Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Finnes det noen gode måter å stoppe vibrasjoner i flyet fra motor? Litt usikker på hva jeg kan bruke mellom motor og firewall. Motoren som sitter i er en 3w 106 cc
Har ikke noe særlig tro på og henge opp motoren i gummi.
Det viktigste er og justere den 100%. Dette fjerner det meste av vibrasjonene. Er den også festet ordentlig til firewall (Ikke lange standoff's uten støtte seg imellom) slik at den ikke flekser og kommer i egenresonans, vil det ikke være behov for slaskete gummioppheng som gjør at motoren får hoppe rundt omkring værre enn noen gang.
En annen ting er at throttleservo må monteres sammen med motor hvis man skal bruke gummioppheng.
De fleste motorer som leveres i dag er ikke (langt fra) vibrasjonsfrie. At modellen vibrerer skal en være glad for, for ellers hadde ikke motoren vart lenge. At modellen vibrerer er motorens måte å fri seg for det som ikke er nøyaktig nok i senter fra fabrikken. En veiv på modellflymotor har en viss eksentrisk effekt. M.a.o skjevt fordelt roterende masse. Selv de beste kulelager har det også men vi snakker da kanskje ned mot 1/1000 millimeter nøyaktighet på de dyreste lagere som på turbiner etc. Så nøyaktig er ikke den fineste modellflymotor i dag. Det beste en kan gjøre er å avballansere propell. Når en vet at en har gjort det beste her så kan en ikke stort sett gjøre mere. Eks. hadde du boltet en motor fast til en stor jernplate/bukk med ikke mulighet til å frigi vibrasjoner som fysisk er der så hadde den ikke vart lenge. En kan også justere bort noe tenningsbank ved å eksperimentere litt på bensinblanding samt å justere fortenning som en kan på noen bensinmotorer.
Bensinmotorer bør ikke festes med bare gummifester. På to-sylindret, eller flere, så skal ikke vibrasjon være noe problem så sant motor og propell/spinner er juster og balansert. På 1-sylindrede motorer kan du montere motoren i gummidempere sammen med 1 eller 2 dempesylindere: http://www.ahmels-online.de/bauen/pittsbau/18__teil.htm
Hvis man skal oppnå god dempning må man bruke myk gummi.
Men da får man problem med at motoren slenger for mye.
Hard gummi vil løse problemet med slenging men da demper det ikke noe særlig.
Den logiske løsningen er nesering. En ring som sitter rundt motoren rett bak propellen,
og som er festet til flyet. ( Det er ikke så lett og få til. )
Neseringen skal fjære litt, men ikke mye. Neseringen skal hindre at motoren slenger selv om man
har et mykt oppheng i motorens bakkant.
Jeg har prøvd med gummidemping (på en .46 motor) og opplevde at det bare ble mye verre. Jeg forsøkte ulike vareianter, men det ble ikke bra, så jeg monterte den på gamlemåten.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment