Unconfigured Ad

Collapse

3W med throttel problem.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spacewalker
    • Dec 2006
    • 144

3W med throttel problem.

Jeg har en 3W 55 som ikke oppfører seg som den skal.
    Motoren starter og går greit på tomgang, men den tar ikke throttel som den skal. Det går veldig seint å få den til fullt turtall. Jeg skal plukke litt i den i vinter, men vil gjerne vite om noen her har hatt det samme problemet.
    Jeg har tenkt å ta ut forgasseren for å undersøke om de små kanalene i venturien er tette, og sjekke membran for sikkerhets skyld. Jeg vet at 3W er veldig følsom på nåla, og denne må stilles veldig forsiktig.
    Jeg er relativt kyndig på motor, og har gått ut fra grunninnstilling flere ganger. Men hittil har det ikke hjulpet meg noe særlig med 3W`n

Noen som kan hjelpe?
    Fly well-make my day!
  • extracap
    • Feb 2006
    • 556

Hei du !
    Har hatt ett lingnede problem med en 3w 106cs som jeg kjøpte brukt,stod i annonsen att den trenkte litt justering før den var ferdig innkjørt. Jeg justerte mye på den men fikk den ikke til ,den gikk kanon godt på tomgang men tok laang tid før den kom opp på turtall !
    Jeg har bare 3w motorer og føler jeg har litt peiling ,på min motor så jeg att høbben var skiftet hvorfor vet jeg ikke !
    Til slutt så sendte jeg den til 3w fabrikken til sjekk og der fant di ut att veiva var skjeiv.........
    Så hvist din motor har hvert i bakken eller du har kjøpt den brukt så kansje det er problemet !
    Prøv også å justere tendingen på din motor ,det kan hjelpe . og ikke minst om høbben di er skiftet så er det meget viktig å få magnetet på riktig plass .
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• spacewalker
      • Dec 2006
      • 144

Hei.
      Takk. Når har ikke min vært i bakken, men jeg skal se på de tingene.
      Jeg har en god deal med selger, så hvis jeg ikke får dreis på motoren går den til fabrikken for utredning der.
      Fly well-make my day!

Comment

• stg
        • Dec 2005
        • 390

Jeg har også problemer med min 3W 170 cs. den starter lett, går fint på tomgang men når jeg flyr så mangler den responsen i mellomregistret.
        Har justert hele sommeren og ikke fått den til.
        Så nå har jeg tatt den ut for å skifte alle pakninger i motoren og i forgasseren.

Men her sliter jeg med å få propellhubben løs fra sporkilen, noen som har gode råd her???
        Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
        Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
        Sbach 342 DA 50
        3dhs Slick 89 Elektro
        Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
        Jet Legend F-15 (simjet 3000)
        Retrojet 75 (Simjet 1910)
        Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
        Byron Corsair

Comment

• Eagle
          • Jan 2006
          • 1299

Kanskje du skal prøve en litt tyngre propell, er mulig motoren din jobber for lett, og da blir den veldig slapp i mellom registeret og 4 takter og bobler mye der. Hubben må varmes opp ganske mye, og så må du bruke tærsj samtidig som du varmer, på denne måten kommer den av. Du må i tillegg ha en 14 mm langpipe for å skru av propell guiden som er skrudd forran hubben. Når du setter sammen igjen, varmer du hubben litt, smetter den innpå, og trekker til guiden, noe inni helvete. Bruk Locktite 638. Det er veldig kjedelig om den kommer av igjen i lufta.
          Lykke til.
          Last edited by Eagle; 28-11-10, 19:30.
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

Comment

• stg
            • Dec 2005
            • 390

Kjører den med en 30x12 engel 3 blader, har også prøvd en 32x12 2 blader men resultatet er det samme, turtallet ligger rundt 5500 rpm.

Er det noen fare for å ødelegge magnetene på hubben når man varmer den så mye som du sier?
            Langpipe har jeg og den har jeg løsnet senterbolten med.
            Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
            Sbach 342 DA 50
            3dhs Slick 89 Elektro
            Byron Corsair

Comment

• Olavjoergensen
              • Jun 2005
              • 2208

Originally posted by stg
              Kjører den med en 30x12 engel 3 blader, har også prøvd en 32x12 2 blader men resultatet er det samme, turtallet ligger rundt 5500 rpm.

