Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motoreffekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motoreffekt

    Hei

    Har en ASP 61 4t motoe som er lit for svak til modellen den sitter i. Kjører i dag på Rapicon 15/18 fuel og lurte på om jeg vil få noe mer motorefekt om jeg gikk over til Rapicon 30/18 fuel.

  • #2
    Når man ser på effektkurven til en forbrenningsmotor ser man at det er viktig å velge propell som lar motoren gå på det turtallet den yter mest. Kontroller først at du har en propell som passer til fly/motor-kombinasjonen. Regn med at turtallet øker når modellen kommer i lufta.

    Click image for larger version

Name:	CCF20042008_00000.jpg
Views:	1
Size:	99.0 KB
ID:	580561

    Hvis motoren i eksempelet over har for stor prop slik at den bare orker 7000 RPM ser man at det er mye (0.25 hk) å hente på å bruke en mindre prop. Forholdet mellom diameter og stigning er avhengig av hva slags fly og flyging det er snakk om. Skalamodeller med flere vingen og stor kropp går best med forholdsvis stor diameter og tilsvarende mindre stigning, mens slanke, hurtige modeller med tynn vingeprofil flyr best med forholdsvis stor stigning og tilsvarende mindre diameter.
    Last edited by Biplan; 29-07-11, 22:52.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #3
      Motoren sitter i en Yak 54 og har nå en 13x4W propell denn oppnår 9500 RPM på bakken men skulle hat lit mer kraft til vertikalt løft.

      Comment


      • #4
        Du kunne prøve 20% nitro, mulig det gir litt fres i motoren. Har selv hatt den ASP motoren i en 50 size pattern modell og var ikke imponert over ytelsen. Går du over til 30% nitro så må du nok både shimse motoren og justere ventilene for at du ikke skal være plaget med motorbank.

        Hva er vekten på flyet, mulig at hele prosjektet ditt er undermotorisert.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Nei det ser ikke ut til og være stort mer og hente av den motoren har forsøkt med 20% nitro men det ble ikke store forskjellen. Så det er vell ikke annen råd en og få tak i en kraftigere motor men den skulle helst ikke være verken lengre eller tyngre. Ser at Elefun har en YS 63 FZ-S og RCPro har en YS 70 FZ-S. Begge er dyre og YS 70 FZ-S er dyrest. Er det noen som vet hvor mye mer effekt en kan regne med og få fra disse motorene kontra ASP 61 4t som jeg har i dag. Eventuelt forslag på andre motorer.

          Comment


          • #6
            En Ys 63/70 motor tilsvarer effekten for en to-takter av samme størrelse men har evnen til å dra større propell på likt eller høyere turtall. Et valgt kunne være OS sin 75AX, da tror jeg du ville få nok power hvis modellen din veier under 3 kg.

            Bruker selv OS 91FX i en 3,7kg tung patternmodell, gir grei ytelse men ikke unlimited.

            Ikke kjøp YS i Norge, mye billigere å kjøpe fra Singapore Hobby Supplies, Probuild i England eller Cetral Hobbies i USA.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Totaktsmotor er ikke aktuelt så OS sin 75AX blir det nokk ikke selv om den nokk er et råskinn. Ser ikke ut til at det er noe og spare på og kjøpe YS 70 motor i utlandet de kommer på oppunder Kr 3000,- før jeg har den i handa så da kan jeg likegot kjøpe den fra RCPro.

              Comment


              • #8
                Vel da er en YS 70 FZ-S bestilt fra RCPro kom på Kr 2.813,- Blir spennende og se hvordan den drar flyet.

                Comment


                • #9
                  Hva er samlet vekt på Yaken din?

                  Comment


                  • #10
                    Den veirt 2,62kg med tom tank.

                    Comment


                    • #11
                      Da er YS70 motoren ankommet fra RCPro. Testkjørte den litt i gårkveld, startet lett og fik kjørt seg på tomgang i 20 min. Kunne ikke teste den på max da det bråker for mye på sen kveldstid i tettbygd strøk. Noe som slår meg som en dålig konstruksjon på denne motoren er at den trykksetter tanken og det er en enveisventil på trykkslangen. Om en stopper motoren og ikke straks røsker av trykkslangen fylles motoren opp med fuel. Noe som jo kan føre til veskelåsing neste gang en skal starte. Liker bedre systemet på YS140 motoren jeg har der hvor motoren har en fuel pumpe istenenfor og trykksette tanken. Får vel teste den på fullfart i etermidag før jeg monterer den inn i flyet. Må jo og finne en eller anen enkel løsning for og slippe trykket ut av tanken når en stopper motoren.

                      Comment

                      Working...
                      X