Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan løse opp gammel fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan løse opp gammel fuel

    Jeg har fått en gammel enya model III 60 motor. Den har sikkkert ikke vært kjørt på 10 år og nå står alt bom fast.
    Jeg har demontert det jeg klarer men det er fremdeles mye seig olje som
    ligger i motoren.

    hvilket løsemiddel er best til å løse opp gammel fuel?

    hva er forresten hjemmesiden til Enya?

    Mads

  • #2
    Hmm..skal vi se..leste en artikkel et sted om dette en gang, men har aldri prøvd det sjøl.
    Først sørg for at det ikke er noen pakninger igjen på motoren. Legg den så oppi en kjelle og hell på frostvæske. Sett kjelen oppa en minikoker i et godt ventilert rom eller utendørs og sett den på lav varme. La den stå over natta. Dette skal visstnok løse opp det som er å løse opp. Husk at du kan ALDRI bruke den kjelen til matlaging igjen...

    Alternativt: hvis du kjenner noen som jobber på et litt større flyverksted så har de gjerne et ganske effektivt syrebad der som ikke lar det være igjen stort av møkka!
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Re: hvordan løse opp gammel fuel

      Frostvæske kan være farlig å innhalere...

      Før du prøver frostvæske, så prøv å dyppe hele motoren i diesel og la den ligge over natten, så skal den løse opp all harsknete castorolje.

      Sakset fra en av hjemmeside for modellmotorfabrikk PAW:

      Soak the engine overnight in diesel fuel mix, this will soften the hardened castor oil inside it.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Motorboys forslag støttes, har aldri trengt noe annet på verkstedet en diesel og diverse børster for å få bort gammel olje, uansett type.
        'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

        Ørjan Rapp

        Comment


        • #5
          Eeehh... her kunne faktisk wd 40 å den andre driten komme til nytte
          Modellfly skal flys så hasardiøst at det virker provoserende på de som påberoper seg viten om RC hobbyen

          Comment


          • #6
            Hva med rødsprit? Det funker utrolig på rengjøring av RC bila som er til griset med brent fuel grus og dritt
            Big Boyz, Big Toyz

            Subaru Impreza landmax2
            Mad Force
            Nitro tracker
            Raptor 50
            JR 9x

            Comment


            • #7
              Originally posted by Harley
              Hva med rødsprit? Det funker utrolig på rengjøring av RC bila som er til griset med brent fuel grus og dritt
              Rødsprit er helt utmerket, men koster litt mer enn Diesel.
              personlig har jeg laget meg en "vaskeboks" som jeg rengjør motorer i.
              Den består av en gammel isboks (2 l boks med tett lokk" som jeg har fylt 3/4 full med rødsprit. Etter at jeg har demontert hele motoren , legger jeg alle delene i isboksen en dag eller 2 , for så å bruke en tannbørste til å pusse rent delene med. Etter grovrengjøring har jeg en litt mindre boks med lokk som jeg har ren rødsprit i , hvor jeg skyller delene godt før de blir tørket rene med lofritt papir (vannfast).

              NB viktig å sette inn delene med olje igjen etter at de er rengjort og tørre, ellers korroderer de raskt og man kan få skader på delene ved montering også hvis man er uforsiktig ved "tørrmontering".

              Rødspriten i grovvask burken blir byttet ut ved behov. Rødspriten i skylledunken heller jeg over i grovvask dunken når jeg synes den er blitt for uren.

              Bakdelen med å bruke Rødsprit i forhold til Diesel er at Rødsprit er meget brannfarlig og fordamper lett. Gjør helst denne rengjøringsjobben i friluft , eller sørg for meget god ventilasjon hvis du holder på med det innomhus. Husk å slokk sneipen før du åpner burken med rødsprit

              Diesel funker bra også, men dette er jo egentlig en olje og løser ikke opp fett/olje like effektivt som alkohol, men ved litt tannbørstebehandling i diesel blir vel ikke resultatet så mye dårligere. Dessuten er ikke diesel ipå langt nær så flyktig og brannfarlig som rødsprit, men lukter mer og trekker seg fort inn i treverk og lignende hvis man søler.

              -Exlex-



              -
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment

              Working...
              X