Announcement

Collapse
No announcement yet.

2t olje til bensinmotorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2t olje til bensinmotorer

    Jeg har forsøkt flere typer 2t oljer alt fra Bilteme syntetisk, Shell syntetisk, Ferdigblannet 2t bensin og Klotz SUPER TECHNIPLATE OLJE. Rent driftsmessig hat jeg vel ikke merket noen forskjell det eneste må vel være at klotz oljen som jeg bruker nå gir en karakteristisk lukt av eksosen.
    Men felles for alle er at de tilsynelatende legger igjenn noe i forgasseren. Om en motor har stått ubrukt noen måneder og en starter den opp er den alt for mager og en må åpne på nålene for og få den til og gå skikkelig. Men etter en tur eller to blir den alt for fet og en må justere tilbake til utgangspunktet. Mistenker at dette skyldes at bensinen som sto i forgasseren fra forige gang den var i bruk har dampet vekk og oljen ligger tilbake. Flere som har opplevd dette og eventuelt vet om oljer som er bedre eller andre triks for og ungå dette.
    I manualen til en av mine motorer står det at forgasseren skal spyles gjennom med ren bensin etter bruk kan det være for og ungå dette?
    Er det noen som praktiserer dette?

  • #2
    Har aldri gjort det. Har en motor som stadig står et par måneder, men det er bare å sveive propell så går den som før.
    Jeg bruker motul olje, men her er det smak og behag. Men skikkelig 2T olje er nok ikke dumt.

    Comment


    • #3
      Har heller aldri skylt igjennom. Jeg bruker Husquarna olje, og null problem om motoren står ubrukt ei stund.
      EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
      EF Yak-54. 110"
      EF MXS 83"
      GB Yak-55 2,2m

      Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
      Takk til:
      Autopartner.se
      http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

      Comment


      • #4
        Originally posted by bardp View Post
        I manualen til en av mine motorer står det at forgasseren skal spyles gjennom med ren bensin etter bruk kan det være for og ungå dette?
        Hva slags motor er det? Hvis du kjører motoren på ren bensin vil det være ødeleggende. Bruk den oljekvaliteten som er beskrevet i manualen. Noen motorer skal ha mineralsk olje og noen skal ha syntetisk.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #5
          Mener det var i manualen til en MLD 35 det sto at forgasseren skulle vaskes/gjennomspyles med ren bensin etter bruk. Motoren skulle selvsagt ikke kjøres på ren bensin.
          I manualen til en del motorer står det at det anbefales mineralsk olje til innkjøring og deretter sysntetisk olje. Men det finnes jo et utall av både mineralske og syntetiske oljer. Jeg har stortsett bare brukt syntetisk olje av diverse slag men har vel aldrig klart og merke noen forskjell på disse. Nå i hvinter fløy jeg 20 turer med en Turnegy 26 cc og i mangel på noe annet brukte jeg Shell super outbord 2 t olje. Merket vel ikke noe forskjell da heller.

          Comment


          • #6
            brukt castrol sin olje i 5-6 år no,aldri hatt noe problem,eneste minus er at olja er dyr..Men så står aldri mine modeller over lengere tid da
            Ronny Andreassen
            Sunndal/Vinnu
            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
            3DHs 33" EPP
            JR 9303 2,4

            Comment


            • #7
              Jeg har brukt Mobil 1 Racing helsyntetisk 2T olje blandet med 98 okt pumpebensin i 5 år nå på min Zenoah G26. Har aldri hatt noe problem.
              Hans Petter Ytterbø
              Trondheim

              RCRCM; Strega F3F
              RCRCM; E-Typhoon
              RCRCM; Predator V1 F3F
              Wildflug; MDM Fox
              CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
              Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
              ESM; Seafury m/ MVVS 40
              ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
              ESM Seafury m/ OS FT-300
              + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

              Comment


              • #8
                har brukt mobil 1 racing i mange år å aldri hatt noe problem , kjører på 2% oljeblanding
                Rune Borgersen

                Comment


                • #9
                  biltema helsyntetisk motorsykkel olje. Det sies at man ikke skal bruke snøscooter olje eller outboard olje da disse er beregnet på vannkjølte motorer og de blir ikke like varme som en luftkjølt motor. men vet ikke om det har noe å si.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Enig. Men jeg tror vel at de fleste snøscootere er luftkjølte.
                    Bruker biltema sin
                    Kjetil
                    oops: . . ! . .

                    http://www.vingmfk.com

                    Comment


                    • #11
                      Det har du vel rett i Kjetil. jeg som ikke tenkte helt rett her hehe. og biltema olje er jo vanlig statoil olje til en lavere pris
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kjetilmh View Post
                        Enig. Men jeg tror vel at de fleste snøscootere er luftkjølte.
                        Bruker biltema sin
                        Er kun et fåtall av scootrer som er luftavkjølt, så oljen er nok ment for vannavkjølte motorer.

                        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
                        Terje Vik

                        Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

                        Comment


                        • #13
                          Min scootrer er iallefall luftkølt. Varg med coler 280 motor, men den er retnokk ikke årets modell.
                          Jeg klarer ialefall ikke og registrere noen forskjel enten jeg bruker den ene eller den andre oljen. Så i fremtiden blir det nokk Biltema sin syntetiske scootrer olje.

                          Comment

                          Working...
                          X