Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett av throttleservo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett av throttleservo

    Held på og monterer saman ein liten bensinmodell (min første doning med forbrenningsmotor), og treng nokre råd i forbindelse med montering og oppsett av throttleservo. Spørsmålet gjeld geometrien i oppsettet, og korleis få korrekt oppløysing på throttle.

    Korleis skal geometrien og oppsettet vere mellom throttleservo-arm og forgassararm?
    Har funne ei kjelde på nettet som foreslår noko slikt:
    - Sette ATV til 100%, målet er å få utnytta heile throttleregistreret med mest mogleg oppløysing, og så lineær mekanisk gange på throttle som mogleg (før ev. justering av kurve).
    - Måle avstand mellom tilkoplingspunkta når throttleservoen er på fullt utslag og forgassararma stoppar mekanisk i open posisjon.
    - Måle avstand mellom tilkoplingspunkta når throttleservoen er på minst utslag, med full negativ trim, og forgassaren er heilt stengt.
    - Om forskjellen mellom desse to avstandane er stor, ta eit gjennomsnitt.
    - Bruk denne avstanden som mal for kor lang throttlestaget bør vere.

    Målet er vel å ha ein gange på venstrestikka som korresponderer bra med forgassaren, utan at ein "sløser" med god oppløysing, eller ev. kun får brukt deler av stikkevandringa.

    Gi gjerne råd med t-skjei, ingen forklaring er grunnleggande nok når min bensinmotorkunnskap har masse plass til påfyll!
    Nokre spesielle ting når det gjeld oppsett av throttlekanal på sendar?

    Og ein ting til, eigen slange (og klunk) til påfylling, eller t-kopling mellom tank og forgassar? Fordelar/ulemper? Smak og behag?
    Runar Sandnes
    Medlem i Gloppen modellflyklubb

    ------
    Constantly fighting gravity

    Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

  • #2
    Min måte: Monterer servo der den skal være eller der jeg finner ut at den passer. Monterer stag og justerer expo/kurve på senderen for å få det likt mellom stikke og throttlearm. Bruker ofte en standard plastikk arm fra hitec TG servor.

    Jeg bruker egen slange for fylling.

    Comment


    • #3
      Originally posted by anders e View Post
      Min måte: Monterer servo der den skal være eller der jeg finner ut at den passer. Monterer stag og justerer expo/kurve på senderen for å få det likt mellom stikke og throttlearm. Bruker ofte en standard plastikk arm fra hitec TG servor.
      Jeg bruker egen slange for fylling.
      Ok, ikkje meir hokus-pokus med throttleservomontering altso?

      Brukar du klunk på fyllingsslangen òg, eller kun eit messingrør som går til botnen av tanken? Ein brukar jo slangen for å tømme tanken òg. Er det fare for at to klunkar skapar problem for kvarandre?
      Runar Sandnes
      Medlem i Gloppen modellflyklubb

      ------
      Constantly fighting gravity

      Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

      Comment


      • #4
        Jeg har brukt begge deler, men oftest bøyer jeg messingrøret og går det ikke i bunn trer jeg på en liten slangeforlengelse.
        På DA-200'n har jeg 2 stk klunker pga 2 stk forgassere, aldri noe tull med dem.

        Comment


        • #5
          Fant ein framgangsmåte på throttle-geometrien her, heilt nederst ("Setting up the throttle geometry").
          Airfield Models - Setting up a Model Aircraft Engine Throttle Linkage
          Ser jo kurrant ut dette. Kommentarar på metoden?
          Runar Sandnes
          Medlem i Gloppen modellflyklubb

          ------
          Constantly fighting gravity

          Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

          Comment


          • #6
            Originally posted by RunarS View Post
            Fant ein framgangsmåte på throttle-geometrien her, heilt nederst ("Setting up the throttle geometry").
            Airfield Models - Setting up a Model Aircraft Engine Throttle Linkage
            Ser jo kurrant ut dette. Kommentarar på metoden?
            Ja, bedre en det blir det ikke. Mange fusker i dag med alle justeringsmulighetene vi har på computerradioene i dag og bare hiver inn et stag og justerer inn resten med ATV, expo og throttle kurve. Da kan man komme i fare for å bare bruke en liten del av servoens arbeidsområde og nøyaktighet.
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

            Comment


            • #7
              Originally posted by troasb View Post
              Ja, bedre en det blir det ikke. Mange fusker i dag med alle justeringsmulighetene vi har på computerradioene i dag og bare hiver inn et stag og justerer inn resten med ATV, expo og throttle kurve. Da kan man komme i fare for å bare bruke en liten del av servoens arbeidsområde og nøyaktighet.
              Ja, det var det eg tenkte; at ein kanskje programmerer seg litt vekk og såleis går glipp av nøyaktighet og arbeidsområdet, som du skriv. Då prøver eg meg litt fram, og ser korleis dette fungerer.
              Runar Sandnes
              Medlem i Gloppen modellflyklubb

              ------
              Constantly fighting gravity

              Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

              Comment


              • #8
                Jeg pleier å lage til gasstaget og tilpasse utslagene så bra som mekanisk mulig, så tar jeg resten på radioen.
                Futaba T8FG-S
                Noen planker og noen visper

                Comment


                • #9
                  Originally posted by troasb View Post
                  Jeg pleier å lage til gasstaget og tilpasse utslagene så bra som mekanisk mulig, så tar jeg resten på radioen.
                  Ja det var vel egentlig sånn jeg mente det også.

                  Comment


                  • #10
                    Et veldig bra poeng du har her. Fint at du ser verdien av å gjøre en nøyaktig jobb på dette feltet. Det jukses altfor mye, og selv den beste radio kan ikke gi tilbake oppløsningen og presisjon som du kaster bort på å ikke være nøyaktig i det mekaniske oppsettet. Lærer du deg metoden én gang, så bruker du den på alle modeller i fremtiden. Hvis du tvinger deg selv til å gjøre det samme på alle ror, så får du en modell som kobler mindre mellom aksene, er lett å få i trim, og enkel å gjøre justeringer på. Tommel opp for nøyaktighet!
                    Med vennlig hilsen
                    Johannes Gjessing GMFK
                    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                    Comment

                    Working...
                    X