Announcement

Collapse
No announcement yet.

YS 140 DZ - Dingo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • YS 140 DZ - Dingo

    Har en YS 140 DZ som jeg sliter med. Den starter uten problemer men jeg får ikke den til å gå skikkelig når jeg øker gassen. Da kommer det luft i innsprøytingen og motoren dør ut. Har skiftet diaphram i pumpa og alle o-ringer rund baut.

    Vanligvis så skal den gå på ca 1,5 turn ut på fullgass nåla, men må ut på ca 2,5 for at den skal pumpe fuel. Problemet er da at den blir for rik samtidig som det fra ca halv gass begynner å komme luft i slangen til innsprøyting.

    Håper det er noen som har erfaring og kan gi noen gode råd, ellers så setter jeg inn en OS 140 RX isteden. For dere som foreslår elektro så er det uaktuelt.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Se du om luften bare kommer i insprøytingsslangen eller om den alerede er der før tilmålingsventilen. Om luften er der alerede etter pumpa må lekasjen ligge i drivstoftilførselen da det er overtrykk mellom pumpa og tilmålingsventilen. Om luften kun opptrer i selve insprøytingsslangen er det nokk en lekasje i tilmålingsventilen slik at en del av den overladede forbreningsluften trenger inn i insprøytingsslangen.
    Du kan jo forsøke og øke pumpetrykket litt disse motorene skal jo gå med ganske feit blanning på tomgang. Mener forøvrig at jeg pleide og ha nesten 2 omdreininger på fulfartsdysa men det kommer jo an på hvordan pumpetrykket er satt og hvor mye notro en bruker.
    Ikke gi opp dette er en kjempemotor med en respona OS motoren bare kan drømme om.

    Comment


    • #3
      Luften er kun i insprøytingsslangen. Har faktisk tenkt på å øke trykket på pumpa, nå står den skruen i flush med huset. Bruker 30 nitro nå. Husker du hvor hvordan pumpeskruen stod hos deg og eventuelt hvor mange omdreininger ut fra helt innskrud?
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Mener den sto litt innenfor kanten men nå er det en stund siden jeg hadde den motoren. Pumpetrykket justeres jo som en annen tomgangsdyse til en får ønsket respons i motoren. Jo mer nitro en bruker jo høyere trykk og mer åpning på fulfartsnåla må en ha da drivstoffet da jo inneholder mindre energi. Jeg kjøret stortsett på 22% nitro men 30% fungerte også bra. Det eneste sære med motoren var at den ikke likte lett propell 18x8 APC var den jeg syntes fungerte best. Om en forsøker med en letttere propell av tre eller med mindre diameter mått pumpetrykket settes så lavt for og få den til og gå skikkelig på tomgang at den dør ut når en gir gass.
        Last edited by bardp; 16-04-12, 10:01.

        Comment


        • #5
          Hei Espen,

          jeg tipper pumpa di er "utslitt". Det er en kjent sak at disse pumpene ikke varer evig og de symtomene du beskriver ligner veldig på det jeg opplevde i min tid med YS motorer. Ville hørt litt rundt med de som du vet har YS motorer og kansjke du kunne få lånt deg en annen pumpe bare for verifisere om det er dette som er feilen.

          Lars
          Sebart Wind S Pro, Sebart Miss Wind, Stratair Viper, T-rex 550, Topline Standard, V-ultra ++

          Comment


          • #6
            Hei Lars,
            Den tanken har også slått meg og forslaget med en fungerende pumpe som test er smart før man blar opp en høvding til eventuelt ingen nytte. Kan eventuelt skifte fjærer og ventiler i pumpen også.

            Ses vi på Acro weekend?
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Ikke kast bort tid og penger på å bytte fjærer og ventiler. Min erfaring er at det ikke blir bra før man bytter hele pumpe dingsen.

              I år blir Acro weekend ned prioritert til fordel for helikopter flyging i Danmark, men jeg er i gang med trenigen og stiller sterkt på Forus Cup.

              Lars
              Sebart Wind S Pro, Sebart Miss Wind, Stratair Viper, T-rex 550, Topline Standard, V-ultra ++

              Comment


              • #8
                Hei
                Jeg har også en YS som hadde tilsvarende problemer når den var ny,motoren var ustabil og gikk dårlig på lavt turtall og var ustabil,hadde også luft i fuelen (etter regulatoren).Løsningen ble å skru inn regulator skruen en runde(fra flush)Motoren gikk deretter perfekt,lufta forsvant og ys en ble en performer! (litt luft i fuelen etter regulatoren på lavt turtall er normalt men skal forsvinne ved pådrag i følge YS)

                Comment


                • #9
                  Hei
                  Jeg har også en YS som hadde tilsvarende problemer når den var ny,motoren var ustabil og gikk dårlig på lavt turtall og var ustabil,hadde også luft i fuelen (etter regulatoren).Løsningen ble å skru inn regulator skruen en runde(fra flush)Motoren gikk deretter perfekt,lufta forsvant og ys en ble en performer! (litt luft i fuelen etter regulatoren på lavt turtall er normalt men skal forsvinne
                  snakker du om en FZ eller DZ ...på DZ'n skal det kun være fuel i slangen ikke luft
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Jeg skal prøve litt etterpå og se om det hjelper, men for øyeblikket så lever Dingoen en farlig liv
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Det er nok Fz jeg snakker om, men her er en link til en YS side
                      404 Not Found
                      Gi en lyd hvis du vil selge Dingoen
                      Per Thu

                      Comment


                      • #12
                        Takk for linken, har vel trålet alle linker på nettet som gjelder YS og problemløsning. Fordelen er at man lærer motoren utrolig godt å kjenne. Kommer tilbake til deg om Dingoen blir ett salgsobjekt for nevenyttige personer
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment

                        Working...
                        X