Unconfigured Ad

Collapse

Motor til ClippedWing 1/4 TWM

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Calmato
    • Jul 2011
    • 174

Motor til ClippedWing 1/4 TWM

Elefun sier at den passer "fint" med en 120 4takter ( 19.96 cc) Hva vil det egentlig si?
    Jeg er ikke ute etter de helt sinnsyke akrobatikk egenskapene, bare fly litt rundt for kosen sin del. Samtidig ønsker jeg nok power til en relativt rask og fin takeoff,
    snakket med noen andre som sier at de ikke ville satt inn noe mindre enn en 30 cc i denne modellen?? Da blir jeg i tvil over Elefun sitt utsagn!
    Bør jeg evt gå for en bensin motor?
    Top quality balsa and plywood construction Built-up wings with aluminum wing joiner Comes with all hardware and accessories
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

Flyr min med 30cc og det er helt overkill. Eneste grunnen til at jeg bruker den er fordi jeg hadde den liggende.

En 120 glow eller 20cc bensin vil være mer passende.

mvh
    Alf

Comment

• bardp
      • Nov 2010
      • 2473

Jeg ville satt inn en ASP 120 4t fantastisk fin og driftsikker motor som ikke koster mer en vel en tusenlapp om du bestiller den fra herfra Wholesale RC Hobby - China Wholesale Dropship RC Hobby from China. Den har en behagelig lyd ingen 2t bensinmotor kommer i nærheten av. Drar fint en 16x6 proprll som gir fin trust.

Comment

• Calmato
        • Jul 2011
        • 174

KjempefintHar fått tak i en helt ny SC 120 4 takter som jeg putter inn!
        Denne skal visstnok være den sammme som ASP'n.
        Takk for respons!
        Let the games begin 
        Attached Files

Comment

• bardp
          • Nov 2010
          • 2473

Ja SC120 4t er samme motor som ASP eneste forskjell som jeg har oppdaget er eksospotten. Den er tomm og laget av en bit på ASP men den til SC har en rist mit i. NB! Potten til SC er skrud sammen av tre deler disse har en lei tendens til og gjenge seg opp og når du plutselig ser noe falle fra flyet og lydnivået stifer betydelig vet du at du har mistet trykket i tanken og bør lande med en gang. Potten til SC er nokk bedre en ASP potten rent lydmesig og om du deformerer den lit på mitten med en hamer eller rørtang forhindrer du at den kan gjenge seg opp.
          Ellers er dette kjempemotorer som ikke noe står tilbake for OS og andre mer kjente merker. Jeg har blanr annet en SC120 i en Extra 300 120 som nå sikert har kjørt bortimot 40l fuel uten annen feilpekk en at den mistet 2/3 av eksospotten etter ca 10 turer.

Comment

• Calmato
            • Jul 2011
            • 174

Takk for tips! Men å deformere potta på midten med hammer høres litt drastisk ut spør du meg! Hva med å montere den sammen med rød locktread? Mulig den mister egenskapene når den blir varmet opp?

Comment

• bardp
              • Nov 2010
              • 2473

Du kan glemme locktread og annet lureri det har jeg prøvd potta blir så varm at det løsner. Spiller vel ingen rolle om du deformerer den litt du skal vel aldrig inni den av noen grunn.

Comment

• Calmato
                • Jul 2011
                • 174

Nææ, men det er bare det å deformere noe nytt, pent og blankt! Men hva er alternativet? Jo et knust fly. Ser den!

Comment

• Stin
                  • Jan 2007
                  • 629

Jeg har brukt locktread/locktite 638 den grønne på di pottene jeg har hatt og di har aldri løsnet bare pass på og rengjøre gjengene godt først med aceton eller rødsprit...
                  Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                  På vei inn i Hangaren.
                  Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

Nå står det på locktread flasken hvilken temperatur den løsner med. Husk potte blor glatt 300-400 grader.

Comment

• Aviator
                      • Mar 2005
                      • 601

120 4takt blir ikkje akkurat å rive skinnet av pølsa....
                      Eg ville heller hat en 160 2 syl 4 takts motor. Da får du toppan ut på sida sånn d skal være.
                      Du skriver at du skal bare bruke den til sånn koseflyving. Men eg trur du kan komme til å bli lei av å fly fram og tilbake i ring.
                      Så kan d jo være greit med litt extra puff, når du skal ta deg en loop uten å stupe 200 høydemeter for å få fart.
                      Vest du skal ha deg flottører kan d jo være greit med litt extra..... EG har forresten ett heilt nytt flottør sett fra GP som du kan få kjøpe...

Eg hadde sjøl GP 60 Cub på 2,29 i vingespenn, som eg fløy med OS 120 4takt og 108 2 takt. Å me disse syntes eg d blei for lite.
                      Svein Roe
                      ----------------
                      Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                      Boomerang Sprint - Simjet 2250
                      Starfire II P-60
                      C-arf Extra 2,3 - DA 50
                      EF Extra 91" - DA 60
                      EF Edge 48"
                      Ventus 4m
                      Mini Nyx

Comment

• bardp
                        • Nov 2010
                        • 2473

Nå er en 160 tosylindret motor være seg OS eller ASP ikke veldig mye sprekere en SC 120 men de veier ca 400g mer. Jeg prøvde en ASP 160 i Extra 300 120 og måtte da legge inn en del vekt baki flyet for og balangsere det. Resultatet ble såpas mye tyngre fly at den økte motorefekten ikke ble merkbar. Derimot ble det jo et helt fantastisk fint lydbilde når jeg monterte på to ASP 91 4t potter på motoren. Om du bare vil ha mer efekt er jo ASP 180 4t et bra alternativ den er 200g lettere en 160 motoren og mye sterkere.

Comment

• Calmato
                          • Jul 2011
                          • 174

Originally posted by Aviator
                          120 4takt blir ikkje akkurat å rive skinnet av pølsa....

Eg hadde sjøl GP 60 Cub på 2,29 i vingespenn, som eg fløy med OS 120 4takt og 108 2 takt. Å me disse syntes eg d blei for lite.
                          Dere gjør det ikke lett for meg! 
                          Hva mener du med lite?
                          Med 120'en , må jeg ligge rundt halv til full gass for å suse litt rundt i luftrommet?
                          Den er jo oppgitt til å kunne bruke en 4takter fra 120-160.
                          180'n veier 325g mer enn 120.
                          Tror det blir overkill and overweight for min del. Jeg er jo fersk i hobbyen som nyslakta høstlam!

Comment

• bardp
                            • Nov 2010
                            • 2473

Ja 180 er tyngre en 120 men 160 er enda tyngre. Nå tror jeg ikke du skal være så bekymret for motorefekten ASP/SC 120 4t er etter min erfaring sprekere en OS 120 4t. Men skal du ha noe som er sprekere og ikke tybgre en 120 motoren må du nokk gå for YS.
                            Prøv nå først me SC 120 og se hvordan det fungerer blir den for svak kan vi sikert bli enige om et bytte jeg har ASP 160, 180, YS 110,140 og OS 120, 160 liggend som ikke er i bruk akkurat nå.

Comment

• Calmato
                              • Jul 2011
                              • 174

Ja, tror dette er smart! Vi prøver, så får vi se Byttedeal er et kongeforslag!

Comment

Working...