Announcement

Collapse
No announcement yet.

eksospotte/pakning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • eksospotte/pakning

    Hei!
    Jeg har hatt litt problem med at pakningen mellom potten og blokken har gått i stykker/blitt blåst ut. Skruen som holder potten har løsnet.
    Er det noen som vet hvem som selger pakningspapir som tåler temperaturen, slik at jeg kan banke ut pakninger selv?
    Gjengene i potten gikk selvfølgelig i stykker etter at de har blitt dratt til bristepunktet i håp om at skruene skulle sitte bedre. Lock-tite Hjelper vel ikke p.g.a. temperaturen eller?
    Er det bare å gjenge opp igjen hullet og sette inn en større skru eller finnes det andre måter som er bedre?
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Prøv et bilverksted.
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII

    Comment


    • #3
      Biltema, BilExtra, Torshov osv..osv..
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Når det gjelder gjenger i potter er det ett problem om de går. Vet at noen har borret litt opp og slått nye gjenger for så å fylle hullet med ett eller annet kjemiskt metal. neste opperasjon var å bore opp hullet og gjenge det med original dimensjonen. Om dette holdt lenge eller ei vet jeg ikke, men burde vel vere verdt ett forsøk. Om dette er en standard potte så er de somregel ikke så dyre. Kansje en MAC potte fra Norwegian er tingen (men den koster vel noen kr mere).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          NÅ tror jeg det skal vare.... Jeg kunne akkurat så vidt gå opp til neste dimensjon fra 3mm til 4mm skrue. Jeg gjenget opp igjen potten, og tettet flensen med eksos bandasje som jeg klipte pakning av. Dette holder i allefall foreløpig. :P
          Tor Helseth
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Hvis pakningsflatene er plan, så glem pakningen. Bare en kilde til masse trøbbel og motorjusteringer. Det blir tett uten pakning. Har fjernet pakningen på alle mine fly og helikopter. Null problem etter det.

            Når det gjelder skruer, så er min erfaring at det eneste som holder i lengden er å bore ut gjengene i potta for så å sette mutter på gjennomgående bolt. Det holder. Har måttet gjort dette på flere helikopter og noen fly. 4mm bolter er å foretrekke i forhold til 3, da de selfølgelig er sterkere, men også at det finnes på den lokale byggmix butikken for de som ikke har et svært delelager å ta av

            lykke til
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              Hmmm.... du har jo aldeles rett! Jeg brukte jo helikopteret uten pakning helt til gjengene gikk i stykker... så..... hvorfor ikke?
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Hei
                Noen maskinforretninger har et pakningsstoff som heter Klingersil. Det tåler temp'en godt og holder tett.
                Ola
                www.ofremmi.info

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ofremmi
                  Hei
                  Noen maskinforretninger har et pakningsstoff som heter Klingersil. Det tåler temp'en godt og holder tett.
                  Ola
                  Jeg jobbet hos Toyota bilverksted som lærling for mange år siden, de selger meget god pakningstoff som former etter ujevne flater såkalt "FIPG" (Formed in place gasket). Den brukes til alle deler uten pakning som f.eks vannpumpe, bunnpanne, manifold etc.., så du kan bruke den til motordeler uten problem. Unngå kontakt med hud, du får den ikke av i noen dager, sitter godt i fingeravtrykket.
                  Jeg har brukt på noen av mine motorene som jeg fjernet papirpakning. Flatene må rengjøres med løsemiddel for at pakningstoffet fester godt på flatene.

                  Originally posted by Nybegunda
                  Jeg brukte jo helikopteret uten pakning helt til gjengene gikk i stykker...
                  Alle skruer som forbinder som f.eks til motorbukk, potte og andre deler rundt motor må trekkes av og til for vedlikeholdets skyld. Med løse skruer graver den opp og ødelegger gjenger under vibrasjon. Du kan bruke "demonterbare" locktite (blå farget væske tror jeg). Ikke bruk rød væske eller liknende som er beregnet for permanent montering med tanke på at du kanskje må skifte deler eller liknende..
                  Ingen maskiner er vedlikeholdsfritt!

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #10
                    Isak har løsningen: kast pakningen! Ei pakning som "beveger" seg bidrar bare til at skruene ikke sitter men løsner og blir ødelagt.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    Working...
                    X