Unconfigured Ad

Collapse

DLE111 oppstart og idle problemer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Burns
    • Aug 2007
    • 108

    #1

    DLE111 oppstart og idle problemer

    Har en DLE111 som har gått ca 15 liter. Startet opp og gikk som en klokke i starten. Den høyre sylinderen har alltid hatt ren eksos. Den venstre har alltid lagt igjen litt olje. Nå i det siste har den begynt å gi meg trøbbel. Den choker som normalt og den tenner fort, men den "slår" tilbake. Det samme skjer da jeg tar av chocken, motoren "slår" tilbake og dør ut. Etter mye om og men får jeg alltids start på den. På tomgang går den da ganske røft(har blitt gradvis værre og værre), akkurat som den ene sylinderen er litt på og av. På høy tomgang går den konstant opp og ned på turtallet. Over ca 1/3 throttle går den som en klokke igjen, og den har en jevn transition opp til full throttle. Jeg har byttet pluggene uten at dette hjalp noe. Jeg har nå demontert motoren for å se om jeg kunne se hva som var feil. Har renset forgasseren, men fant ikke noe rusk i den. Begge sylindrene ser så vidt jeg kan se i orden ut på innsiden. Ingen riper i sylinder eller stempel. Toppen av stemplene har litt karbonbelegg, samme med toppen av sylindrene på innsiden rundt tennpluggene, men dette er vel ganske normalt? Det eneste jeg la merke til var at det var en del seig olje gugge som hadde lekket ut av den venstre sylinderen rundt eksos potta til tross for at den var skrudd vel så godt fast og med god pakning som på den høyre sylinderen. Den høyre sylinderen hadde ikke noe slik olje gugge som hadde lekket ut. Noen som har peiling på hva problemet kan være? Er min første bensin motor så har ikke helt stålkontroll på dette.
    Last edited by Burns; 03-07-11, 16:57. Reason: Feilskrevet
    Mvh
    Ståle
  • Burns
    • Aug 2007
    • 108

    #2
    Ingen som har peiling på hva det kan være?
    Mvh
    Ståle

    Comment

    • Guest

      #3 Unapproved
      Grunnen til seig guffe på ene sylinderen er vel at den ikke forbrenner skikkelig ettersom den går litt av og på.
      Er du sikker på at den ikke går så feit på L-nåla at den begynner og firetakte?

      Visst det ikke er det er det nok noe galt med tenningsanlegget.
      Bruker du ngk cm-6 plugg?

      Comment

      • Larsern
        • Sep 2007
        • 756

        #4
        Tror anders e er inne på noe. Ene spolen i tenningsanlegget kan være på tur ut, eller noe.
        Prøv og bytt om på pluggledningene og se om gugga bytter side.

        Comment

        • Burns
          • Aug 2007
          • 108

          #5
          Den har ikke vist noen spesiell tendens til å firetakte, og den har en veldig "smooth" transition oppover i turtallsregisteret. Det er liksom bare på tomgang og litt over den har begynt å tulle. Skal prøve å bytte om på pluggledningen eventuelt prøve nytt tenningsanlegg. Men akkurat nå er flyet på vei i flyttelasset mitt, men skal prøve så fort jeg får det, om en 6 uker. Takker for svar.
          Mvh
          Ståle

          Comment

          • Larsern
            • Sep 2007
            • 756

            #6
            Tenningsanleggene kan tulle på bestemte turtall. Prøv et annet tenningsanlegg hvis du har muligheten til det.

            Comment

            • Burns
              • Aug 2007
              • 108

              #7
              Skal se om jeg kan få låne meg ett. Og glemte å svare på det tidligere, men bruker cm-6 plugger ja.
              Mvh
              Ståle

              Comment

              Working...