Unconfigured Ad

Collapse

Trykksatt tank med eksos

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

Trykksatt tank med eksos

Benytter som de fleste andre standardløsningen som nevnt, og liker det ikke i det hele tatt.
    Når man ser hva som faktisk går i trykkslangen til tank.. så kan man bli skræmt ...skikkelig skræmt
    Andre løsninger skal benyttes på fremtidige prosjekt av noe størrelse.

Blir litt som og koble kloakken direkte til brønn. Uforbrent olje, korrosive forbindelser, og andre aggresive fælinger forsvinner inn i motoren, alternativt tilbake på fuelkanna etter endt dag på stripa.
    En typisk søndagsflyver som kanskje tar en flight eller to vil ha en slik 5 liters kanne sommeren igjennom...minst, og kanskje tømt tanken tilbake på kanna 15-20 ganger Skulle vært artig og vist hva som er faktisk olje innhold på den siste tankfyllingen fra den kanna...for ikke og snakke om fælingene

For en mer aktiv pilot eller en med en motor med større fuelkonsum blir vel problemet tilsvarende mindre.
    Trykknippelens plassering har vel også endel og si for hvor mye dritt som forsvinner til tank. En normal 2 takts motor har som oftest trykknippelen oppe på potta, monteres denne motoren inverted så vips ligger nippelen i sumpa og virkelig surkler og har seg.

Hvilke rutiner benytter dere på fuelhåndteringen på stripa?

- fyller fuelen over på mindre volum og fyller flyet derifra?
    - Lar være og tømme fueltank etter siste flight?
    - Benytter som meg GG prinsippet (går det så går det)
    - Annet
    Eller er ikke dette ett problem i det hele tatt ?
    mvh MM
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Har field boks med 2 liters kanne med super filter (1 liter hadde egentligt vert nok, men jeg flyr av og til 60-90 totakts motorer og da flyr fulen sin vei så fort atte...). Jeg fyller da opp denne når den er tom og ikke før for å unngå å dra med meg vann og annet til neste batch (jeg tømmer altså ut siste desiliteren av to literen slik at alt er rent før neste fylling). Jeg har retur system på fylle kanna så hver gang jeg tanker så spyler jeg tanken i modellflyet helt igjennom, der er altså aldri noe gugge som får ligge og god gjøre seg på tanken, selfølgeligt tømmer jeg tanken etter bruk så den ikke drar seg full av vann (om ikke det er muligt så bør en heller fylle tanken helt full og koble sammen slangene slik at tanken er full og tett for å unngå vann i fulen til en kommer hjem). Jeg har p.g.a. denne praksisen aldrigt hatt trøbbel med rusk/forurensninger i modellfly tankene på 8 år.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Alfalfa
      • Jul 2002
      • 988

Hei!
      Jeg har dreibar ring på de fleste pottene mine og da legger jeg nippelen på oversiden for å unngå de værste oljedammene...

I tillegg bruker jeg et DuBro dobbeltfilter både FRA tank til forgasser og fra potte til tank.
      Har egen fylle/tømmenippel på tankene med klunk m/filter, samt at det er filter på slangen til pumpa jeg bruker til å fylle/tømme tanken med...
      De veier ikke all verden og de koster ikke mange kronene heller.. (Det er de lange rørformede hos NM... Rundt 50,-/stk.)

Er enig at det er guffent å se all dritten som kommer krypende oppover trykkslangen fra potta på veg mot filteret....

Uten filter så vil jo det meste havne tilbake kanna...

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Etter min mening er ikke dette noe stort problem, men det kan være et godt poeng å ikke ha trykknippelen på laveste punkt i potta.

Grunnen til at jeg ikke tror dette er noe problem er at tanken i utgangspunktet er tett. Det betyr at når du starter motoren så strømmer det bare oppover i slangen til trykkforskjellen mellom potta og tanken er utjevnet. Etter det kan det ikke etterfylles med "dritt" raskere enn du forbruker det som allerede er der (delvis sant, for trykket varierer med pådrag og turtall, så det går litt frem og tilbake). Det betyr at i den grad det er noen strømning opp gjennom trykkslangen, så går det veldig langsomt.
        Siden nippelen også som regel står 90 grader på strømmningen i potta, så skal det noe til for at de store partiklene med uforbrent olje og lignende som farer gjennom potta plutselig skal tverrvende og suse opp gjennom slangen, når det bare er så vidt man kan se at ting flytter seg gjennom der i det hele tatt.
        Mengden av eksos relaterte ulumskheter som klarer å forville se opp slangen bli forsvinnende liten tror jeg. Da er det nok et større problem om du lar det ligge igjen nitro-fuel i motoren.

Comment

• MicroMac
          • Jan 2003
          • 632

Veldig godt poeng pleym. Man erstatter veske med gass i ett avgrenset volum. Selvfølgelig vil dette se rimlig dramatisk ut til systemet har fått trykk utlignet, mao de første sekundene etter start, Merkelig hvordan det er mulig og overse det mest opplagte. Smule flaut faktisk...nei det er faktisk veldig flaut
          Litt mer kan kanskje komme inn enn akkurat volumet grunnet throttelbruk og trykkforskjeller i potta tanktrykket vil enkelte ganger være høyere enn eksostrykket og vice verca, men det blir allikevel veldig lite.
          mvh MM

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Unngår ikke å få dritten i fuelen mens en flyr kunstflyging, 3D flyging..

Perry pumper man kan ta trykket fra veivhuset og pumper fuel fra tank til forgasseren, så slipper man å få dritten i fuelen.

Til 4 takt motor bruker vibrasjon til pumping med Perry pumper.

Jens Eirik

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Originally posted by Motorboy

Perry pumper man kan ta trykket fra veivhuset og pumper fuel fra tank til forgasseren, så slipper man å få dritten i fuelen.

Til 4 takt motor bruker vibrasjon til pumping med Perry pumper.

Jens Eirik
              Faktisk så er det folk som bruker trykk pumpa til perry til fir taktere også. Så en snedig løsning med T-nippel på veivhus luftinga på en firtakter forleden.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Comment

• pleym
                • Dec 2001
                • 909

Ser ikke helt sammenhengen her, dat kan umulig ha noe å si hvordan man flyr?

Uansett er jeg forsåvidt enig, man unngår ikke dritten helt, men jeg tror mengden som klarer å komme seg inn der blir forsvinnende liten.

Perry pumper er greit nok, men ikke regn med å fly flyet første dagen du drar på stripa med ny perry pumpe. De kan være vanskelige å justere, eller motoren blir vanskelig å justere, uansett endte jeg opp med å selge den *#*& pumpa og gå tilbake til standard trykk system

Comment

• Motorboy
                  • Nov 2003
                  • 1566

Har ikke hatt selv Perry pumpe, ikke noe vits siden mine motorene får nok fuel og nok trykk i tank.

Jeg har ikke hatt bekymring for litt "dritt" som havner i fueltanken, "dritten" blir fortynnet av fuelen og er ikke direkte skadelig for modellmotoren. Tanken blir tømt før jeg tar med hjem etter flyturen.

Jens Eirik

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Originally posted by pleym
                    Ser ikke helt sammenhengen her, dat kan umulig ha noe å si hvordan man flyr?

Uansett er jeg forsåvidt enig, man unngår ikke dritten helt, men jeg tror mengden som klarer å komme seg inn der blir forsvinnende liten.

Perry pumper er greit nok, men ikke regn med å fly flyet første dagen du drar på stripa med ny perry pumpe. De kan være vanskelige å justere, eller motoren blir vanskelig å justere, uansett endte jeg opp med å selge den *#*& pumpa og gå tilbake til standard trykk system
                    Jett om du har rett i dette, men her ligger også utfordringen, har en først fått til justeringene så er det "set and forget". Her skal jeg vere ærlig å tilstå at jeg har gitt meg en gang allerede, men skam på den som gir seg.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Comment

Working...