Unconfigured Ad

Collapse

Tenningsstøy fra tenningsanlegg?!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Tenningsstøy fra tenningsanlegg?!

Oppdaget at jeg har en del forstyrrelser på enkelte turtall.
    Motoren er en mvvs 35, det sitter 5 analoge servoer i flyet og alle disse lever sitt eget liv mellom ca. 25-75% throttel. Det sitter en digital servo i flyet og den er stø som fjell. Mottakeren er en AR7000 og jeg har kontakt med flyet. Forstyrrelsene ser ut til å legge seg oppå signalene jeg gir med dx7'n.

Det er først og fremst en ting jeg kan tenke meg som årsak:
    Metallstang mellom throttelservo og forgasser.

Kommentarer?
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • Guest

#2 Unapproved
    Tja, bli kvitt møkkamotoren før du blir lei.
    Ikke vondt ment

Ikke det beste rådet kanskje, men................

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Metallstang har vært nevnt før som noe man skal unngå...
      Jeg har MVVS i en modell med 9 servoer, salig blanding av analoge og digitale. Mottakeren er en vanlig PPM MPX. Men jeg har ingenting montert nærmere tenningen en drøyt 40cm. Og plaststøtstang. Aldri sett eller merket noen spasmer på servoene.
      Trodde Spektrum var mer immun mot tenningsstøy. Du har ikke noen problemer med plugghetta?
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Tanken har slått meg noen ganger i dag....
        Det er jo mulig å få det her til å fungere, men jeg kjenner jeg er veldig lite motivert for å skru nå i sommervarmen. Endelig fått lyst og mulighet til å fly litt igjen så ender jeg opp kveld etter kveld med skruing, modifisering og feilsøking.

Interessert i det meste, f.eks acro elektrosak på rundt 1.5m, elektroseilfly på 2.5-3.5m, 1/4 cub eller anna bensinfly.
        Komplett og nesten flyklar Great Planes Yak 54 byttes i noe som er flyklart. Prisklasse: ca. 5000,-
        PM meg!

Hilsen en som bare ønsker å få flydd litt før sommeren er over.....
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Guest

#5 Unapproved
          Har fortsatt en motor liggende.
          Har også en sebart pitts du kan låne fra i dag til torsdag. Da må jeg ha den igjen, etterom jeg skal ha den med til Gol.
          Bare si fra.

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Originally posted by anders e
            Har fortsatt en motor liggende.
            Har også en sebart pitts du kan låne fra i dag til torsdag. Da må jeg ha den igjen, etterom jeg skal ha den med til Gol.
            Bare si fra.
            Det tør jeg ikke hehe

Metallstang har vært nevnt før som noe man skal unngå...
            Jeg har MVVS i en modell med 9 servoer, salig blanding av analoge og digitale. Mottakeren er en vanlig PPM MPX. Men jeg har ingenting montert nærmere tenningen en drøyt 40cm. Og plaststøtstang. Aldri sett eller merket noen spasmer på servoene.
            Trodde Spektrum var mer immun mot tenningsstøy. Du har ikke noen problemer med plugghetta?
            Her sitter throttelservoen like ved tenninga. Trodde også spektrum skulle være imun men det kan jo sikkert skje at signalene følger ledningsnettet rundt til de andre servoene uansett? Som sagt så er det kun de analoge som danser jazz...

Det jeg så nå (fikk kjølt meg ned med et bad i Mjøsa i dag..tror det trengtes!) var at tenningskabelen til plugghetta hadde flyttet seg og lå helt inntil throttelservoen. Det kan umulig være heldig, i tillegg lå den i en fin bue så jeg tipper det var godt med støy derfra. Skal modifisere litt (igjen) og prøvestarte.
            Espen Melby

Comment

• -GAS-
              • Jun 2007
              • 1323

Hei Espen, synd at du må slite med dette. Jeg lever alltid etter regelen med galvanisk skille mellom radio og motor, og allt radioutstyr minimum 20cm fra motor/tenningsanlegg.
              Christen
              http://jetsofnorway.com/

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Skulle jeg montert dette fra bunnen av hadde jeg helt klart gjort som du sier og plassert throttelservoen inni flyet med plastoverføring til forgasseren...

Prøvde å flytte kabelen til pluggen lenger vekk fra servoen og jeg kunne ikke se de samme forstyrrelsene nå, så det er mulig problemet er løst og det blir flyging i morgen. Har riktignok gitt opp å håpe.

Driver å demonterer, flytter og stripser ting litt bedre fast inni cowlingen.

Er veldig glad for at feilen ikke oppstod i lufta i går... fikk faktisk fulle balanserorsutslag og høyderorsservoene kjørte høyderorene hver sin vei... kunne jo blitt en frisk rollrate hehe
                Espen Melby

Comment

• xxl
                  • Feb 2008
                  • 1624

Er det ikke lettere og bare bytte ut de analoge servoene med digitale
                  BOOMA Intelliswitch

Odd A Eriksen

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Hahaha
                    Flere som har gode forslag eller? hehe
                    Espen Melby

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Har du tvunnet servokabler - dette er et enkelt inngrep som effektivt reduserer indusert støy i selve kabelen.

Eksempel:
                      Click image for larger version

Name:	AM-1302.jpg
Views:	1
Size:	40.7 KB
ID:	570301
                      Last edited by Quadrocopter; 12-07-10, 21:18.

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

Ja, det er slike kabler rundt i hele flyet.
                        Espen Melby

Comment

• perreidar
                          • May 2007
                          • 208

Hadde samme problem på min Yak før den datt i bakken, og det var plugghetta som ikke var pressa godt nok på.. så ut til å være i orden men en test med en strips rundt hetta og i motorn så gikk den klokkerent ikek noe servo tull mere, før den ene høyderorservoen brant...
                          Per Reidar Bremseth

Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
                          PA BadBoy med sc70fs
                          Seagull Harrier46 med os 70fs
                          pluss litt depron da..

Alt som går opp kommer før eller siden ned....

Comment

• esmel
                            • Dec 2004
                            • 2830

Pluggledningen var feilen... Etter at jeg flyttet og festet den er forstyrrelsene helt borte.
                            Ble så happy at jeg fløy en hel tank, bokstavelig talt, så da fikk jeg prøvd deadsticklanding mens jeg var i gang
                            Espen Melby

Comment

• perreidar
                              • May 2007
                              • 208

Bra du fant ut feilen da
                              En blir lett for ivrig og flyr lenge nok når ting funker ja
                              Per Reidar Bremseth

Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
                              PA BadBoy med sc70fs
                              Seagull Harrier46 med os 70fs
                              pluss litt depron da..

Alt som går opp kommer før eller siden ned....

Comment

Working...