Unconfigured Ad

Collapse

Stoppe vibrasjoner fra motor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Snowtam
    • Jul 2008
    • 136

    #1

    Stoppe vibrasjoner fra motor

    Hei!

    Finnes det noen gode måter å stoppe vibrasjoner i flyet fra motor? Litt usikker på hva jeg kan bruke mellom motor og firewall. Motoren som sitter i er en 3w 106 cc
  • P-51D_OLD_CROW
    • Oct 2006
    • 840

    #2
    Biltema har noen gummidempere som kanskje kunne passet. Sullivan har også gummidempere,men da ikke over 90 size tror jeg.
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

    Comment

    • Snowtam
      • Jul 2008
      • 136

      #3
      Hadde jo vært knall om de hadde det. Vet du hva de heter? Prøver å søke litt på biltema.no

      Comment

      • Larsern
        • Sep 2007
        • 756

        #4
        Har ikke noe særlig tro på og henge opp motoren i gummi.
        Det viktigste er og justere den 100%. Dette fjerner det meste av vibrasjonene. Er den også festet ordentlig til firewall (Ikke lange standoff's uten støtte seg imellom) slik at den ikke flekser og kommer i egenresonans, vil det ikke være behov for slaskete gummioppheng som gjør at motoren får hoppe rundt omkring værre enn noen gang.

        En annen ting er at throttleservo må monteres sammen med motor hvis man skal bruke gummioppheng.

        Lars.

        Comment

        • Raptor
          • Sep 2003
          • 837

          #5
          De fleste motorer som leveres i dag er ikke (langt fra) vibrasjonsfrie. At modellen vibrerer skal en være glad for, for ellers hadde ikke motoren vart lenge. At modellen vibrerer er motorens måte å fri seg for det som ikke er nøyaktig nok i senter fra fabrikken. En veiv på modellflymotor har en viss eksentrisk effekt. M.a.o skjevt fordelt roterende masse. Selv de beste kulelager har det også men vi snakker da kanskje ned mot 1/1000 millimeter nøyaktighet på de dyreste lagere som på turbiner etc. Så nøyaktig er ikke den fineste modellflymotor i dag. Det beste en kan gjøre er å avballansere propell. Når en vet at en har gjort det beste her så kan en ikke stort sett gjøre mere. Eks. hadde du boltet en motor fast til en stor jernplate/bukk med ikke mulighet til å frigi vibrasjoner som fysisk er der så hadde den ikke vart lenge. En kan også justere bort noe tenningsbank ved å eksperimentere litt på bensinblanding samt å justere fortenning som en kan på noen bensinmotorer.
          Mvh.
          Rolv Leirro

          Comment

          • Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

            #6
            Bensinmotorer bør ikke festes med bare gummifester. På to-sylindret, eller flere, så skal ikke vibrasjon være noe problem så sant motor og propell/spinner er juster og balansert. På 1-sylindrede motorer kan du montere motoren i gummidempere sammen med 1 eller 2 dempesylindere: http://www.ahmels-online.de/bauen/pittsbau/18__teil.htm
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment

            • ronnynorge
              • Jan 2008
              • 1231

              #7
              Får du ikke noe ala slikt til 3w da? Send mail til 3w norge og hør..

              Ronny Andreassen
              Sunndal/Vinnu
              Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
              3DHs 33" EPP
              JR 9303 2,4

              Comment

              • kjetilmh
                • Jun 2006
                • 990

                #8
                Hvis man skal oppnå god dempning må man bruke myk gummi.
                Men da får man problem med at motoren slenger for mye.
                Hard gummi vil løse problemet med slenging men da demper det ikke noe særlig.

                Den logiske løsningen er nesering. En ring som sitter rundt motoren rett bak propellen,
                og som er festet til flyet. ( Det er ikke så lett og få til. )
                Neseringen skal fjære litt, men ikke mye. Neseringen skal hindre at motoren slenger selv om man
                har et mykt oppheng i motorens bakkant.

                Jag har ikke prøvd . . .
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment

                • Erik er snill
                  • Aug 2008
                  • 86

                  #9
                  Hei!

                  Jeg har prøvd med gummidemping (på en .46 motor) og opplevde at det bare ble mye verre. Jeg forsøkte ulike vareianter, men det ble ikke bra, så jeg monterte den på gamlemåten.

                  Erik

                  Comment

                  Working...