Announcement

Collapse
No announcement yet.

Send meg din defekte bensinmotor så skal jeg vise tuning av denne!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Send meg din defekte bensinmotor så skal jeg vise tuning av denne!

    Hei! Send meg din defekte bensinmotor defekt/knust etc. som du vurderer å kassere. Må ikke være pulver så skal jeg med enkle grep vise hvordan en kan "tune" denne opptil 10-15%. Det kan være en DA - DLE - RCG - MVVS eller annen motor. DLE og RCG er best da det vises best på disse motorer. Jeg skal vise med bilder og forklaringer hva man kan gjøre for å få noe mer ytelse. Trenger helst hel topp men festeører kan være defekt. Bunnkasse er også greit og denne trenger ikke innholde annet enn veiv/lager. Trenger ikke tenningsanlegg eller det som hører til her da dette er mekaniske forandringer som gjøres. Send PM så blir vi enige osv.
    Mvh.
    Rolv Leirro

  • #2
    Kan du beskrive litt mer hva du gjør med motorene..?
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      2 taktere er enkle å "trimme". MEN det går som regel på bekostning av noe. Levetid og hvor du vil ha tap av effekt i motsatt ende av hvor du vil ha ytelsen. Det som er enklest er å få økt topp turtall, men da mister man bunndraget. Eller omvendt. Blueprinting er veldig vanlig, porting av eksos, balansering av råder og stempler, gjelder helst på boxere. Skifte ut reedventiler, evnt modde disse. Større forgasser, evnt sette inn større dyser til denne. Jeg har en 3W 200 som jeg skal sprite opp litt, man kommer langt med dremel og digitalt skyvelær samt en nøyaktig vekt, ala den jeg bruker når jeg lader skudd til jaktrifla mi.

      Men det er mulig Raptor har helt andre metoder
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by Eagle View Post
        2 taktere er enkle å "trimme". MEN det går som regel på bekostning av noe. Levetid og hvor du vil ha tap av effekt i motsatt ende av hvor du vil ha ytelsen. Det som er enklest er å få økt topp turtall, men da mister man bunndraget. Eller omvendt. Blueprinting er veldig vanlig, porting av eksos, balansering av råder og stempler, gjelder helst på boxere. Skifte ut reedventiler, evnt modde disse. Større forgasser, evnt sette inn større dyser til denne. Jeg har en 3W 200 som jeg skal sprite opp litt, man kommer langt med dremel og digitalt skyvelær samt en nøyaktig vekt, ala den jeg bruker når jeg lader skudd til jaktrifla mi.



        Men det er mulig Raptor har helt andre metoder
        vet at enkelte bruker å tilsette 10% vakuum i bensinen, dette skal vist gi ca 10% effektøkning
        trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
        trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
        arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
        PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
        homemade quad med diverse elektronikk.
        noen depronkjerrer.
        futaba10c 2.4ghz.
        radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

        Comment


        • #5
          En motor kommer med masse støpefeil..Dette tranghalset "flesket" må bort. De fleste gidder ikke å gjøre noe med dette. Jeg har gjort det på en 2-3 motorer og en økte turtallet faktisk 7-800 omdr.. men dette gjaldt store glowmotorer. Det er ikke overallt en kan gjøre noe med dette. Faktisk er det ikke noe problem på en 4 takter heller, men desto mye mer jobb og ikke minst viten.
          NB: jeg rører ikke avballanserte deler..som veiv osv. En kan ta en god del av og polere på de vertikale delen på inn og ut portingen. Legg merke til at her er det masse støpegrader på de fleste motorer. For å gjøre dette må cylinder av og Dremelen frem.. Å rote med selve avballanseringen i motoren eks. veiva kan være dumt og krever mer enn et vanlig hobbyverksted og ikke minst at en vet hva en driver med. Her gjelder det ikke å gå til grep og se og lær osv. Bare det å fjerne horisontal støpegrader i portingen gir friere "luftveier" og alle vet vi hvor tungpustet en er under forkjølelse he he. NB: Ta aldri oppe og nede (horisontalt) på portene da dette blir feil. Her kan en kun polere. Denne operasjonen må gjøres mens motoren er demontert og lagt i deler for ikke å tilbakeføre rusk og rask som spon. Det er enklere å blåse allt støv bort etterpå. Etterpå må som regel gasser justeres.
          Mvh.
          Rolv Leirro

          Comment


          • #6
            Så du "pusser" litt i eksosporten !? Det virker relativt bra og ble flitttig brukt som en billig trimme metode i mine glansdager med mopedene for drøyt 20 år siden. Effekten var godt merkbar.
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • #7
              Mye som kan gjøres, er enig med Rolv som ikke vil røre ballanserte deler.
              Jeg pleier å dra av toppen 1-2mm alt etter hva motor det er snakk om, grunnet kompresjonen.
              filer av stempelet i toppen så det blir flatere.
              filer av skjørtekantene 2-10mm alt etter hva motor det er. samt lager hakk i stempeletsskjørter på innsugsiden, det tar lang tid, siden det ikke er lett å vite hvor mye en skal ta. og tar en for mye, så skal det lite til før stempelet snur seg på tverra
              liker helst å gjør dette med godt innkjørte motorer, legger da til 10 nr i dyse str. samt opner reed stopperen 2-5mm.

