Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ubalanse i propell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ubalanse i propell

    Har Møtt moder jord i litt for stor fart
    og traff GODT med propell/propell aksling.
    Det som skjedde var at jeg fikk et lite kast
    i akslingen til propellen.Hvor mye har dette å si i praksis i forhold til ubalanse?
    Dette dreier seg om en SC40.
    Evt. hva kan jeg gjøre for å fikse kastet?

    <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: flua den 2002-09-09 21:11 ]</font>

  • #2
    Grov innstillinger av dysenåler skal stå i brukermanualen (du veit det arket med viktige opplysninger som vi nordmenn aldri leser , uansett bruker 1 1/2 -2 omdreininger å funke som start punkt på justeringen.
    Lykke til (og puss brillene .
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Jeg vet ikke om det er en DIY / manual her på sajten om dette, men jeg kan jo forklare litt uansett.

      Jeg holdt på å tulla med min gamle OS før jeg fikk den til å gå bedre enn en klokke. Monterte den i benk og skrudde og vrei på alt av skruer. Tomgangsskruen fungerer på samme måten som fullgass dysenåla gjør. Skrur du inn, blir blandingen magrere.

      I bruksanvisningen til motoren skal det stå (bruker iallfall) fabrikkinnstillinger for motoren. Jeg hadde ikke det til min gamle OS, så jeg tok det på feelingen. Om motoren din går sånn ca. på tomgang, har du muligheten til å finjustere.

      Fra tomgang, til full gass, skal motoren øke i turtall jevt og trutt. Den skal også gjøre det i samme hastighet som servo eller håndbevegelse. Det gjorde iallfall min gamle OS!

      La motoren gå ett minutt på halv gass, før du begynner å justere. Så den har fått noenlunde riktig temperatur. Så tar du den ned på tomgang og lar den roe seg så mye det går. Om den går veldig høyt på tomgang, eller du mener forgasser åpningen er for stor, er den veldig feiljustert på tomgang. Og med kun 1/2 turn ut, vil jeg tro den går veldig magert.

      Når den har roet seg på tomgang, gir du full gass. Om motoren bruker litt tid, før den kommer seg opp i turtall, må du åpne en 1/4 turn til på tomgangsnåla og prøve ogjen. Om den hoster og harker og spytter, så får den for fet blanding. I så tilfelle skrur du inn en 1/4 turn og prøver igjen.

      Bruk altid en 1/4 (eller mindre) når du skrur og la altid motoren roe seg før du justerer videre. La den gå 10 sek på tomgang etter at du har tatt den ned fra full gass, før du justerer og prøver igjen.

      For at det skal fungere best mulig, MÅ motoren gå riktig på fullt turtall. Ellers så kan den hoste og harke eller bruke tid på å komme seg helt opp i turtall, selv om tomgangsskruen er justert riktig.

      Håper det hjelper NOE og om jeg tar feil på noen punkter, er det seff. lov å rette på det. Jeg mener å huske det fungerte fint for min OS.

      Lykke til!

      Comment


      • #4
        En annen ting er at du kan holde full gass i 30 sek eller så... for så ta den rett ned på tomgang og la den være der... da skal den gå jevnt på tomgang.. hvis den ruser seg litt opp for så stoppe så får den for lite, hvis den begynner å "surkle" og stopper så får den for mye... Juster 1/4 ut eller inn, gi full gas i nye 30-40 sekunder, ta den helt ned på tomgang å sjekk hva den gjør da... fortsett slik til at den går jevnt på tomgang..
        Det viktigste er å justere dysen riktig på full gass, da blir det lettere å justere tomgangen.
        Jeg fant forresten ut at på mine SC og Magnum (4 takt) motorer så var det bedre å justere UTEN å ha slangen fra potta til tanken på faktisk.. motoren går bedre på tomgang og var mye lettere å få justert...
        Prøv dette!

        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

        Comment


        • #5
          Hvorfor ikke kjøpe OS ???
          Nils Olav Moe

          Elefun
          www.artistic3d.net
          www.3dpilot.net

          Comment


          • #6
            Hvorfor betale dobbel pris for noe som varer like bra?..
            Kom ikke her å si at du ALDRI skrur på en OS motor...
            Hvis flere hadde kjøpt andre motor typer enn OS, kanskje de hadde senket prisen på dem, NM tjener skjorta på motorene sine..
            Med vennlig hilsen / Best Regards
            Freddy Ulvseth
            http://freddy.ulven.com/rc

            Comment


            • #7
              Det jeg skrur på mine os motorer er minimalt. (justere dysenål og bytter plugg)
              Hvorfor kjøpe hos nm??

              Pris eks OS fra ROTOR.COM.SG singapore:
              OS 46 FX ca kr 1100.-
              OS 61 sx-h wcII (heli) ca kr 1700.-
              Hva Koster en sc 46?
              Nils Olav Moe

              Elefun
              www.artistic3d.net
              www.3dpilot.net

              Comment


              • #8
                Hva Koster en sc 46?
                rundt 1000.-

                Comment

                Working...
                X