Announcement

Collapse
No announcement yet.

problemer med ZDZ 80rv-j

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • problemer med ZDZ 80rv-j

    Har nå fått monert nevnte motor i en 33% extra fra hangar9. Tenkte å prøvestarte motoren i dag men får den ikke til å gå. Setter på choke og flipper propeøøen noen ganger så tenner den. slår av choken så starter den etter noen få flipp. men går bare 1-2 sejunder så stopper den igjen. Da må jeg begynne forfra igjen for å få den til å tenne. har prøvd å justere på L nåla både opp ogned men det hljelper ikke. Har åpnet forgasseren og sjekket at membran og pakninger osv er ok.
    Prøvd med 2 forskjellige batterier til tenninga. både 4.8v og 6v.

    er Tillotson forgasser og ikke walbro på denne. kanskje bare å bytte først som sist?

    Noen som har noen tips?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Gi den ett rapp eller to ekstra etter at den tenner med choke.
    Har inntrykk av at zdz'er liker godt med dram.
    Ikke ha for mye gass på heller.

    Kan også være tetningen i fremkant av motoren som drar falskluft, eller en annen plass for den del.

    L.

    Comment


    • #3
      er dette en gammel motor eller en ny en? det kan også være tenningsanlegget som tøyser med deg
      trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
      trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
      arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
      PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
      homemade quad med diverse elektronikk.
      noen depronkjerrer.
      futaba10c 2.4ghz.
      radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

      Comment


      • #4
        Har kjøpt den brukt. men det ser ikke ut som den er mye brukt. Er veldig fin gnist på pluggen når jeg sjekker i hvertfall. Har lest på RCU at de fleste har problemer med å starte denne med tilitson forgasser når motoren er kald Det annbefales å sette på en walbro WJ 71 Noen som vet hvor man kan få kjøpt en slik walbro forgasser.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Fikk start på den nå. etter tips på rcu så flippet jeg den 20 ganger med full choke. full gass og tenning av. så 1/4gass tenning på og choke av da startet den. Nå venter jeg bare på servoer som har ligget i Oslo en uke pga transport streiken .
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Man skal alltid ha et bufferlager på hobbyrommet! Sist jeg telte over var det på 120 servoer... Da trenger man ikke bekymre seg for streiker etc
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Det har du rett i Joo. har mange standard og mini servoer men dette er første gangen jeg skal i gang med noe større
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                OK Da får du handle mange 7955 da, billig... Not.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Om du laster ned manualen til ZDZ så vil du se at det er en annen startprosedyre på disse motorene, du kan jo sjekke ut det og se om det funker bedre.
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    prøvde den prosedyren som står i manualen.

                    Switch on the ignition, close the choke and suck gas into the intake of the carburetor by flipping the propeller over counterclockwise.
                    As soon as the engine is wet, it should start to run, but will stop due to the rich mixture. Next, open the choke and
                    start the engine again by flipping as before.

                    Da stopper den bare igjen. den må shokes mye mere. er mange som bruker 5.5.1 som de kaller det. full choke og trottle tenning av 5 flipp, så av med choke 5 flipp. så trorrle ned tenning på og 1 flipp. det funket ikke på min
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Tror ikke Tillotson gasser er orginal på ZDZ. Mener ZDZ har bruker Walbro og King gassere som std. Tillotson er meget bra gasser men lite brukt i RC sammenheng. Min ZDZ 60 ble engang levert med King gasser og den gikk som en klokke.. Men chookespjeld må være helt lukket når den chookes. Det skal også være fullt med bensin i slangen frem til gasser.
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

                      Comment


                      • #12
                        Det er mulig at den blir litt bedre når den får gått litt og gummimembanene i gasseren får mykgjort seg litt. Jeg ville ha prøvd litt med den gasseren som sitter der nå ihvertfall
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

                        Comment


                        • #13
                          kommer til å prøve med den gasseren som sitter der nå når endelig har fått start. Sendte mail til han jeg kjøpte den av og spurte om han hadde noen spesiel teknikk for å få den til å gå. Han hadde også hatt litt problemer i starten. men det ser ut til at trikset er å choke den masse og så starte den med choken av og litt trottle på. Går sikkert lettere når jeg blir bedre kjent med den. når den var varm var det bare ett flipp så startet den med en gang.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Har nå kjørt motoren og fløyet noen turer. men blir ikke helt klok på den. den er forholdsvis grei å starte nå. me sliter litt med å få justert den perfekt. Har justert H-nåla til maks turtall og så litt ut igjen. får da ca 6200rpm med en 3W 26/10 trepropell. Dro trottle så langt ned som jeg kunne for at den ikk skulle stoppe. justerte så inn L-nåla slik at den gikk reint. Da kunne jeg ta den enda lavere på tomgang men måtte så inn med L-nåla litt til for at den skulle gå reint igjen. Fortsatt slik til jeg hadde en stabil tomgang på 1800-2000rpm Må så lavt for at flyet ikke skal stikke fra meg på stripa. Den kan da stå flere minutter på tomgang og kommer tvert jeg gir gass. og går reint på hele registeret. Det som er problemet er at noen ganger hvis jeg holder over 1/2 gass en liten stund og trottler ned til under 1/4 gass så bråstopper den. Har prøvd litt frem og tilbake på begge nålene men ser ikke ut til at det gjør noen forskjell. Noen som har noe tips?
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Når du sier "litt ut igjen med nåla" Hvor mye snakker du da?
                              Bensinmotorer justeres ikke som glowmotorer. Juster H-nåla til rik side av maks rpm.

                              L- nåla tror jeg du kan ta enda lenger inn. Ikke stopp når du er fornøyd, fortsett justeringen til den svarer dårlig eller stopper når du gir gass fra tomgang. Så tar du den litt og litt ut igjen til den svarer bra på gasspådrag.

                              Ville også loddet igjen det lille hullet på chokeplata i forgasseren hvis det ikke er gjort fra før. Det vil antagelig hjelpe godt på kaldstarten.

                              Lars.

                              Comment

                              Working...
                              X