Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor som plutselig stopper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor som plutselig stopper

    Har en Enya 19 size motor som plutselig kan finne på og stoppe. Motoren er noen år gammel, men den har nesten ikke hvert brukt. Var ute å fløy med denne motoren plassert i snuten på en motorseiler. Funket helt fint første dagen jeg brukte den. Så skulle jeg ut å fly igjen i går. Fløy 3 turer, på to av turene stoppet motoren. Pluggen er helt ny. Har kjørt motoren en del hjemme, Har stilt en del på dysenåla, men til ingen nytte, motoren kan gå i 2-3 min så stopper den plutselig, kan også stoppe etter et halvt minutt også. Noen som hvet hva som er feil med den?
    Hilsen en IKKE erfaren modellflypilot.

  • #2
    Det kan kanskje høres ut som om du har justert hoveddysenålen litt for langt inn. Dette medfører at motoren går for tynt.
    Når du har brukt litt drivstoff minker trykket fra tanken og blandingen blir enda magrere, dermed stopper motoren. (effekten blir forsterket ved at motoren blir varmere)

    Det er viktig å skru ut dysenålen til man hører at turtallet faller litt, etter at man har funnet maks-instillingen.

    Prøv dette og se om det hjelper.

    Kjartan

    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      Er det tomgangsdyse på denne også?`

      Tommelfinger regelen sier at først skal du få den til å gå som den skal på full gass.
      Gi full gass, juster dysa til den går best.. husk at motoren trenger 5-6 sekunder på å reagere etter at du har justert på nåla... når den går greit da så tar du den ned til tomgang.. hvis motoren ruser seg opp og så stopper får den for lite, mens hvis den bare synker og stopper får den for mye fuel på tomgangsdysa... husk å gi full gass i 30-60 sekunder før du tar den ned til tomgang igjen (mellom hver gang du justerer tomgangsdysa).

      Prøv å se om det hjelper.

      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #4
        Det er ikke tomgangsnål på motoren. Får prøve å gi den litt feitere blanding...
        Hilsen en IKKE erfaren modellflypilot.

        Comment


        • #5
          Du har med andre ord en såkalt "air bleed" forgasser (samme som OS FP og LA), Fyll tanken halveis opp juster dysenåla til den går for fult, skru ut dysenala ett par knepp (til du får ett lite dropp i turtal, ikkje mye), slakk ned til tommgang og løft modellen til ca 45* vinkel (nasen opp) og observer. hvist turtalet synker betydelig (slik att du må senke nasen på flyet fort for att motoren ikke skal stoppe)er blandinga for mager på tommgang, da justerer du inn den lille air-bleed skruen en 1/4 tørn slik att motoren får litt mindre luft på tommgang. Ruser motoren opp justerer du skruen ut (da blandinga på tommgang er feit). Når dette er gort fyller du tanken helt full og observerer motor turtal med full tank (vil gå endel feitere på full gass) og husk dette til seinare justeringer (motoren vil magre ut i lufta og bli stadigt magrere med minkande tank innhald) Og du har vel sjekka klunken i tanken ikkje har falt av eller låst seg fast? og les bruksannvisninga på motoren hvist muligt,der står alt du trenger å vite om justering av motoren.
          Lykke til.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment

          Working...
          X