Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med OS 65 LA 2-takt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ykarlse1
    • May 2011
    • 36

Problemer med OS 65 LA 2-takt

Har en OS 65 LA 2-takt som har gått som en klokke helt til jeg hadde en krasj i dag.
    Når jeg nå prøver å starte motoren dør den ut etter noen sekunder.
    Jeg er rimelig fersk på dette, men skal forklare hva som jeg har observert.
    Ved priming av motoren åpner jeg full gass å dekker til innsuget på forgasseren, den suger inn men fuel går tilbake etter litt.
    Tar jeg bort fingeren fra luftinnsuget renner fuelen tilbake i slangen med en gang.
    Jeg mener å huske at om jeg flikket proppelen rundt tidligere på denne måten ble fuelen stående i forgasseren.
    Hvordan skal dette være?
    Når motoren starter virker det som at den forbrenne bare fuelen som er i forgasseren men får ikke sugd inn ny fuel.
    Jeg har sjekket alle skruer på topp, forgasser etc alt sitter som det skal.
    Pluggen gløder virker som den er ok.
    Alle slanger er byttet.
    Det virker som at tank / slange system er ok.
    Skal fuel linjen bli stående i forgasseren eller er det normalt at den renner tilbake med en gang?
    Hvordan sjekker jeg at kompresjon er ok?
    Kan toppen være skadet / event andre deler på motoren som gjør at jeg ikke har god nok kompresjon?
    Motoren har bakmontert hoveddyse, den står ikke på selve forgasseren.
    Håper på gode tips.
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

Har du sjekket hvvordan fuel klunken ligger i tanken. At fuelen renner tilbake er vel ganske så normalt når det ikke er trykk på tanken. Hadde du mistet kompresjonen hadde nokk ikke motoren startet i det hele tatt. Du kjenner da når du tørner motoren om det er kaopresjon i den.

Comment

• ykarlse1
      • May 2011
      • 36

Har ikke sjekket fuel klunken, men takk for tips - skal sjekke den.
      Det virker som at kompresjon er ok.
      Synes bare det er så merkelig at jeg fikk disse problemene etter et krasj.

Comment

• JayBee
        • Sep 2009
        • 762

Ligger tanken lavere enn motoren? Det kan være så enkelt som at fuelen renner nedover
        Jon-Brage Hoel Andorsen
        -------------------------------------------------------------------------
        Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• bardp
          • Nov 2010
          • 2473

En måte og sjekke brenstoffsystemet på er og holde forran eksosutløpet og tørne motoren med fult pådrag. Da skal det bli trykk på tanken og det skal komme brenstoff frem til motoren.

Comment

• ykarlse1
            • May 2011
            • 36

Hei, takker for svar. Tanken ligger i fin posisjon. Har sjekket at den ikke har flyttet på seg. Har hatt dette flyet i lufta 15-20 ganger uten noen form for problemer. Problemene startet som sagt etter dette krasjet mitt. Lurer på å prøve med ny plugg i morgen.
            Last edited by ykarlse1; 27-11-11, 18:58.

Comment

• ykarlse1
              • May 2011
              • 36

Takker for alle innspill.
              Jeg fant en ny plugg, det gjorde susen
              Nå går den som ei klokke!
              Snodig at pluggen døde etter krasjen, men kanskje tilfeldig.
              Det virker som at motoren er 100% ok.
              Nå er det bare å fikse litt på vingen så er flyet ok.
              Cessna Cardinal fra Thunder Tiger
              Last edited by ykarlse1; 09-09-11, 22:09.

Comment

• bardp
                • Nov 2010
                • 2473

Bra det ordnet seg. Har samme modellen selv med en ASP 91 4t og det er jo et skikkelig trivelig fly til rolig søndagsflyving. Vær imidlertig oppmerksom på at fuel klunken kan legge seg forover i tanken ved en kras. Da stopper motoren i lufta når det blir lit mindre på tanken og du reter nesa oppåver. Det er jo enkelt og sjekke med og holde opp modellen med tom tank og riste lit på den, da skal du høre at klunken skrangler rundt i ranken.

Comment

• ykarlse1
                  • May 2011
                  • 36

Skal sjekke med klunken også. Opplever flyet som noe hurtig ved landing. Har forsøkt med flapperons, men synes ikke det bremser noe merkbart. Hvordan opplever du flyet under landing?

Comment

• bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

Nei flaperon bremser ikke noe serlig men gir mye mer løft slik at en kan fly med svært lav hartighet og lande med svært lav hastighet. Og ikke minst ta av etter kun 6-7m på full fart.

Comment

Working...