Unconfigured Ad

Collapse

Småproblemer med SC 12 ABC

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ØRN-BJØRN & JØRN
    • May 2002
    • 178

Småproblemer med SC 12 ABC

Har en ny SC 12 ABC som jeg har drevet å kjørt litt. Motoren er montert i testbenk med 7x4 propell (anbefalt for innkjøring). Bruker Jero 5% nitro, 15%olje. Plugg er McCoy varm plugg for motorer ca 2 ccm (den nest varmeste).

1. Leser på nettet at når motoren skal startes så åpnes hoveddysenåla ca. 2 tørn. Når jeg åpner så mye vil ikke motoren gå før jeg magrer dysenåla ned mot 1 tørn hva er normalt for en så liten motor? Kan pluggen være for kald?

2. Har kjørt motoren kanskje 15-20 minutter. Tenkte jeg skulle instille tomgangen, slik at motoren ikke stoppet hver gang jeg slapp opp på gassen for å kjøle ned motoren (med ca 1 tørn åpning på hovednåla). På denne motoren er det egen tomgangsnål med skrue i senter på forgassertønna. Leste ett sted at for å justere denne riktig så skulle tomgangsnåla skrus helt inn, hovednåla stå åpen (i mitt tilfelle 1 tørn), så skulle tomgangsnåla åpnes slik at en akkurat kunne blåse luft gjennom fuelslangen. Mitt problem er at det kommer luft selv om tomgangsnåla er helt lukket. Hva er galt?

Håper noen glupe sjeler har noe svar. Ikke mobb motor'n min.
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Re: Småproblemer med SC 12 ABC

Jeg har 2 SC 15 motorene og det er ikke mye tørn i hovedysenålen, 1,5 tørn å begynne med. Med mindre motor, er det enda mindre tørn.

Juster hovedyse til den går jevn og noen knepp tilbake og ikke rør den før du justerer tomgangsnåla.

Still trottle til midten og juster tomgangsnåla til den går jevn (for fet=mer røyk, fusker mere og mager=lite røyk, ruser mere.) med hensikten at den ikke stopper før du setter den til tomgang for viderejustering av tomgangsnåla.

Tilslutt lukk trottle til tomgang (ikke steng lufttilgang til forgasser) og juster på nytt til den går jevn og prøv å ruse om den trenger mer eller mindre tørn på tomgangsnåla, 1/8-1/4 tørn om gangen.

Bruker Jero 5% nitro, 15%olje.
    Jeg bruker 10-15% nitro og 18-20%olje, mine motorene trives best med høyere nitro.

Plugg er McCoy varm plugg for motorer ca 2 ccm (den nest varmeste).
    Jeg bruker varm plugg i begge SC 15 motorene, så din plugg skal holde nok siden du nevnte "Den nest varmeste"

Mitt problem er at det kommer luft selv om tomgangsnåla er helt lukket. Hva er galt?
    Stenger ikke helt, bare mindre enn din motor klarer å få nok fuel under tomgang, tomgangsnåla skal ikke møte hovedysenåla.

Jens Eirik

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Re: Småproblemer med SC 12 ABC

Leser på nettet at når motoren skal startes så åpnes hoveddysenåla ca. 2 tørn.
      Glemte å skrive i tillegg om antall tørn.

Hvorfor 2 tørn gjelder ikke for alle merker. Noen krever 1,5 tørn, noen 5 tørn. Se i instruksjonsheftet som fulgte med motor ved kjøp, der står det antall tørn på hovedysenål. Antall tørn påvirker også på fueltyper.
      Noen krever mere tørn og noen mindre. Det kommer av stigning på gjenger og konusvinkelen på hovedysenåla.

Spiss konusvinkel=mere å skru ut
      Stump konusvinkel, mindre å skru ut

Fingjenger=mere å skru ut
      Grovgjenger=mindre å skru ut

Håper alt er klart...

Jens Eirik

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

I tillegg kan det nevnes mindre nitro også ofte betyr mindre tørn ut på hoved dysenålen enn mere nitro. Dette har med den egenskapen nitro har (nitro har på sett og vis med seg sitt eget oksygen) som gjør at motoren faktisk tåler mere fuel inn i motoren før den går rikt med nitro enn uten.

Når det jelder tommgangs nålen skal du sette den tilbake til der den sto før du begynte å skru, for så å magre den (skru den inn) med 1/8 omdreining av gangen til du er fornøyd eller har skrudd for langt så du må snu. Husk at om hoved dysenålen er justert klar for flyving så skal motoren kunne slakkes ned på tommgang i minst 10 sekunder før en gir full gass og motoren skal komme opp i turtall uten nøling før en kan si den er ok, dette er vel og merke etter at motoren er innkjørt.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• ØRN-BJØRN & JØRN
          • May 2002
          • 178

Skjønner at 10 eller 15% nitro er veien å gå for min motor. Hvordan er de to SC 15 motorene dine "Motorboy". Går de greit eller er det mye plunder med dem?

Takker for svarene så langt.

