. I tillegg kan bensinen angripe endel forskjellige legeringer som ikke er beregnet på dette...

                            (Vet om folk på plassen som har rasert bl.a. gressklippere ganske effektivt ved å kjøre de på AVGAS 100LL...)

                            Her på Torp leverer vi begge typer, både JET A-1 og AVGAS 100LL, men kun i godkjente metallbeholdere, dv.s. standard UN-fat og jerrykanner i tillegg til uplift.. Plastbeholdere/reservekanner i plast avvises umiddelbart og blir under ingen omstendigheter fyllt pg.a brann/eksplosjonsfare mtp. manglende jording. (Max fylling på fat er 190 liter AVGAS 100LL og 205 liter JET-A1)..

                            Har du ikke ADR-sertifikat og ADR-godkjent kjøretøy er maks tillatt mengde du får utlevert 1000 liter JET A-1 eller 333 liter AVGAS 100LL pr. kjøring..
                            (ADR - Begrenset mengde, dersom lasten er i godkjent beholder og merket med UN-nr..)

                            Prisen på AVGAS 100LL er pr. d.d. ca. 9 kr/l. ex. mva og avgifter.. (Ekstra vei/transport-avgift tilkommer når det ikke er snakk om direct uplift til fly).. Vi snakker fort om 14-16,-/l totalt...

                            Men... Sjekk at utstyret tåler det før du bruker det... (Tank, slanger, motor)...
                            Vet det er folk som flyr på det, så dersom du vet om noen som bruker det, sjekk hva slags motor de har, og hva slags slanger og tank de benytter, dersom dette fungerer feilfritt.. Sjekk plugger ofte pg.a. bly og avleiringer..

                            Husk at AVGASS 100LL er klassifisert som Ekstremt brannfarlig, og er vesentlig mer lettantennelig en vanlig bensin..
                            Dette er en såkalt A-væske (JET er B, Diesel er C)...
                            A-væske skal IKKE oppbevares f.eks. på loft, og du har kun lov til å oppbevare maks 5 liter A-væske i bolighus uten spesiell tillatelse fra brannsjefen i din kommune..
                            I frittstående skur/garasje/lager kan du oppbevare inntil 100 liter A-væske uten spesiell tillatelse.
                            Har du volum som overskrider fritt volum, uten spesiell tillatelse, kommer du i straffeansvar dersom dette oppdages og/eller noe skulle skje, f.eks. brann.

                            Det skulle være det meste av relevant info...
                            Last edited by Alfalfa; 04-04-10, 20:26. Reason: Edit..

                            Comment

                            • sub_sonic
                              Moderator
                              • Mar 2005
                              • 409

                              #15
                              Takk for utfyllende info... Da kjører jeg på aspen
                              GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                              sigpic



                              Comment

                              Working...