Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefalt probell til O.S. 55AX?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anbefalt probell til O.S. 55AX?

    Hei!

    Jeg har følgende motor og en GP Extra 300SP som er anbefalt kombinasjon. Anbefalt propell til denne er i følge bruksanvisningen 12x7-8 - 13x6-7. Jeg synes dette er veldig store propeller til en 55 motor. Det blir jo ikke rare turtallet ut av det, særlig ikke hvis jeg sammenligner med min nye O.S. 25FX med anbefalt propell 9x6 som jeg bruker. Særllig sprek er heller ikke modellen med disse propellene. Men den er jo bred i nesa da, så kanskje det blir for smått med en 11 tommer?

    Max effekt gir 55AX ved 16.000 rpm, og jeg kan ikke tenke meg jeg er i nærheten av det med de anbefalte propellene. Jeg har brukt 12x7 og 13x6 propeller. Ser ut som 12x7 fungerer best, men jeg kunne godt tenke meg å prøve en 11x7 f.eks. Da nærmer jeg meg propellstørrelese vi brukte i gamle dager på 61 motorer i Curarer og slikt. 25FX'en går derimot som et uvær og virker som den er nærmere riktig turtall med anbefalt 9x6 propell på en GP 25 Spitfire.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Hei

    Har brukt 13`4 xoar en god del, super 3d propell, for acro er 12`6 en grei propell, 11`8 funker også,
    Futaba 10C Fasst
    Last Down 3XL V3
    Spirit Elite
    Primo
    Hellcat
    Sukhoi
    Pt 19
    Ucd
    Bossanova
    Giles 202
    Boomerang
    Mojo
    Ultra Stick
    Riva Silver X
    Laser 3d
    Hobbyrommet er fullt av leker.

    Comment


    • #3
      Propell er jo helt avhengig av modell og vekt...
      Har brukt 13X4 på rene 3D-filler, og 12x6-8 på modeller som veier litt mer og må ha litt fart...
      Kenneth Davidsen

      Comment


      • #4
        Jeg bruker 13x6 og 12x6 på min Great Planes Super Sportster 40 med OS 55 AX. Men 13x6 funker bra den, synes ikke den er for stor.
        Kristoffer Rosmo
        Vingtor RC Klubb
        Great Planes Super Sportster 40
        SebArt Wind S110
        Clik 2.0

        Comment


        • #5
          Originally posted by bellanca View Post
          Hei

          Har brukt 13`4 xoar en god del, super 3d propell, for acro er 12`6 en grei propell, 11`8 funker også,
          Takker for det. Har du målt turtallet?
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #6
            Heisann

            Klarer ikke å huske hva slags turtall jeg fikk, men den gikk sprekt og fint med xoar, meget rask respons på throttlen,
            Futaba 10C Fasst
            Last Down 3XL V3
            Spirit Elite
            Primo
            Hellcat
            Sukhoi
            Pt 19
            Ucd
            Bossanova
            Giles 202
            Boomerang
            Mojo
            Ultra Stick
            Riva Silver X
            Laser 3d
            Hobbyrommet er fullt av leker.

            Comment

            Working...
            X