Comment

• ThomasB
            • Aug 2004
            • 1305

jeg har stort sett bare SC motorer. de både går bra, er spreke i massevis, De gamle SC motorene(mk1) hadde ett forgasser prodlem, men mk2 har ingen store problemer som vi kjenner til. Jeg kjører 10% jero. funker helt topp.
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

Comment

• ØRN-BJØRN & JØRN
              • May 2002
              • 178

Hva slags forgasserproblem er dette? Er litt usikker på om jeg har mk1 eller 2. Gjaldt problemet alle SC motorer (Jeg har SC 12)?

Comment

• Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
                Hva slags forgasserproblem er dette? Er litt usikker på om jeg har mk1 eller 2. Gjaldt problemet alle SC motorer (Jeg har SC 12)?
                Gjelder ikke alle SC motorene..
                Kjenner ikke til MK1 eller MK2... de første motorene hadde små feil i forgasseren pga liten åpning i nederste trottleåpning enn øverste trottleåpning pga de hadde for lite vakuum i forgasseren under tomgang og ikke nok fuel. Lett å fikse, file bort litt materiale og få større åpning i nederste delen av trommelspjeldet.

Du trenger ikke å bekymre for din motoren er av nyere versjon og skal være i orden.

Jeg har ikke hatt problemer med mine SC motorene mine.

Jens Eirik

Comment

• klausre
                  • Oct 2025

Det du kan prøve er å sette inn en OS 8 plugg, standarplugg. Denne pleier å være den beste pluggen på 90% av normalmotorene.

Ang. nitro tror jeg nok 5% er bra nok. Har aldri brukt mer på mine og de har fungert utmerket. Klart du får litt enkler tomgang og hissigere sak med mer nitro - valget er ditt.

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Skal jeg vere ærlig så vil jeg nok annbefale 10-15% nitro på så små motorer som 1,5-2,5 kubikk. For det første er jeg ganske sikker på at de er beregnet i utgangspunktet til såpass nitro (ihvertfall asiatiske motorer) og for det andre så er tommgangen trasig nok med 10-15% nitro, så jeg ser ingen grunn til å forverre den med tilnærmet straight fuel. Effekt messig tror jeg ikke der er så mye å hente, men så er drivstoff forbruket på disse små rakkerne så lite at ekstra kostnaden med å kjøre 10-15% nitro på de nesten ikke er mærkbar.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Originally posted by Vingemutteren
                      Skal jeg vere ærlig så vil jeg nok annbefale 10-15% nitro på så små motorer som 1,5-2,5 kubikk.
                      Små motorene utvikler lite kompresjonvarme (lite sylindervolum) enn storebrødre, så de krever mere nitro. Om vinteren blir det bare mere problemmer.

Da jeg kjørte Cox Babe Bee om vinteren , var det umulig å fly om vinteren pga kald fartsvind, kun når den gikk mens flyet sto på bakken. Hjalp ikke med mere nitro..
                      Så jeg byttet til Enya TV 09 på samme flyet og den gikk uten problemmer.
                      Det fant jeg ut at større motor går bedre enn småmotor om vinteren.

Jens Eirik

Comment

• klausre
                        • Oct 2025

...så dere mener at min gode og gamle FP15 ikke gikk/går kongebra på 5% nitro?

Da jeg kjøpte den en gang på 80'tallet, var det ingen (ok - de fleste da) som brukte mer enn 5% på "vanlige" 2-taktere. Jeg brukte faktisk 0% på min fp40 og det gikk så det suste. Klart det blir problemer når gradestokken går under minus 5 grader, men da er det faktisk ikke så godt å fly glow-fly heller (hvis det ikke er vindstille og sol).

PS! Jeg påstår ikke at de motor ikke vil gå bedre med mer nitro, bare drømmer litt bakover i tid

Jeg føler at vi i de siste 10 årene har gått mer mot tendensene vi finner hos Bush i USA generelt: STOR - STØRRE - STØRST. Den gang var en 40/60 size fly stort, nå er det nesten under "det normale"...

Comment

• Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

Originally posted by Klaus A.
                          ...så dere mener at min gode og gamle FP15 ikke gikk/går kongebra på 5% nitro?

Da jeg kjøpte den en gang på 80'tallet, var det ingen (ok - de fleste da) som brukte mer enn 5% på "vanlige" 2-taktere. Jeg brukte faktisk 0% på min fp40 og det gikk så det suste. Klart det blir problemer når gradestokken går under minus 5 grader, men da er det faktisk ikke så godt å fly glow-fly heller (hvis det ikke er vindstille og sol).
                          Nye ABC/ACC og annet eksotiske metaller i er gode varmeledende metaller og holder ikke varmen så godt i vinteren.
                          Med andre ord større varmetap.

De gamle hadde stål/støpejern sylinder/stempel og er dårlige varmeleder og holder bedre på varmen, så de gikk bedre i vinteren.

Din gamle OS FP15 har stålforing med støpejernstempel, ikke rart den gikk uten problemmer.

Jens Eirik

Comment

• klausre
                            • Oct 2025

Originally posted by Motorboy
                            Din gamle OS FP15 har stålforing med støpejernstempel, ikke rart den gikk uten problemmer.
                            Det er OS-gutten sin det

Comment

Working...