Unconfigured Ad

Collapse

Dagens DLE111 nøtt..fustrasjon - Spøkelsesmotor.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

    #1

    Dagens DLE111 nøtt..fustrasjon - Spøkelsesmotor.

    Dagens DLE111 nøtt..

    Motoren er forholdsvis ny. Står i min Sbach 342 36% backupmodell.

    Første oppstart er allt ok. En tur og allt ok til en lander og takser - da begynner problemet. Problemer er at om den går for lenge på tomgang og gir på så kommer den nesten ikke. Knatrer og rister og "puffer" som den har det vondt. Høres ut som den får for mye på L nåla. Justering mens den går hjelper ikke. En kan putte stikka i panelet og den rusler så vidt rundt og med full spjeldåpning for så og komme plutselig med et vræl ved full gass og allt er nesten ok. igjen. Etter kort tid er det på'n igjen.Respons fra 50% opp er bra. Tar en seg en tur i lufta er den ganske ok. men begynner da på'n igjen etter landing. Er meget startvillig.

    Lander og takser og så prøver en rusing så er problemet der.. Accelererer ikke men kan komme som sagt med et vræl og oppnår toppfart/turtall. Jager en rask opp og ned med stikka er allt ok.
    Ved sakte pådrag følger den oftest ikke med.

    - Tanke demontert, slanger er sjekket - allt ok.
    - Gasser er byttet for jeg trodde det var det men denne "nye" men der er det samme problem.
    - plugger er bytter (NGK6)
    - fabrikkinstillinger er ettergått på gasser X antall ggr.
    - Kjører pumpebensin med 2%. Testet annen bensin også
    - Lånt tenningsanlegg fra annen DLE. Ikke bedring.

    Til opplysning så stod denne motoren i en 35% SD Yak54 tidligere uten et eneste problem.

    Hilsen en som ikkle gir opp men som ønsker råd.
    Last edited by Raptor; 31-10-11, 08:31.
    Mvh.
    Rolv Leirro
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

    #2
    Kanskje den ikke likte å gå opp 1% i fly størrelse??
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment

    • Raptor
      • Sep 2003
      • 837

      #3
      Originally posted by Eagle
      Kanskje den ikke likte å gå opp 1% i fly størrelse??
      Mulig det...Glemte å si at den starter 8 av 10 ggr. feil vei..
      Mvh.
      Rolv Leirro

      Comment

      • trowin
        • Nov 2009
        • 1100

        #4
        Det gjorde min dle 30 også, måtte justere timimgen på tenninga jeg..
        Trond Winger, søndagsflyger

        EG MX2 106"
        Ultimate 71"/DLE55
        GB Yak55 2.2M/DLE55

        Comment

        • syver
          • Aug 2009
          • 914

          #5
          når du prøvde annet tenningsannlegg byttet du også giveren(pickupsensor)??kan være dårlig kontakt der. (blir mindre vibrasjoner i lufta)
          Terje syvertsen
          www.ModumModellSportklubb.com
          3dhs edge mintor 38
          C-arf edge dle 111 v3.
          C-ARF extra 330l da 100.

          Comment

          • -GAS-
            • Jun 2007
            • 1323

            #6
            Jeg legger en tier på Halgiveren....
            Christen
            http://jetsofnorway.com/

            Comment

            • Raptor
              • Sep 2003
              • 837

              #7
              Originally posted by trowin
              Det gjorde min dle 30 også, måtte justere timimgen på tenninga jeg..
              Tenning er riktig. Står likt som min andre DLE111 og slik stod den også på min SD Yak 54. Om den hadde vært feil så hadde den fusket på full fart også. Sensoren er jo fast og ikke justerbart som en gammel fordeler som dreier etter pådrag via vakumpumpe.
              Last edited by Raptor; 31-10-11, 20:33.
              Mvh.
              Rolv Leirro

              Comment

              • Raptor
                • Sep 2003
                • 837

                #8
                Originally posted by Christen
                Jeg legger en tier på Halgiveren....
                Vi kaller det sensor slik at ikke uinnvidde må begynne å google. Hallgiver er mer forenlig med motorkjøretøy.
                Mvh.
                Rolv Leirro

                Comment

                • kjetilmh
                  • Jun 2006
                  • 990

                  #9
                  Hei

                  Har du sjekket for falsk luft ?
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

                  http://www.vingmfk.com

                  Comment

                  • trowin
                    • Nov 2009
                    • 1100

                    #10
                    Kanskje du har montert motoren bak-fram, derfor den starter feil vei...
                    Trond Winger, søndagsflyger

                    EG MX2 106"
                    Ultimate 71"/DLE55
                    GB Yak55 2.2M/DLE55

                    Comment

                    • kjetilmh
                      • Jun 2006
                      • 990

                      #11
                      Hei

                      Har du sjekket for falsk luft ?
                      Kjetil
                      oops: . . ! . .

                      http://www.vingmfk.com

                      Comment

                      • Larsern
                        • Sep 2007
                        • 756

                        #12
                        Originally posted by Christen
                        Jeg legger en tier på Halgiveren....
                        +1 På giver.

                        Comment

                        • trowin
                          • Nov 2009
                          • 1100

                          #13
                          At den starter feil vei er vel en indikasjon at den tenner for tidlig?
                          Trond Winger, søndagsflyger

                          EG MX2 106"
                          Ultimate 71"/DLE55
                          GB Yak55 2.2M/DLE55

                          Comment

                          • syver
                            • Aug 2009
                            • 914

                            #14
                            Originally posted by syver
                            når du prøvde annet tenningsannlegg byttet du også giveren(pickupsensor)??kan være dårlig kontakt der. (blir mindre vibrasjoner i lufta)
                            så har du byttet sensor?? forøvrig synes jeg du bør være litt mer ydmyk å ikke være så arrogant å kverrulerende når folket kommer med tips.er det forslag du mener bare er tull så la heller være å svare.konsentrer deg heller om det du synes er fornuftig.ps du kan faktisk justere tenningen litt med å flytte på sensoren.
                            Terje syvertsen
                            www.ModumModellSportklubb.com
                            3dhs edge mintor 38
                            C-arf edge dle 111 v3.
                            C-ARF extra 330l da 100.

                            Comment

                            • bardp
                              • Nov 2010
                              • 2473

                              #15
                              Det er lett og bli lurt av teningsanleggene om sensoren kommer litt lenger unna magneten eller magneten blir svekket flyttes teningspungtet forover på de fleste systemer. Pluggen gnister på de fleste anlegg når sensoren ikke lenger føler magneten. Men dette er jo enkelt og kontrolere skru ut pluggene og tørn motoren så ser en da når den gnister og kan kontrollere veivvinkelnen når det skjer. Om du da er 27-30 grader fra topp sr det somoftest OK. En kan faktisk flytte teningspunktet temmelig mye før en merker noe på full fart.
                              Last edited by bardp; 30-10-11, 21:18.

                              Comment

                              Working...