Unconfigured Ad

Collapse

JBA 56 motor med Pitts potte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zolhaz
    • Feb 2012
    • 4

JBA 56 motor med Pitts potte

Har en ny innkjøpt JBA 56 motor som jeg har drevet innkjøring på de siste dagene. Skulle bruke denne i en Extra 260 men pga at orginal potta ikke passet inn måtte jeg bestille en pitts potte. I mellomtiden har jeg hatt den montert i min gamle jupiter mens jeg kjørte den inn. Regnet den som rimelig bra innkjørt i går og den oppførte seg som forventet. Kan nevne at jeg brukte en 10x6 propell og noe veldig gammel fuel, sikkert 6 år gammel som har stått i en mørk kjeller. Veldig fet på tomgangen men etter som jeg har forstått skal den være slik under innkjøring. Skruen sto ca 4,5 omdreiner ut på åpen trottle. Fikk pitts potta i dag og monterte motoren i extraen, satte på en 11x6 prpell og fylte på helt fersk fuel som jeg også mottok i dag. Ut å starte opp herligheta, men nå kjenner jeg ikke igjen motoren.. I går når jeg kjørte merket jeg stor forskjell når jeg skrudde på hovednåla, det være seg kjøre fet eller magert. I dag kunne jeg skru hovednåle så mye ut jeg bare orket uten at blandingen ble for fet. Ingen antydning til "4 takts" gange.. Fra punktet der motoren leaner ut kunne jeg skru ca en hel omgang ut uten at turtallet minket. Etter dette minket turtallet minimalt uansett hvor langt jeg skrudde hovednåla ut. Har justert på tomgangs skruen slik at motoren trottler fint men fortsatt synes jeg det er vanskelig å stille inn hovednåla. Klarer ikke å stille den tilå bli "for fet".
    Da er mitt spørsmål om noen av forandringene jeg gjorde i dag kan være grunnen til dette. Tenker på pitts potta, ny fuel og større propell. Kan også nevne at jeg syntes det kom luft bobler i fuel slangen. Alle slanger er nye..
    Måtte gi meg for i dag grunnet lyset men fortsetter med moroa i morgen
  • surpass
    • Apr 2007
    • 833

Uten å ha for mye peiling så mistenker jeg oja i fuelen. Var det tilfeldigvis mye castor olje i den gamle fuelen, og mest syntetisk i den nye? Da tror jeg det er slik at synth oljen kan løsne opp castor oljen i større flak. Altså dysa di kan ha blitt tettet. Rens den og se hvordan det går. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det var en i klubben som fortalte det til meg da jeg slet med det samme som deg, og den motoren gikk supert etter jeg rensa dysa og gasseren

Comment

• bardp
      • Nov 2010
      • 2473

Jeg vil også tro du har fåt noe som har lagt set i dysa eller andre stedet i fuelsystemet. Om du bruker filter ellet filterklunk kan de være tilstoppet av den gamle fuelen. Elers har jeg hat samme motor og den har godt problemfritt kanne etter kanne med Rapicon 15/18. Har brukt ACP 11x7 propell.

Comment

• Zolhaz
        • Feb 2012
        • 4

Er ikke helt sikker på hva som er i den gamle fuelen, merkelappen er borte for lenge siden. Men kjøpte den hos daværende rc modellers. Den nye fuelen er byron kjøpt hos trottlestore. Men når du nevner flak så mener jeg at det så ut som sorte små flak i slangen sammen med fuelen, men avskrev det som syner siden jeg har filter. Disse flakene kan jo umulig komme gjennom da? Hadde løs forgasseren og blåste rent mens jeg holdt på. Plages også med tønna på denne, den går veldig tregt. Smurte den inn med olje og da gikk den lett, men gikk ikke så lenge så var den treg igjen. Gode forslag?

Comment

• bardp
          • Nov 2010
          • 2473

Vell en enkel test er jo og koble fra slangen på forgasseren og blåse litt i trykkslangen da skal fuelen sprute ut gjør den ikke det er filtret tilstoppet. Du må få tønna til og gå lett det er en liten fjær bak tønna som skal ta opp slaken sidelengs går ikke tønna lett vil den ikke virke og du risikerer at motoren blir mager på tomgang. Vask ren tønna og forgasseren med parafin det vil løse opp eventuelle rester av gammel ødelagt olje.

Comment

• Zolhaz
            • Feb 2012
            • 4

Har gjort ett nytt forsøk i dag å kjøre motoren. Har skiftet forgasser, hadde en helt ny som jeg ville prøve. Tomgangen står urørt, ga hoveddysa ett par runder ut og prøvde å starte. Fikk start etter en stund men motoren vil bare bakke. Trottler jeg så dør den. Tenker at den får for mager blanding og justerer litt fram og tilbake. Får ikke motoren til å trottle.. Men plutselig kommer den mens den bakker og går fint ei stund. Kjenner da at den er fet og juster litt inn på tomgangen. Når jeg starter igjen skjer det samme. Vil ikke trottle og plutselig kommer den igjen.. Skjønner ingenting! Prøver å justere tomgangen mer og mer inn, men motoren blir bare vanskeligere og vanskeligere. Når tønna er helt stengt bare fortsetter den å bakke. Dette skulle vel indikere at det går for rikt? Tenker også at det kan være falsk luft en plass, men motoren er jo helt ny.. Noen forslag?

Comment

• skoolsen
              • Mar 2009
              • 193

Hei!

Har selv en slik motor, den bruker lang tid på å bli innkjørt, husker jeg trodde det var noe galt med min, men etter 15-20 tanker bedret den seg og går nå veldig fint.
              Magnar Schou Olsen

Comment

• bardp
                • Nov 2010
                • 2473

Tror ikke det er noe som har med innkjøring og gjøre om motoren stopper når du trotler opp er den mest sansynlig for mager på tomgangsnåla. Jeg har vel aldrig brukt mer en 10 min på innkjøring av slike motorer før jeg har fløyet med de. Og de JBA motorene jeg har og har hatt har stortsett fungert meget bra JBA 56 motoren jeg hadde gikk siket 20-30 l i en Ready før jeg solgte den og så hvit jeg vet går den ennå.

Comment

• navistar
                  • Jan 2012
                  • 3

Jeg har en jba 56f med pittspotte,motoren var helt umulig med pittspotten den ga rett og slett ikke nok trykk i fuel tanken,måtte sette inn en foringshylse i eksosutløpene for å øke mottrykket i potten slik at fuelen ble trykksatt nok.Motoren fungerte utmerket med original potten!
                  Per

Comment

Working...