Unconfigured Ad

Collapse

Levetid ABC glowmotorer??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

Levetid ABC glowmotorer??

Sikkert ett alldeles idiotisk spørsmål, men hvor mange timer er det egentlig mulig og vri ut av en slik liten tass av en motor?? Eller hva kan man forvente før det smeller, eller ett lagerskift er nødvendig. Lagerskift er en ting forventet levetid på disse ved forskjellig rpm finnes det tabeller på, men hva med setupen.
    Har selv en liten 49 som har levet ett anstrengt liv i diverse fly med tunedpipe montert meste av tiden. 80-90% av flyvingen min siste 1.5-2 år har skjedd nettop med denne. Ikke kjøpte jeg den ny heller selv om den neppe hadde gått mye hos forrige eier, lagringsolje har vært ett ukjent fenomen så lenge jeg har hatt den....stort sett fløyet og glemt.
    Har benyttet 5% Nitro 18% olje hele tiden.
    Fortsatt veldig lettstartet og med grei komp
    Mener jeg har ca 500 flights på den +- umulig og vite sikkert da jeg ikke logger nøyaktig. sier vi 6 minutter pr flight i snitt så er dette 50timer trekker vi fra 20% for kjente så er vi på 40timer
    Har ikke gjort noen inngrep i det hele tatt, og begynner så smått og bli imponert over hissigproppen.
    Tenk om alt hadde vært like snilt. Eller er ikke dette mer enn man kan forvente av en slik sak??
    mvh MM
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

Hvis du fremdeles ikke kjenner noe spes. slark i lager eller den ikke lager noen ulyder så synes jeg 500 turer høres bra ut...

Noen motorer vil jo bare ikke dø heller!

Er nok ikke alt som er like trofast som det nei....

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

500 timer er mye for en ABC motor, det viser seg at den er av god kvalitet og behandlet godt. Du nevnte ikke hvilken motormerke.

Levetiden avhenger av fuelvalg som f.eks nitroinnhold, oljeinnhold, valg av syntetisk olje, castor olje eller begge i samme fuel og ren eller støvete miljø, unnlatt å leane ut motoren, regelmessig vedlikehold som f.eks smøre opp med afterun olje hver gang, kjøre den moderat hele tiden eller behandle den som hissig motor.

ABC motor holder like bra som "stål" motor så lenge du behandler den godt!

ABN har jeg ikke hørt eller lest om de hold like lenge som ABC, et lite utrag fra andre nettet:

"ABC/AAC engines, 100-150 hours.

ABN engines weren't in those days, and neither were many ringed ABC engines (some STs were)."

Noen har kjørt mer enn 100-150 timer uten tegn til slitasje, kompresjontap etter 200-300 timer.

Dieselmotor er vanskelig å slite ut pga gode smøreegenskaper i fuelen og andre egenskaper enn glowmotorene, vanskelig å vite når den dør ut. Jeg har David-Andersen dieselmotor fra 1952 og den går ennå som ny, vet ikke hvor mange eiere har brukt den før meg.

Jens Eirik

Comment

• MicroMac
        • Jan 2003
        • 632

Re Motorboy

Ehh sa vel 500 turer eller 40-50 timer...synes det var brukbart uten vedlikehold av noe slag.
        Stemmer de tallene du nevner så vil det mao si at den bare er 1/3 til halvveis ut i forventet levetid.
        Er isåfall rimlig utrolig. 50 timer flyving er myye.
        50x60x 8000 snitt/rpm= 24mill omdr sålangt. Ville trodd det begynte og brenne ett blått lys for lagerne iallefall
        Aktive F3A flyvere er vel av de som har flest flytimer.. stort sett med 140RX
        Vet de bytter lagere uhyggelig ofte og da sikkert også stempelfjær.

