Kjøpte i går en kanne fuel på smallsize av typen coolpower. 15% nitro og 18% olje. På kanna står det med relativt fete typer følgende: "Do not use afterrun oil." Hvorfor ikke? Noen kommentarer?
Unconfigured Ad
Collapse
Afterun olje eller ikke?
Collapse
X
-
Tags: None
-
-
Hva er nå egentlig en "afterrun oil" ?.
Jeg har 6 Glow motorer som brukes med ujevne intervaller 4 to-taktere og 2 fire-taktere. Den elste av disse motorene kjøpte jeg brukt i 1973 en 0,8 Cox. Samtlige motorer fungerer fremdeles prikkfritt. Jeg har aldrig brukt noen "afterrun oil" men om jeg vet at en motor ikke skal brukes på en stund drypper jeg noen dråper Tektyl Våpenolje i forgasseren og tørner motoren noen ganger. Grunnen til at jeg bruke Tektyl Våpenolje er at det er det eneste jeg har på liten flaske i hobbyromet.
Men jeg har lurt på hva slik "afterrun oil" egentlig er og om det er noe og hente på og bruke slik olje.Comment
-
afterrun olje er vel bare en tynn olje som driver ut fuktighet slik att ikke lagre osv. skal ruste. har selv brukt 5-56 eller wd40 og det funker det ogsåComment
-
Jeg har heller aldri brukt afterrun olje uten at jeg har sett negative effekter av det. Men har vurdert om jeg skulle gjøre det til vane etter hvert som jeg avanserer til dyrere motorer. Syns det var veldig bastant at en IKKE skulle bruke slik olje. Forskjell på SKAL IKKE, og TRENGER IKKE..Stein Johnsen
http://www.blåmåsan.comComment
-
Comment
-
Smøre motor etter bruk er bare knall,men det er noen motorer som ikke skal ha afterrun olje som f.eks noen YS motorer.De har en silikon"membran" som kun tåler silikon basert olje som er i den fuelen du snakker om.Finnes silikon basert afterrun olje.Last edited by Blypropell; 03-07-11, 18:56.I Hangaren:
Rotor:
Align-Trex 600GF * 3xAlign^DS610,Futaba^GY401,Futaba^S9254,AR7000
Align-Trex 450S V2 * 3xHitec^HS-65MG,CY^Mini G,Futaba^BLS257,AR6100e
"Jysk" Tricopter * Assan GA250
Bumblebee ST450 * KK2.0
Fly:
ST-Model Mandala-1300kv
ST-Model T3DII Wild Beast-700kv
STM Cessna
Spektrum DX7Comment
-
Som Tyor nevner her er det mest dette med nitroinnhold som avgjør om man trenger olje i motoren etter bruk. En av grunnene til dette er at nitromethan er hygroskopisk dvs. at den tiltrekker seg vann og sammen med den veldig sure gassen som blir i potta er ikke dette en god kombinasjon. Jeg har faktisk opplevd rustete lager over natta!
Man behøver ikke å bruke afterun olje bare man bruker en olje som smører, WD40 og CRC 5-56 har relativt dårlige smøre egenskaper så jeg ville ikke brukt det. Jeg har derimot brukt automat olje til bil, denne er tyntflytende og trenger godt inn sammen med god smøreevne, hva denne gjør med silicon vet jeg ikke men det er jo bare å putte en fuelslange i olja en ukes tid å se om den har forandret seg.Christen
http://jetsofnorway.com/Comment
-
Som Tyor nevner her er det mest dette med nitroinnhold som avgjør om man trenger olje i motoren etter bruk. En av grunnene til dette er at nitromethan er hygroskopisk dvs. at den tiltrekker seg vann og sammen med den veldig sure gassen som blir i potta er ikke dette en god kombinasjon. Jeg har faktisk opplevd rustete lager over natta!
Nitro Methane inneholder mye oksygen (derfor brukes den som okyderingsmiddel).
Vann, oksygen, -> rust
Jeg (tror) at afterrun oljen nøytaliserer effekten av Nitro Metan og vann som gir rust.
Heli-fuel inneholder tre ting: Metanol, Nitro Methane og Olje
Metanol: Brensel (energi)
Nitro Methane : Okyderingsmiddel (brukes også for lage ktaftig sprengstoff av samme grunn)
Olje: Smører
Merk, det er et problem til vi sliter med: Metanol sørger for at Aluminium ruster. Grunnen til dette er at Metanol løser opp Aluminium Oksyd (mao dette vaskes bort) og eksponerer kjemisk rent Aluminium som reagerer med oksygen og danner nytt Al oksyd. Sånn fortsetter det til enten alt Aluminum er rustet bort eller Metanolen er borte.
After run olje beskytter mot dette problemet også.
Så oppsummert
Bruk Afterun oljeLast edited by kesundt; 03-07-11, 20:56.TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
Realflight G45 simulator
Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htmComment
-
Har brukt wd40 på motorer siden 80-tallet. Har funka fint så langt, to av dem går knirkefritt den dag i dag...(Super Tigre selvfølgelig)Parkzone Mustang
Brooklyn Dodger
Simplex 40
Graupner Topsy
På byggebordet:
Stinson Reliant SR9 fra Berkley Models tegning
Gloster Gladiator 1/10 (Thörn)
Brian Taylor Gloster Gladiator
Buzzard BombshellComment
-
Har brukt after run olje noen år tilbake men synes motorene var tungstartet når de ble tatt frem igjen. Bruker å kjøre motoren varm - koble fra fuel slangen og så kjøre motoren "tom" for fuel etter endt økt på stripa.
Den eneste motoren jeg måtte skifte lager på var en OS som ble kjøpt brukt (skulle være så godt som ny) men med rustne lager. Har andre motorer som har ligget i 2 - 3 år uten å ha vært brukt men fremdeles uten korrosjon og rust i lager.
Har aldri brukt wd 40 eller lignende.Comment
-
Takker for alle innspill, folkens.
Ser det er en del forskjellige oppfatninger her også. Som på mange andre tema....Regner da med, på tross av teksten på kanna, at evt afterrunolje ikke vil reagere på eller ødelegge egenskapene til fuelen.
Stein Johnsen
http://www.blåmåsan.comComment
-
Jeg tror et like stort tema burde være, i hvilken temperatur oppbevares modellene i? Er det temperatur-svingninger som kan bidra til økt fuktighet? (kondens?)
Jeg har et isolert uthus som i kaldere perioder har en liten ovn på som sørger for at det i det minste er en 5-10 grader der. Har til gode å finne rust i mine motorer. Har aldri brukt noe after-run olje, men sier ikke at det ikke forebygger for det altså. Skulle sikkert gjort det, men til nå så har jeg hvertfall ikke trengt det.Honeybee CP 2Comment
-
Men uansett, bruk afterrun oljeChristen
http://jetsofnorway.com/Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment