Unconfigured Ad

Collapse

Fuel, hva bruker folk, og hvorfor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • troasb
    • Dec 2008
    • 591

Fuel, hva bruker folk, og hvorfor?

Kan ikke se det har vært noen fuel diskusjon på lenge. Kanskje på tide.
    Jeg bruker MRF Synth 1 med 16% olje og 18% nitro til både fly og heli. Grunnen til det er todelt; Den er lettest tilgjengelig for meg, og jeg vet at oljen til MRF er svært bra. Og motorene mine holder seg veldig bra og rene. Men jeg synes kanskje det kan være mer sprut i tilsvarende andre typer fuel, f.eks. Rapicon. Kan det være riktig?
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper
  • xilian
    Air boss
    • Feb 2009
    • 6523

Jeg bruker Rapicon. Bruker ikke så mye nitro, men det er VELDIG praktisk at det kan sendes.
    Tom I. Arntsen

Comment

• surpass
      • Apr 2007
      • 833

Jeg bruker også Rapicon. 15%nitro og 20% olje. Alle motorene mine går veldig fint på den fuelen.
      Bor rett ved elefun så sparer frakta også
      Hadde jeg fått tak i byron så hadde jeg kjøpt det. Men er så dyr frakt desverre. Byron lukter utrolig godt hehe.

Comment

• Bomberguy
        • Jun 2006
        • 746

Rapicon, bruker denne på alle mine fly og helikopter. Fungerer utmerket på allt fra små totaktere til store firetaktere

Comment

• lacappuchino
          • Oct 2007
          • 1342

Rapicon 18/30. Lettest tilgjengelig for meg fra Mikronor.

Kunne klart meg med 20%, men da måtte jeg bestilt og betalt for frakt og greier, og da ender jeg opp på det jeg betaler for 30%.
          Honeybee CP 2

Comment

• xilian
            Air boss
            • Feb 2009
            • 6523

Eller skal vi lage en skikkelig poll med alle fuelmerker?
            Tom I. Arntsen

Comment

• troasb
              • Dec 2008
              • 591

Originally posted by xilian
              Eller skal vi lage en skikkelig poll med alle fuelmerker?
              God ide! Og kanskje spørre hva som er best! Da er det lagt opp til stordiskusjon/krig!
              Futaba T8FG-S

Comment

• bardp
                • Nov 2010
                • 2473

Hva som er best og dåligst er ikke godt og si er vel ikke mange her som har prøvd alle merker på den samme motoren. Jeg bruker Rapicon av den enkle grun at det er det den lokale sjappa har og den har fungert utmerket for meg. Nå er det også slik ar de kun fører 15/18 og 30/18.
                Så da blander jeg halvt om halvt av disse og bruker på mine YS 4t motorer og det funker kjempebra.
                På mine Saito, SC og ASP 4t motorer bruker jeg 2/3 Rapicon 15/18 blandet med 1/3 E85, NB! samtlige av disse motorene har veivhusavluftingen lagt inn i insugsmanefoilen.
                Har også en ASP 180 4t som jeg har montert CDI tenning på og den kjører på 1/3 Rapicon 15/18 og 2/3 E85, denne er blit skikkelig billig i drift og går som en kule.
                Mine 2t motorer kjører jeg på Rapicon 15/18.

Comment

• Trondhjem
                  • Dec 2004
                  • 639

Ser ikke noen som bruker Jero
                  Hvorfor er det slik
                  Jero er Norsk produsert
                  Det er vel også MRF

Jeg bruker Jero
                  Og har ikke hatt noen problemer med det
                  OAF
                  Caliber 30FT MiniTitan
                  Div Fly
                  Radio Hitec Aurora 9
                  www.ringerikemfk.com
                  http://modelsport.no/

Comment

• surpass
                    • Apr 2007
                    • 833

Brukte Jero i rundt 10 år, men nå er det ikke tilgjengelig i kr.sand lengre, desverre.

Comment

• troasb
                      • Dec 2008
                      • 591

Fant noen eldre tråder om Jero fuel på radiostyrt.no. Da gjelder det jo fuel til bilbruk som jo gjerne inneholder mer nitro og mindre olje en flyfuel, men alikevel, den fikk ikke akkurat god omtale.
                      Futaba T8FG-S

Comment

• surpass
                        • Apr 2007
                        • 833

Originally posted by troasb
                        Fant noen eldre tråder om Jero fuel på radiostyrt.no. Da gjelder det jo fuel til bilbruk som jo gjerne inneholder mer nitro og mindre olje en flyfuel, men alikevel, den fikk ikke akkurat god omtale.

Står mye rart om jero på bilforumet ja. Tror nok dette er fordi de fleste guttene på 16 år kjøpte seg sin første nitrobil men null erfaring og fikk ikke motorene til å gå. Tviler på at det var drivstoffet sin feil. Jeg har hatt en kanne med jero som var dårlig, motoren fungerte rett og slett ikke. Fikk ny av hobbysjappa og da gikk motoren knall.

Comment

• xilian
                          Air boss
                          • Feb 2009
                          • 6523

God ide! Og kanskje spørre hva som er best! Da er det lagt opp til stordiskusjon/krig!
                          Hehe.. Nettopp derfor jeg tenkte en poll var greiere... Vanskelig å diskutere

Originally posted by surpass
                          Står mye rart om jero på bilforumet ja. Tror nok dette er fordi de fleste guttene på 16 år kjøpte seg sin første nitrobil men null erfaring og fikk ikke motorene til å gå. Tviler på at det var drivstoffet sin feil. Jeg har hatt en kanne med jero som var dårlig, motoren fungerte rett og slett ikke. Fikk ny av hobbysjappa og da gikk motoren knall.
                          Det er flere oppegående førere som har sliti med Jero på bil.
                          Det er vel noe med hvordan motorene blir brukt da. Er jo en helt
                          annen måte på bil kontra fly ...
                          Tom I. Arntsen

Comment

• johnardo
                            • Dec 2008
                            • 100

Brukte Jero på både bil og flymotorene mine før uten noen problem,men nå er det stort sett Byron som blir brukt mye p.g.a lukten,men mest p.g.a tilgjengelighet (vet TS er lettere uglesett her,men de sender Byron fuel)
                            Last edited by johnardo; 15-03-12, 19:17. Reason: skvrivefiel :)
                            John Rune Henriksen

Comment

• troasb
                              • Dec 2008
                              • 591

Har vanskelig for å tro at ikke Jero fuelen kan være brukbar. Det er jo mange blandinger og oljetyper å velge mellom. Jeg brukte en kanne Jero 5% nitro 20% castor oil selv, på en SC 25 motor. Det gikk helt fint, men jeg fikk problemer med å omstille den til Mrf etterpå.
                              Futaba T8FG-S

Comment

Working...