Announcement

Collapse
No announcement yet.

Carbonpropeller, hva er bra og hvor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Carbonpropeller, hva er bra og hvor?

    Jeg flyr en modell med en DLE-55 motor. På denne bruker jeg Vess 23a (23x trepropell. Det fungerer bra, men - den bråker mye, og krever mye balansering. Den jeg bruker nå var så ubalansert i bosset at jeg måtte sette inn mange skruer i bosset for å få den balansert.

    Så hører jeg folk sier at Karbonfiberpropeller bråker langt mindre og trenger oftest ingen balansering. Da snakker de vel særlig om Mejzlik antar jeg, som er anerkjent og ganske så dyr. Og ofte ikke så lett å få tak i.

    Men nå hører jeg fra andre at det er billige og bra karbonpropeller å få fra det store utland. Ser Hobbyking har noe. Men er dette noe tess?

    Har også sett at Vess er å få i karbon, men ikke her hjemme. Er det andre anerkjente bra karbonpropeller å få tak i?
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Originally posted by anders e
    Mejzlik for du hos xxl-rc nå og rcpro.
    Du har også biela som fåes hos Autopartner , den går også stille men er litt tung.

    Falcon , er det ikke det de heter?? De skal også være knallbra, men da må du til utlandet. Usa tror jeg
    Takker Anders. Du som går igjennom så mange modeller må vel også ha mye erfaring med forskjellige trepropeller og balansering og støy. Hadde vært interessant å høre noe om det.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

    Comment


    • #3
      I tre er det etter min mening en som er langt over de andre; XOAR

      Meget godt balansert og bra støybilde

      Mvh
      Alf
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        De aller fleste propeller og spinnere BØR balanseres,,, Finner utallige videoer på youtube ang.dette.
        Ronny Andreassen
        Sunndal/Vinnu
        Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
        3DHs 33" EPP
        JR 9303 2,4

        Comment


        • #5
          Xoar og Biela er bra propeller som du får kjøpt hos Autopartner.se. Xoar 22x8 er fin på DLE-55.
          En annen propell jeg har brukt mange av er 23x8 karbon propellen som Hobbyking selger. Sørg for at du kjøper den som det står 23x8 på selve bladet, dette er en (bra)Mejzlik etterligning. Den som har påskrift på bosset er en skikkelig møkkapropell

          Enig med Affa angående trepropell
          EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
          EF Yak-54. 110"
          EF MXS 83"
          GB Yak-55 2,2m

          Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
          Takk til:
          Autopartner.se
          http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

          Comment


          • #6
            Originally posted by Kenolang View Post
            Xoar og Biela er bra propeller som du får kjøpt hos Autopartner.se. Xoar 22x8 er fin på DLE-55.
            En annen propell jeg har brukt mange av er 23x8 karbon propellen som Hobbyking selger. Sørg for at du kjøper den som det står 23x8 på selve bladet, dette er en (bra)Mejzlik etterligning. Den som har påskrift på bosset er en skikkelig møkkapropell

            Enig med Affa angående trepropell
            Takker, ser forskjellen på propellene fra Hobbyking. Den som du sier er bra heter TCF 23x8.
            Er det forøvrig noen som har erfaring med bruk av balanseringsring?
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

            Comment


            • #7
              Jeg vil ha MINST mulig vibrasjoner på mine modeller,balanserer du blir det betraktelig bedre,uansett....Lager i motor får det bedre,limskjøtene holder bedre i flyet etc.
              Ronny Andreassen
              Sunndal/Vinnu
              Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
              3DHs 33" EPP
              JR 9303 2,4

              Comment


              • #8
                Balansering er ett must om du vil ta vare på utstyret
                Støyer mindre gjør det også.
                Xoar 3d propellen støyer mindre enn den "vanlige" utgaven.
                EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                EF Yak-54. 110"
                EF MXS 83"
                GB Yak-55 2,2m

                Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                Takk til:
                Autopartner.se
                http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                Comment


                • #9
                  Ikke på full pupp?????
                  Men men visst du mener det så sletter jeg postene mine i denne tråden. For da sier jo vi to i mot hverandre, noe som ikke er lurt akkurat.
                  Last edited by anders e; 13-06-12, 21:51.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har xoar 3d på yaken min og er veldig fornøyd med den. både effekt og støybilde. Har prøvd vess, 3w og bambula tre propeller på den. Har ikke prøvd carbon så kan ikke uttale meg om det.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by anders e View Post
                      Ikke på full pupp?????
                      Men men visst du mener det så sletter jeg postene mine i denne tråden. For da sier jo vi to i mot hverandre, noe som ikke er lurt akkurat.
                      Det skjønte jeg ikke noe av?
                      Futaba T8FG-S
                      Noen planker og noen visper

                      Comment


                      • #12
                        At balansering er et must er klart, det er ikke spørsmålet her. Spørsmålet var hvordan forskjellige propeller var balansert i utgangspunktet, samt om noen har erfaring med balanseringsring.

                        Nå har ikke jeg hatt noen Mejzlik propeller, men jeg har hørt hevdet fra flere hold at de er riktig balansert fra fabrikk. Slikt skal man naturligvis ta med en stor klype salt, og naturligvis sjekke disse som alle andre.

                        Den Vess propellen jeg måtte ha skruer i for å balansere, var trolig så ute av balanse at den skulle vært kassert.
                        Futaba T8FG-S
                        Noen planker og noen visper

                        Comment


                        • #13
                          Ikke så nøye hva jeg mente men jeg og Keno har ulik oppfatning av støy på full gass så da slettet jeg min poster for at du som spør ikke skal få forskjellige svar og ende opp med å lure enda mere på hva som er riktig

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by anders e View Post
                            Ikke så nøye hva jeg mente men jeg og Keno har ulik oppfatning av støy på full gass så da slettet jeg min poster for at du som spør ikke skal få forskjellige svar og ende opp med å lure enda mere på hva som er riktig
                            På DA-60n min så støyer det merkbart mindre med 3D propellen en den vanlige.
                            Er vel ikke sikkert at alle har samme erfaring, hva vet jeg...

                            Xoar og Mejzlik er ganske bra balanserte fra fabrikk, men det skader jo ikke og ta en ekstra runde..

                            Balanseringsring har jeg ikke testet selv, men den får mye skryt på FG.
                            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                            EF Yak-54. 110"
                            EF MXS 83"
                            GB Yak-55 2,2m

                            Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                            Takk til:
                            Autopartner.se
                            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                            Comment


                            • #15
                              Jeg også synes Mejzlik ser ut til å bråke mindre, men har ikke målt støy.
                              Kanskje gutta fra Condor veit noe? De ratter jo rundt med dB-måleren sin
                              titt og ofte ..

                              Ellers liker jeg godt Xoar. Vess funker fint, men er nok litt mer støy ja...
                              Tom I. Arntsen

                              Comment

                              Working...
                              X