Unconfigured Ad

Collapse

Motor dauer i lufta, ikke på bakken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • klumsen
    • Dec 2010
    • 18

    #1

    Motor dauer i lufta, ikke på bakken

    Hei
    Har en RMX 48 nitro motor som har vært i et annet fly tidligere.
    Etter noen års liggetid kom den i mitt eie og har å montert den i en Jupiter.
    Starta lett og etter noe justering av hovedskruen går den bra.
    Ruser greit opp og holder fin tomgang. Kan gå lenge sånn med turtall opp og ned veldig fint.
    Men etter å ha flydd litt på 1/4 gass så dauer den. Eller om jeg prøver å gi gass klarer den ikke å reve opp og det ender med at den dauer etterhvert.
    Dette har resultert i to krasj for min del så begynner å bli lei dette. Noen som har en ide på hva det kan være?
    Inntak til luft sitter akkurat i bøyen rundt cowling, kan det være falsk/ turbulent luft?
    Har en litt større spinner på enn det som fulgte med kan dette være årsaken?

    På forhånd takk!
    Cessna 182 Relativt knust
    Sukhoi-26 XP
    ARC Jupiter med en trøblete Rmx .48 nitro
    Hangar 9 Twist 60 med .91 nitro
    HK Piaget under konstruksjon.
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

    #2
    Det kan høres ut som den blir for mager i luften, da vil den dø ut. Prøv med 2 - 3 knepp ut på dysenålen. En motor vil alltid bli magrere i luften enn på bakken.

    En måte å teste det på er om du gir full gass og løfter snuten på flyet rett opp, øker den turtallet når du holder den sånn er den litt rik og mister den turtall er den for mager (lean). Sjekk også ut alle slanger at de er hele og ikke er i knekk eller press noe sted samt at klunken i tanken beveger seg greit uten å støte i endeveggen bakerst i tanken.

    Det kan også være fuel og- eller plugg som forårsaker dette. Regner med at du kjører 15% nitro og minst 15 % olje. En god plugg da vil være OS #8 eller Enya #3.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment

    • Guest

      #3 Unapproved
      Hei.
      Motoren trenger mere fuel i lufta enn på bakken. Prøv å justere den litt rikere.
      En god regel er å være to stk der den ene holder flyet med nesa rett opp og den andre gir full gass.
      Når du får den til å funke der da går den i lufta også

      Ok superstar40, du tok den før meg

      Comment

      • JayBee
        • Sep 2009
        • 762

        #4
        Jeg er enig med superstar og anders
        Jon-Brage Hoel Andorsen
        -------------------------------------------------------------------------
        Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

        Alt flyr bare du har nok motor!

        Comment

        • klumsen
          • Dec 2010
          • 18

          #5
          Slanger er nye, korte og rette ikke bøy eller klem, klunken ligger fritt.
          Har en ny OS #7 plugg på og fuel er:Aero gen2. 10% Nitro, og 18% lubrication. Er dette for lite Nitro? Skal være til fly kjøpt på TS.
          Når den holdes med nesa opp skal det være merkbar forskjell opp eller ned på turtall?
          Takker for raskt svar.
          Cessna 182 Relativt knust
          Sukhoi-26 XP
          ARC Jupiter med en trøblete Rmx .48 nitro
          Hangar 9 Twist 60 med .91 nitro
          HK Piaget under konstruksjon.

          Comment

          • Guest

            #6 Unapproved
            Den skal gå akkurat som vanlig. Det er en måte å gjøre det på for å få justert motoren riktig

            Comment

            • klumsen
              • Dec 2010
              • 18

              #7
              OK takker igjen, men før jeg nå tester på ny må jeg vite at det er riktig fuel og plugg jeg bruker da dere hadde andre forslag.
              Om dette er bekreftet får jeg ut å teste det med holdinga med nesen opp.
              Takk igjen
              Cessna 182 Relativt knust
              Sukhoi-26 XP
              ARC Jupiter med en trøblete Rmx .48 nitro
              Hangar 9 Twist 60 med .91 nitro
              HK Piaget under konstruksjon.

