Unconfigured Ad

Collapse

Flymotor i bil?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Flymotor i bil?

Klarte å bytte til meg en bil imot en topaz, kanke klage på det.
    Har en os la10 motor liggende å slenge. Har satt den inn i bilen no, alle festene passer, clutchen går rett på, og motoren går riktig vei.

Er det noe grunn til at dette ikke kommer til å funke?
    Kjøling vet jeg blir ett problem, men kommer til å kjøre uten karroseri intil videre...
    Morten Smøraas
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Re: Flymotor i bil?

Originally posted by Psyko-lefse
    Er det noe grunn til at dette ikke kommer til å funke?
    Kjøling vet jeg blir ett problem, men kommer til å kjøre uten karroseri intil videre...
    Bilen kommer ikke til å kjøre fortere, du trenger minst 30000 o/min for å komme opp i spennende fart.

Modellbilmotorene er gjerne høytrimmet og yter 1.5-2 hk/30-31000 o/min og de er høyportet og har ofte store forgassere. Det kan du ikke gjøre noe med flymotor. Men det lar seg å kjøre.

Flymotorene (både 2 og 4 takter) er ikke noe ytelsesmotor, de går som oftest mellom 8000-18000 i gjennomsnittet og har ikke mye hestekrefter i forhold til modellbilmotorene. Men modellflyene har lite luftmotstand og flyr fortere enn modellbiler.

Det finnes propelldrevne modellbiler og de går like fort..

Jens Eirik

Comment

• Lumbajack
      • May 2002
      • 635

Hva slags bil er dette?
      De fleste bilmotorer har et praktisk turtal som ligger mellom 20.000-35.000 rpm. Det avhenger selvfølgelig hvilken biltype.
      En la10 strekker seg jo opp mot 18.000 rpm så det kan jo gå men jeg tror ikke du skal vente deg noen kanonkule. Den minste bilmotoren yter jo tre ganger så mye som la10'n.
      Bilmotorer er ganske extreme motorer. En flymotor lever et bedagelig liv i forhold til de som sitter i bil.

Tror problemet blir kjølinga! Det blir veldig fort varmt uten stor kjøletopp, selv med karosseriet av.Kjør tidlig om morgenen når det fortsatt er kaldt i lufta

Fortell hvordan det går. Morro å se hvor stor forskjell det er på fly og bilmotorer.
      Mvh

Olav Lund

Comment

• Lumbajack
        • May 2002
        • 635

Oups... dette ble litt dobbelt. Tror vi er enige Motorboy.
        Men det er ingen grunn til å ikke prøve
        Mvh

Olav Lund

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Det er også en grunn til at vi kjører ikke med høye turtall på våre flymotorene, det er sentrifugalkrefter som avgjør at vi kan risikere å sprenge propellen ved å overskride turtall.

Jeg har prøvd å kjøre modellbilmotor med propell for samme sylindervolumet som motoren hadde, det var sinnsykt å se hvordan propellen vinglet så mye under max turtall og så farlig at det kunne knekke hvor som helst. Så det er ikke vits å fly med høy turtall når flymotor kan kjøre fortere med lav turtall enn bilmotor.

Det lar seg å kjøre høy turtall med små propeller uten risiko, men ikke vits for bilmotoren sluker fuelen. Dårlig økonomi.

Se f.eks på ordenlige flymotor, de kjører ikke mer enn 2000-3000 o/min avhengig av propellstørrelse og stigning , i tillegg yter motoren ca 2500 hk, så flyr de opptil 700-800 km/t, mens våre personbiler med 200-300 hk motor kan ikke presse mer enn 250-300 km/t med turtall opptil 6000-8000 o/min.

Jeg leste en gang et fly om Pietenpool parasollvinget fly med T-Ford motor på 36 hk og 1000-1500 o/min, så kunne den fly ca 120-150 km/t mens Citroen CV2 kunne kjøre 90-100 km med sin motor på 26 hk 2 syl boksermotor på maks turtall på ca 5-6000 o/min.

Det er pga T-Ford hadde lang slaglengde som vi kunne få større dreiemoment på propellen.

Det er dreiemoment + effekt vi utnytter når vi dreier propellen for å overvinne luftmotstand rundt propellblader + motstand fra stigning og utnytte propellen effektivt.

Vi hadde OS motor med lang slaglengde ("longstroke") og den andre OS motor med reduksjongir som vi kunne få mer dreiemoment til å dra større propell enn en normalmotor med kort slaglengde kunne greie.

Unntak helikoptermotor går med like høy turtall + høy hestekrefter omtrent som bilmotor og bruker reduksjongir til utnytting av dreiemoment og kjøre med moderat turtall på ca 1000-1500 o/min da rotoren tar mye krefter fra motoren hvis vi hadde brukt flymotor istedenfor heli-motor.

Håper forklaringen min er like grei når det gjelder forskjellen mellom fly- og bilmotor.

Jens Eirik

Comment

• mailman13
            • Mar 2004
            • 172

De fleste biler har forskjellige drev og girutvekslinger som ekstrautstyr da, så det kan godt hende du får bra fart på den med en motor på 15000~18000rpm også.

Jeg har en gammel 1/10 Kyosho buggy med OS FP 10B, denne motoren er identisk med flymotoren bortsett fra en mye større topp, bilen gjør godt over 40km/t med den (det er fort nok for meg på grusen).

Det største problemet blir kjøling siden motoren ikke har en svær propell som bøtter innpå med en konstant luftstrøm på 150km/t. (Se forskjellen på toppen på en bil og en flymotor)

Comment

• Psyko-lefse
              • Feb 2004
              • 1438

Har forventet at kjøling blir det største problemet.

Bilen, en Tamiya tg10, skal få seg en ny motor etterhvert, men foreløpig blir det flymotor på den. Blir artig å se forskjellen. Skal ut å prøve i kveld....
              Attached Files
              Morten Smøraas

Comment

• Psyko-lefse
                • Feb 2004
                • 1438

Er det mulig å skaffe en større topp til LA'en?
                Morten Smøraas

Comment

• Psyko-lefse
                  • Feb 2004
                  • 1438

Var ute å prøvde i kveld, men da eg skulle starte den løsnet svinghjulet. Var ikke strammet nok desverre. Får prøve igjen i morgen...
                  Morten Smøraas

Comment

• Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

Originally posted by Psyko-lefse
                    Var ute å prøvde i kveld, men da eg skulle starte den løsnet svinghjulet. Var ikke strammet nok desverre. Får prøve igjen i morgen...
                    Du kan legge litt locktite mellom svinghjulet og propellmedbringer, det vil holde bedre. Det har jeg opplevd med svinghjul i båtmotor.

Jens Eirik

Comment

• Psyko-lefse
                      • Feb 2004
                      • 1438

Var ute å prøvde i sted. Fytt i faen kor den gikk!!! Har aldri opplevd hissigere motor. Det er nok alt for lett for den, turtallet er sinnsykt høyt.

Varmen er ett problem, har skudd dysen over to runder ut, men den blir forsatt varm. Bare eg skaffer en ny topp til den, kan dette bli bra!
                      Morten Smøraas

Comment

Working...