Er det noen fare for å ødelegge magnetene på hubben når man varmer den så mye som du sier?
              Langpipe har jeg og den har jeg løsnet senterbolten med.
              Har kjørt dene motoren på 30-12 Engel 3-blader jeg også. Det fungerte veldig bra, men jeg hadde 5800 RPM på topp.
              Brukte krumscheid cannistere, 100 oktan suppe og motoren var ikke ferdig innkjørt når dette ble målt. Har også brukt Biela 29-12 3blader som også fungerte bra.
              Olav Jørgensen
              Low & fast

Comment

• ToreG
                • Nov 2008
                • 191

Hvis du har en sånn bore jigg for propell kan du godt bruke den som tersj, bare skru ut senterbolten et par mm. Sett skruer i alle hulla og spenn jevnt til sånn at du har godt med spenn, så lunker du litt til den løsner.

Comment

• stg
                  • Dec 2005
                  • 390

Ja det var ikke mye varme som skulle til heller, satte spenn på den og varmet forsiktig rundt og der løsnet den gitt
                  Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
                  Sbach 342 DA 50
                  3dhs Slick 89 Elektro
                  Byron Corsair

Comment

• Larsern
                    • Sep 2007
                    • 756

Er det neodymium magnet, som jeg mener det er, så vil magnetismen begynne å avta hvis man varmer den opp over 80c. Så vær forsiktig hvis hubben skal brukes opp igjen.

Comment

• stg
                      • Dec 2005
                      • 390

Originally posted by extracap
                      Hei du !
                      Har hatt ett lingnede problem med en 3w 106cs som jeg kjøpte brukt,stod i annonsen att den trenkte litt justering før den var ferdig innkjørt. Jeg justerte mye på den men fikk den ikke til ,den gikk kanon godt på tomgang men tok laang tid før den kom opp på turtall !
                      Jeg har bare 3w motorer og føler jeg har litt peiling ,på min motor så jeg att høbben var skiftet hvorfor vet jeg ikke !
                      Til slutt så sendte jeg den til 3w fabrikken til sjekk og der fant di ut att veiva var skjeiv.........
                      Så hvist din motor har hvert i bakken eller du har kjøpt den brukt så kansje det er problemet !
                      Prøv også å justere tendingen på din motor ,det kan hjelpe . og ikke minst om høbben di er skiftet så er det meget viktig å få magnetet på riktig plass .
                      Har demontert min motor i kveld og oppdager at veiva er skjeiv som fy...
                      Så det er nok her mitt problem også ligger, denne ble også kjøpt brukt med flyet og selger mente at det var kun justering som måtte til for at den skulle bli bra.
                      Sånn er det med brukthandel, du vet aldri hva du får
                      Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
                      Sbach 342 DA 50
                      3dhs Slick 89 Elektro
                      Byron Corsair

Comment

• extracap
                        • Feb 2006
                        • 556

Huffda,dette var ikke bra. Håper du har en god dialog med den gammle eieren ........
                        For jeg synes att det bør han betale for å fikse!! I mitt tilfelle svarte gammle eieren verken på e post eller sms.....
                        Mvh Geir Mogstad
                        ---------------------------------------
                        slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• Larsern
                          • Sep 2007
                          • 756

Enig med extracap. Jeg hadde lagd ett sant helvete for tidligere eier om det ikke hadde blitt ordning med prisreduksjon eller opphevet kjøp. Tidligere eier er ifølge norsk lov pålagt å opplyse om forhold han vet om eller BURDE vite om. Og dette med veiva er det helt klart han burde vite om.
                          Det er alltid en grunn til at ting selges, og det er ikke alltid det er rent mel i påsan.

Comment

• spacewalker
                            • Dec 2006
                            • 144

Kanskje denne diskusjonen hører hjemme annet sted?
                            Fly well-make my day!

Comment

• spacewalker
                              • Dec 2006
                              • 144

Jeg svarer til meg selv da det kanskje kan hjelpe andre. Motoren min ble sendt til 3W fabrikken. Der fikk den ny coil og reed ventil. Nå går den som ei skamskremt katte. Det var det som skulle til, men det er ikke lett å stille en slik diagnose. Så til de som har trøbbel, prøv først med en annen tenning som passer motoren din. Kanskje den går som den skal.
                              Fly well-make my day!

Comment

Working...