Nevnte ikke motormerke med hensikt
        mvh MM

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Siden den er en 49 så er det vel en russer vil jeg tro, MDS?
          Uansett så bør en motor holde noen år, og lagrene likeså om de får rett stell (brenne motoren tom for fuel og litt after run olje etter dagens siste flight).
          Fløy min TT 46 PRO fra desember 1996 til høsten 2002 som min hoved motor. Viss vi sier at jeg fløy alle søndager i året (ca 52) og trekker i fra en tredjedel for dårligt vær og liknende (fløy jo mye i uka før samboeren kom i hus ) så sitter vi igjen med ca 35 flydager i året i snitt som absolutt minimum (her tror jeg ikke jeg tar i da jeg den første vinteren fløy ca 30min hver dag i fire måneder, det blir fort ca 60 timer av bare det). Altså ca 210 flydager på 6 år og med gjennomsnittlig to turer på 10min per dag ¨å er vi oppe i 70 timer gange på den motoren alene + 60 timer fra de første 4 månedene. Sum minimum ca 130 timer. Dette synes også godt på motoren, den fikk sitt fjerde lager oppsett for noen dager siden (p.g.a. rust ), de første røk etter ca ett halvt år (70 timer?) med litt ubalansert propell. Nå ser ikke sylinder og stempel så vakkert ut lenger da der er endel riper etter skitt og lort som har kommet seg inn i motoren med årene, motoren har også vert kjørt noe mager fra tid til annen og har krasjet i en tverrligger på et fotballmål for full pinne en gang (og det synest i tverrliggeren ennå ) og det var en heftig smell med flyet spredd utover hele 16 meteren (jeg kaller det for landing i vifte formasjon ).

Som nevnt så ser det ut til at min 46 har gått mellom 130 og 150 timer i de siste 8 år og jeg mener den nå er på slutten av livet sitt om ikke nytt sylinder settup blir montert, lager byttene ville etter mitt skjønn kun ha vert to av om motoren hadde blitt skikkeligt stelt hele tiden. Jeg tror der ennå er ca 20-30 timer igjenn i motoren men ikke med den effekt som den hadde før. Vet ikke helt om jeg skal klage da den fortsatt drar en Master airscrew 11x6 til i overkant av 13000rpm statisk. Noen som vet hvilket turtall 46 motorer normalt drar en slik propell statisk?
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• MicroMac
            • Jan 2003
            • 632

Rett og slett imponerende VM.

Er dette normen så er det ikke mange motorer som slites ut før de havner i steinrøysa med krokete aksel, eller blir stuet bort i ett eller annet kott, eller tar kvelden på grunn av direkte feilbruk.
            De som kicker skikkelig på hobbyen vil som regel skaffe seg fler og større fly og motorer....40 til 53 motoren havner i skapet eller blir lite brukt.
            Har alltid vært fasinert av to takts motorer i forskjellige former, enkelheten er rett og slett genial. Få så mye ut av så få deler.

Du har delvis rett, det er en motor fra østeuropa...men en mvvs
            Synes ikke 13000 på en 11x6 høres så galt ut men kjenner ikke TT .
            Vi målte mvvs en for ikke lenge siden til 14000 på en 11x6 APC, er vel noe tyngre å dra enn Master airscrew. Det er med pipe, selv om jeg har forsøkt og tune den for moment så blir det alltids noen ekstra rpm
            mvh MM

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

He he, kom til at det sansynlig vis var en Mvvs, men gadd ikke å endre det (kom på at mds somregel går i 48 og ikke 49 strørrelse).

Kan vel ikke klage på TT 46 PRO`n da den egentlig har gjort sitt, turtallet er målt med standard potte. Ja den er slitesterk, har kjørt den lean flere ganger enn jeg helt liker å tenke på, har krasjet den i den tverrliggeren som riktignok var av hul alu i ca 110kmt (Gud signe kraftige plast spinnere) som riktignok resulterte i en sprekk ved fram lageret og en knyttneve stor buk i stanga , den har blitt planta i jorden en tre fire ganger fra høyder helt opp i 200m og fløyet gjennom en og annen buske, for ikke å snakke om en haug med nose overs o.l. og enda gir den meg 13K m/11x6. Hadde det vert meg hadde jeg deffinitivt takket for meg etter den tverrliggeren i 97.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Arild Johansen
                • Jan 2004
                • 426

Har hatt en Super Tigre 45 ABC, montert i en Midwest Sweet Stick 40.

Den tiden blandet jeg fuel selv og hadde rimelig peiling på hvor mye fuel som var forbrukt. Kan med sikkerhet si at jeg fløy opp over 200 liter straightfuel på den motoren før jeg solgte både motor og fly. Han som kjøpte det synes motoren så veldig bra ut..... Vel og merke skiftet jeg lager 1 gang i løpet av perioden jeg hadde motoren.
                Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                AHMHK

Comment

Working...