Unconfigured Ad

Collapse

Noen som har erfaring med JBA .56?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blåmås
    • Feb 2011
    • 335

    #1

    Noen som har erfaring med JBA .56?

    Jeg har en JBA .56 som jeg sliter litt med å få en pålitelig tomgang på. Funker rimelig greit på bakken, men i lufta spiller den meg gjerne noen puss. Spesielt om jeg tar en lowpass i sakte fart. Vi skjønner jo hvordan det går. Er det noen der ute som har erfaringer med denne motoren å dele?
    Et spørsmål til: Hvor lenge (ca) regner dere med å fly på glødepluggene før de er moden for utskifting?
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

    #2
    Har en slik motor som jeg har brukt mye har atått i en Ready. Den er lit nøye på at tomgangsdysen er riktig justert og etter mye bruk blir fjæra bak trotel spjeldet slakk og da risikerer du at den blir periodevis for mager på tomgang. Får du inn for mye drivstoff i motoren ved oppstart ryker glødepluggene fort. Men er motoren rett justert og ellers i form går den både pålitelig og bra.
    Last edited by bardp; 04-09-11, 20:43.

    Comment

    • Blåmås
      • Feb 2011
      • 335

      #3
      Har ganske mye slakke sideveis på forgasserspjeldet (eller tønna om du vil). Denne slakken går forholdsvis lett. Har fjæra du nevner noe med denne slakken å gjøre? Motoren har vel kanskje gått 4-5 liter fuel. De dyrere motorene jeg har har ikke denne slakken. Har forøvrig også litt problemer med luftbobler i fuelslangene. Skal kikke litt på balansering av prop osv, men lurer også på om filtklunk vil hjelpe? Noen sier filtklunk kan skape problemer på glowmotorer...
      Stein Johnsen
      http://www.blåmåsan.com

      Comment

      • bardp
        • Nov 2010
        • 2473

        #4
        Slakken sideveis i sylinderen/spjeldet tilsvarer sikert 1/2 omdreining på tomgangsskruen. Om fjera bak sylinderen/spjeldet blir slakk holder den ikke riktig posisjon og tomgangsblandingen kan bli ustabil. Pas også på at ikke linken inn på forgasseren preser på armen sideveis innover mot motoren.

        Comment

        • Blåmås
          • Feb 2011
          • 335

          #5
          Takker! Her var det noen tips verdt å ta med seg.
          Stein Johnsen
          http://www.blåmåsan.com

          Comment

          • Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

            #6
            Jeg har en SK motor (samme fabrikk som JBL) satte inn en Webra forgasser og hadde aldri noe trøbbel med den. Synes den medfølgende gasseren så ubrukelig ut.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment

            Working...