Announcement

Collapse
No announcement yet.

ASP 180 4t fjusker i mellomregisteret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ASP 180 4t fjusker i mellomregisteret

    Hei!

    Jeg har en ny ASP/SC 180 4t som fjusker veldig i mellomregisteret.

    Motoren går fint på tomgang og full gass uten ulyder. Når den går på ca halv gass kommer det en kraftig/hard metallisk lyd som da igjen gjør så motoren stopper brått. Det bare smeller så står den, det slår da fuel tilbake og ut av forgasseren. Motoren skal være justert rikitg. Ventilene er også justert etter boka. Kan der rett og slett være at motoren vil ha mindre % nitro i fuelen? Den går nå på 15% trur je.

    Noen som har forslag til hva dette kan være?
    Kristian Bjørke - Kongsvinger MFK

  • #2
    Ikke noe ukjent fenomen. Om blandingsforholdet blir for magert tenne motoren lenge før den er på topp. En får somoftest et forvarsel i form av kraftig tenningsbank og så bråstoppe den gjerne slik at spinner knuses og propeller løsner. Forsøk og la den gå lit fetere serlig på tomgangsnåla.

    Comment


    • #3
      Bytt plug om du ikke allerede har en fersk OS F i den også
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Takk for svar!

        Motoren fungerer nå helt strålende! Måtte gi den endel mere suppe på bunn.
        Kristian Bjørke - Kongsvinger MFK

        Comment


        • #5
          Bra du fikk den till. ASP 1.80 er en kjempemotor. Om du ønsker og kjøre den magrere må du bygge den om til CDI forsåvitt en enkel sak med et ferdig kit fra SDShobby til ca $40. Da kan den gå mye magrere noe som medfører lavere brenstofforbruk, mindre røyk, og lavere og sikrere tomgang. Jeg kjører en slik på E85 med 10% olje og den går som en klokke på denne blandingen, får er par hundre RPM mindre på max kontra når jeg kjører på 15% nitro men så er den jo nesten gratis og kjøre på E85. Og vil jeg ha lit mer effekt er det jo bare og tanke opp med nitro og skru litt ut på dysen.

          Comment


          • #6
            Bardp: hvor lenge kan du kjøre på en tank med E85 ?
            Asp 180 virker som et råskinn, men på på noen forum sier de at den drikker en del suppe. Har nettopp bestillt meg en fra HK®

            Comment


            • #7
              Har vel ikke målt helt nøyaktig men flyr nå fint 20min på den tanken som sitter i flyet tror den er ca 4dl. Og da er det enda en skvett igjen når jeg lander. Drivstofforbruket på ASP 1.80 er nokk ikke høyere en på andre motorer som yter det samme men når en kommer opp i den størrelsen går det med en del suppe. Med YS 1.40 DZ i samme flyet som ASP 1.80 en nå sitter var flytiden ikke mer en 10 min på 22% nitro. Kombinasjonen av CDI tenning og E85 som drivstoff gir meget bra flytid og billig drivstoff.

              Comment

              Working...
              X