Unconfigured Ad

Collapse

Balansering av veiv?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -GAS-
    • Jun 2007
    • 1323

Balansering av veiv?

Hei, dette er jo egentlig feil forum for mitt spørsmål siden dette da omhandler en bilmotor. Men opplysningene som jeg håper dukker opp her kan jo komme folk her tilgode også

Jeg har en 12`er som jeg tenkte jeg skulle få enda litt mere guffe ut av og da vil jeg også vite om veiva er i balanse. Jeg har hørt et sted at man skal veie råde, stempel og stempelpinne og ta 3/4 av denne vekta og henge på veivtappen, da skal veiva stå stille...... er dette riktig?

Håper på noen fine svar her
    Christen
    http://jetsofnorway.com/
  • perreidar
    • May 2007
    • 208

Det har ikke jeg hørt noe om, men det beste når det gjelder å balansere veiva er å få den i en balanseringsbukk ala det sama som dubro har for propeller eller en skikkelig balanseringsmaskin..
    Og den bør samtidig balanseres med svinghjul, evt medbringer til converter..

Kan vel i prinsippet si at å balansere ei veiv er som å balansere en propp, den skal stå stille uansett hvordan den ligger på rullene...
    Per Reidar Bremseth

Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
    PA BadBoy med sc70fs
    Seagull Harrier46 med os 70fs
    pluss litt depron da..

Alt som går opp kommer før eller siden ned....

Comment

• Karmann
      Moderator
      • Oct 2006
      • 735

Originally posted by Christen
      Hei, dette er jo egentlig feil forum for mitt spørsmål siden dette da omhandler en bilmotor. Men opplysningene som jeg håper dukker opp her kan jo komme folk her tilgode også

Jeg har en 12`er som jeg tenkte jeg skulle få enda litt mere guffe ut av og da vil jeg også vite om veiva er i balanse. Jeg har hørt et sted at man skal veie råde, stempel og stempelpinne og ta 3/4 av denne vekta og henge på veivtappen, da skal veiva stå stille...... er dette riktig?

Håper på noen fine svar her
      Den metoden der var helt ukjent for min del. Det er i mine øyne kun en måte å gjøre dette skikkelig på og det er å bruke en egnet balanseringsmaskin. Jeg har brukt Rotorkontroll i Solbergelva til de 70+ motorene jeg har bygd i årenes løp. De driver ikke med annet enn balansering og har stålkontroll på dette.
      Veiv, reimhjul, svinghjul og trykkplaten til clutchen sender du til de og be de gjerne avbalansere delene for seg slik at du slipper å rive motoren fra hverandre igjen om du seinere trenger å bytte feks trykkplata.
      Stempler vektjusteres og det samme med rådene. Råder er litt mer komplisert enn stempler siden de bør justeres i hver ende for seg i tilegg til totalvekt.
      Mvh
      Morten Aase

Comment

• -GAS-
        • Jun 2007
        • 1323

Takker for svar, det er snakk om en 2,1ccm motor til 1:10 klasse touring, altså en 12'er. Ser at det kan missforstås ......
        Christen

Comment

• Karmann
          Moderator
          • Oct 2006
          • 735

Originally posted by Christen
          Takker for svar, det er snakk om en 2,1ccm motor til 1:10 klasse touring, altså en 12'er. Ser at det kan missforstås ......
          Hehe, da kan du se bort fra innlegget mitt ja. Jeg tenkte av en eller annen grunn at du mente fullsize bilmotor.
          Mvh
          Morten Aase

Comment

• Razzle
            • Jan 2004
            • 266

Den metoden som Christen beskriver har jeg brukt en gang på en 40ccm ZDZ motor. Den fungerte faktisk utmerket på den iallefall.
            Min metode var kanskje litt annerledes: Jeg tok veiva med råde og kryssbolt + ca 30% av stempelvekta å la den på to linealer som må være 100% i vater.
            Stempelet er ikke med (demontert). Da skal den ligge stille hele veien rundt.
            Lykke til.

Comment

• -GAS-
              • Jun 2007
              • 1323

Takk skal du ha Razzle! Da prøver jeg den måten du beskriver
              Christen

Comment

Working...