Unconfigured Ad

Collapse

Bensin motor i hus! :)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KajB
    • Apr 2011
    • 85

    #1

    Bensin motor i hus! :)

    Da har jeg fått kjøpt en DLE 55 (En Goldwing Pitts Python kommer i August )

    Så hvilken canister er å anbefale til denne motoren og hva blir er en god propell til denne motor/fly kombinasjonen?
    Ser det er mange som anbefaler mejzlik propeller så går nok for det merket, men hvilken størrelse passer best.
    22x10, 23x6 eller 23x10? tenker på å steppe litt mere inn på acro/3d flyving.

    Ellers er det bare og skyte inn med generell info om bensin motorer og tips og triks, da dette er min første bensin motor.
    Olje mix osv osv.


    Kaj B.
  • yak
    • Mar 2008
    • 302

    #2
    manualen sier 32:1 oljeblanding ,30:1 ved innkjøring
    mejzlik 23x8 passer veldig fint på denne motoren
    canister på 60 mm diameter passer bra,finnes mange merker å velge mellom

    Comment

    • Ruduz
      • Jul 2005
      • 847

      #3
      Hei! Og gratulerer med bensinmotor Det kommer du sikkert ikke til å angre på.

      Hva du skal bruke av komponenter vil være avhengig av hva du vil betale for.

      Når det gjelder canister, har sds denne: Discount China Wholesale New Muffler canister set with Smoke for 50cc plane [LY2000]- US$68.31 - Sdshobby.net
      Ellers rcpro denne: DL-CANISTER MED FLEXIBEND (45-60ccm) | RCPro.no

      Det beste er å skaffe deg en billig trepropell (22x8 ) Hawk eller lignende. Etter noen tanker med dette setter du på en 23x8 karbonpropell. Mejzlik er klart det beste som finnes av karbonproppel, men knekker du mange propeller har vi en sabla god kopi av denne mejzliken. HK har denne: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TCF 23X8 HighPrecision Carbon Fiber Sport Propeller ... Pass på at det er den propellen der "23x8" står skrevet på selve propellbladet og ikke den versjonen der størrelsen står skrevet rundt senter av propellen. Funker den også, men den andre er klart best og nærmest mejzlik. Dette har Kenolang på forumet her testet nok så mange ganger

      Så litt om innkjøring: Oljeblanding de første literne: 3% per L. Castrol TTs Full syntetisk
      Bensin: 98/99

      Når du starter motoren for første gang, ikke rus den opp. La motoren gå litt av seg selv på tomgang. Motoren blir veldig varm helt i starten, men dette blir bedre. Etter ca 3-5 min første gang, lar du motoren bli kald før du starter opp å gjentar dette et par - tre ganger. Deretter kan du ruse den opp litt og litt.
      Last edited by Ruduz; 09-07-11, 07:53.
      All you need is love

      Comment

      • KajB
        • Apr 2011
        • 85

        #4
        Tusen takk for svar

        Så egentlig er det bare å behandle disse små motorene som en hvilken som helst 2t motor?
        3% olje på innkjøring og 2% etter innkjøring, eller en miljøbensin av ett eller annet?

        Kjempe folk på dette forumet, får svar på alt så og si med en gang!

        Comment

        • affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5877

          #5
          Både enig og uenig

          3% på innkjøring og 2% i normaldrift er bra. Varmkjøring er alltid bra!

          Men å la en bensinmotor gå lenge på bakken er bare tull. En modellflymotor sliter aldri mer enn den gjør statisk på bakken, dette gjelder forøvrig fullsizefly også. I tillegg er kjølingen minimal da også.

          Derfor vil jeg anbefale å kjøre den på bakken til du er trygg på at den går bra. Ett lite tips er å ha den litt rik på både lav og høy nål, da putrer den, men den stopper ikke! Såfremt man ikke har den kjemperik og det er ikke nødvendig. En bensinmotor smøres av olje og ikke mengden bensin som en glowmotor delvis gjør.

          Fly modellen rolig og i god høyde og fly den inn i lufta, da har du en motor som varer lenge og godt
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment

          Working...