              Ved å gjøre dette her på en Suzuki tsx gaaamel sak, så økte jeg turtallet fra 8krpm. til godt over 12krpm.

              edit: som knut erik sier, så går dette på bekosning av noe annet, dette her var ren turtalls maskin, og bare det. i dette tilfellet så gikk en tiddlig 80 talls maskin 112km/t med orginal sylinder osv. men i motbakker osv, da var det 8k rpm og første eller andre gir i liten motbakke.
              Last edited by Raptor; 04-10-10, 22:48. Reason: Tegnsetting

              Comment


              • #8
                Originally posted by OTA View Post
                Så du "pusser" litt i eksosporten !? Det virker relativt bra og ble flitttig brukt som en billig trimme metode i mine glansdager med mopedene for drøyt 20 år siden. Effekten var godt merkbar.
                Innport også..Apropo pusse jeg kaller det for å polere for det skal være blankest mulig for å gi minst mulig friksjon/motstand. En kan bruke slipepasta og tilslutt Autosol på roterende filt. Vask godt med whitesprit og få vekk allt som er løst som spon, pussepasta før montering. Om de fleste gidder det er jo noe annet for det går 1-2 kvelder på demontering og montering inkl. jobben!
                Mvh.
                Rolv Leirro

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kapia View Post
                  Mye som kan gjøres, er enig med Rolv som ikke vil røre ballanserte deler.
                  Jeg pleier å dra av toppen 1-2mm alt etter hva motor det er snakk om, grunnet kompresjonen.
                  filer av stempelet i toppen så det blir flatere.
                  filer av skjørtekantene 2-10mm alt etter hva motor det er. samt lager hakk i stempeletsskjørter på innsugsiden, det tar lang tid, siden det ikke er lett å vite hvor mye en skal ta. og tar en for mye, så skal det lite til før stempelet snur seg på tverra
                  liker helst å gjør dette med godt innkjørte motorer, legger da til 10 nr i dyse str. samt opner reed stopperen 2-5mm.

                  Ved å gjøre dette her på en Suzuki tsx gaaamel sak, så økte jeg turtallet fra 8krpm. til godt over 12krpm.

                  edit: som knut erik sier, så går dette på bekosning av noe annet, dette her var ren turtalls maskin, og bare det. i dette tilfellet så gikk en tiddlig 80 talls maskin 112km/t med orginal sylinder osv. men i motbakker osv, da var det 8k rpm og første eller andre gir i liten motbakke.
                  Begynner en å rote med å "fleske" av stempelet og eks. veiva mm. så vil en få større turtall men den vil bli håpløs på tomgang da en mister svinghjulsmassen som skal gi god/lav tomgang.
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

                  Comment


                  • #10
                    Polering av portene gjorde man før. Det har man gått bort fra i senere tid. En lett ru/pusset overflate gir mindre motstand og fløder mere luft i ett gitt tverrsnitt enn hva en polert overflate gjør. Dette er enda viktigere når bensin er med i blandingen.
                    Stempelet + mesteparten av råden er ikke svinghjulsmasse, og siden så og si samtlige modellmotorer har for små motvekter på veiva for og holde vekten nede, ville det antagelig vært gunstig for motorgangen å redusert vekta litt her. Men ikke dermed sagt jeg vil anbefale det.
                    En lett liten frisering av støpeskjegget rundtomkring er jeg enig i at kan gi resultater uten at det nødvendivis gir noen merkbart negative konsekvenser

                    Lars.

                    Comment


                    • #11
                      Hei. Jeg er enig med Larsen. Nyere modifisering av 2 takt er å porte, men ikke polere. Svinghjulet på modellmotorer er propellen, så riktig propellstørrelse er viktig. Det er ikke farlig å prøve en litt større propell enn det som er anbefalt for motoren. Men ikke overdriv! Kanskje en 3 blader kan gjøre seg? For vanlige modeller kan det være greit med stor propell og liten stigning. Men vil du ha mye fart er det ingen vei utenom mindre propell og høy stigning. Men da må kreftene være der fra bunn av. Vi lever jo i en datatidsalder, det burde ikke være noe problem å søke seg til den kunnskapen som trengs for å få litt mer pulver i motoren. Men det enkleste er å overmotorisere, da slipper du problemet.( Det enkle er det beste? )
                      Fly well-make my day!

                      Comment


                      • #12
                        Det enkleste er ofte det beste, og da er løsningen å skaffe seg tuned pipes. Om man tar jobben med å stille inn disse med korrekt header lengde, og finne riktig propell, så blir det mer enn nok effekt økning av dette. Min 3W 220 B4, har en effekt økning på ca 600 omd/min med piper kontra canistere, og med en brei propell, har jeg nå mye mer effekt enn med en stille treblader, uten at lyden er for ille. Det er mange som er opphengt i hk, men det er propell størrelsen som teller. Er ikke hjelp i å ha 20 hk, når motoren ikke klarer å dra mer enn en 32x12 to blader feks. Da blir man fort skuffet når man har kjøpt seg en 36x10 som produsenten påstår skal funke fint.

                        Ellers er jeg enig i at det er veldig kjekt å gå opp et hakk eller to i motorstørrelse. Ser av mange byggeblogger her at folk stapper inn bly i nesa på flyet for å få korrekt CG, sett heller inn en større(tyngre) motor, og få betalt i form av mer power. Min 2.4 meter SD Yak er beregnet for 60-80cc motor, jeg stappa inni en DLE 111, monterte 4 servoer i halen, og har CG dead on, og power i bøtter og spann. Ingen trimming er nødvendig der i gården
                        Last edited by Eagle; 28-11-10, 05:03. Reason: Det skal du drite i.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment

                        Working...
                        X