Unconfigured Ad

Collapse

After Run oljer m.m.. (skilt ut fra 'Delepriser')

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Originally posted by oisf3a
    Kan noen forklare meg følgende lille mysterium :

Jeg har hatt mange YS-firetakts motorer og sikkert kjørt flere tusen turer med disse i F3A-sammenheng de siste 10-12 årene. Det bakre veivlageret på disse holder vanligvis 200-300 turer. På alle disse motorene og årene har jeg ennå ikke sett antydning til rust ....
    Og jeg bruker mellom 20-35% nitro. Jeg har brukt mange forskjellige
    oljetyper med samme resultat, selv etter lang tids lagring.
    Og lagrene er IKKE rustfrie.

YS'ene har en spesiell konstruksjon som muligens gir lav temp og god utluftning i veivhuset men kan noen forklare fenomenet ?
    Samme fuel med halvparten nitro ga rust i OS160FX etter 20-30 turer...

?????
    Etter motoren er gått tom for fuelen, pumper YS motoren inn luft så veivhuset blir tømt rester for fuelen, så det er lite risiko å få rust i ståldeler. Samme med min Webra T-4 har veivhus som kompressor samme som YS motorene har. Så jeg har ikke hatt rust på ståldeler siden den var ny i 1980. Men jeg ga den after run flere år senere for sikker skyld pga nyere "agressive" fuelblanding enn datidens fuel.

Andre 4 taktere har ikke veivhus som kompressor og mangler god utlufting etter motoren er gått tom for fuel, derfor ligger rester av fuelen der og lager rust på ståldeler.

Jens Eirik

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Minner meg på aluminiumdeler med sink tilsatt skaper problemmer pga sink virker som offeranode for ståldeler som bolter, lager etc.. på bilmotor, motorsykkel. Dritt å oppleve bolten brekker av hvis en strevet å skru løs deler.
      Det var dette jeg mente med at vi ifølge spenningsrekka ikke vil få korrosjon på ståldelene. Du trenger ikke blande sink i aluminium for at det skal bli en offeranode.

Fra boken "Korrosjon og korrosjonsvern":
      "På bart stål i sjøen brukes vanligvis aluminiumanoder....mens sink anoder er det vanlige på belagte og nedgravde rørledninger..."

Jeg kom selvfølgeglig på hvorfor dette ikke har noen innvirkning i våre motorer rett etter at jeg skrev det. Aluminium passifiseres av den tette oksydfilmen, ganske elementært

Comment

• TheBirg
        • Jan 2004
        • 692

Bedre sent en aldri ?
        Ois...

har du kjennskap til hvilken legeringer fabrikantene har på hver sine motors kulelager. Og hvilken kjemikaler som virker på de forskjellige legeringene (kan intet om dette, men kanskje et sted å begynne forske på?)

Et kulelager er jo alltids et kulelager, men ikke hvilkensomhelst.
        Ønsker dere en god dag på feltet !
        Birger Mork

Mine besittelser :
        Flygreier (Massevis)
        Heligreier (En Mini Titan)
        Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by TheBirg
          Bedre sent en aldri ?
          Ois...

har du kjennskap til hvilken legeringer fabrikantene har på hver sine motors kulelager. Og hvilken kjemikaler som virker på de forskjellige legeringene (kan intet om dette, men kanskje et sted å begynne forske på?)

Et kulelager er jo alltids et kulelager, men ikke hvilkensomhelst.
          Disse kulelagrene er laget av høylegert stål tilpasset for å motstå belastning, deformasjon, slitasje og seighet.

Det finnes rustfrie kulelagre og er ikke så sterk mot slitasje og belastning som høylegert stål, passer for industri der det er høy fuktig som f.eks i matindustri, papirfabrikk etc..

Keramiske kulelager er beregnet for høy turtallsmaskiner som f.eks turbiner og tåler varme.

Bruk after-run olje regelmessig etter avsluttet flydag, så ruster de ikke på lang tid.

Jens Eirik

Comment

Working...