              Comment

              • joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

                #8
                Er ikke bra om fuelen begynner å bli gammel. Bør være forholdsvis fersk.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                • Aviator
                  • Mar 2005
                  • 601

                  #9
                  Hvis motoren detter på turtallet når du fjærner gløde klipa, har du for kald plugg.
                  D skal ikkje være store forskjellen me klipa på eller av.
                  Svein Roe
                  ----------------
                  Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                  Boomerang Sprint - Simjet 2250
                  Starfire II P-60
                  C-arf Extra 2,3 - DA 50
                  EF Extra 91" - DA 60
                  EF Edge 48"
                  Ventus 4m
                  Mini Nyx

                  Comment

                  • klumsen
                    • Dec 2010
                    • 18

                    #10
                    Fuelen er ny for meg.
                    Dunken er produsert Sept-10, Kom fra Throttle Store i år.
                    Men har jo 10% og ikke 15% Nitro som Superstar40 sa.
                    Dette er mitt første fuelfly så alt er nybygd, eo nytt unntatt motor som har vært i et annet fly. Skulle dermed være innkjørt og innstilt med unntak av evt endring i fuel.
                    Cessna 182 Relativt knust
                    Sukhoi-26 XP
                    ARC Jupiter med en trøblete Rmx .48 nitro
                    Hangar 9 Twist 60 med .91 nitro
                    HK Piaget under konstruksjon.

                    Comment

                    • joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

                      #11
                      Er du trygg på justering av tomgangsblandingen? Det er svært viktig. Ikke bare hovednåla som skal sitte, tomgangsmixen må settes når motoren går ganske reint på hovednåla.
                      Fuel fra i høst er fersk nok ja Bør ikke være mangel på nitro som plager motoren, da er den sær.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      • klumsen
                        • Dec 2010
                        • 18

                        #12
                        Ser ikke ut som det er noe tomgangsskrue. :S
                        Er en mid level, og en high level.
                        Fra forrige gang vi kjørte har jeg stilt ut high 10knepp eller 1/2 runde.
                        Er irriterende når den går så fint på bakken. Det med fuel, den kloke boka (bruksanvisningen) sier 5-15% Nitro så den skal være greit.
                        Pluggen og justeringen er vel tingen her.
                        Skal prøve å varme den opp og peke nesen opp. Stiller 3knepp ut først. Om ikke dette hjelper prøver jeg med grunn innstillingen.
                        Turtall er likt med eller uten gløder på.
                        Takker igjen for raske svar
                        Last edited by klumsen; 25-04-11, 20:05.
                        Cessna 182 Relativt knust
                        Sukhoi-26 XP
                        ARC Jupiter med en trøblete Rmx .48 nitro
                        Hangar 9 Twist 60 med .91 nitro
                        HK Piaget under konstruksjon.

                        Comment

                        • joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

                          #13
                          Jo det er nok en tomgangsmix-skrue der et sted. Sjekk i sentrum av throttle-tønna på høyre side. Ser du et skruspor inni der? I så fall er det tomgangsmixen.
                          Når du har justert hovednåla på full gass til den vil dø ut med nesa opp setter du den 3 knepp ut. Så lar du motoren gå på tomgang ei stund og gir full gass brått. Nå vil du høre om tomgangsmixen må justeres... dør motoren ut uten putring må den ut/feitere. Hoster den og dør må den magres. Og her skal du IKKE skru mye hver gang. Når du nærmer deg det perfekte snakker vi om mindre enn 5 minutter på skruen

                          (Er dette MDS-motor?)
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment

                          • klumsen
                            • Dec 2010
                            • 18

                            #14
                            Motoren er en RMX 48 Ripmax.
                            Det er den nåla inne som jeg kalte mid level. Etter boka.
                            Må teste å se i morgen, men skal det stilles til den nesten dør på full gass med nesen opp. Og så justere 3knepp ut så klarer je det.
                            Kan da ta å sette standard om den ikke er fin. Skal 1.5-2 runder ut fra bunn.
                            Takk igjen
                            Cessna 182 Relativt knust
                            Sukhoi-26 XP
                            ARC Jupiter med en trøblete Rmx .48 nitro
                            Hangar 9 Twist 60 med .91 nitro
                            HK Piaget under konstruksjon.

                            Comment

                            • Superstar40
                              • Dec 2002
                              • 1667

                              #15
                              Ser du sier du bruker os #7 - det er for meg en totalt ukjent plugg, men ser fra internet at den har tomgangsbøyle. Skift til plugg #8 samt det som har vært sagt tidligere av meg og andre om justeringer.

                              Forskjellen mellom 10 og 15% nitro er marginal så ikke tenkt på det i denne omgang, bruk opp fuelen.
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

                              Mange fly og mye moro

                              Comment

                              Working...