Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger ekspert hjelp til saito fg36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger ekspert hjelp til saito fg36

    Har problemer med en fg36 som jeg ikke får til å gå ordentelig. (den sitter i en thunder tiger septhember fury)

    Den går fint på lavt og midels turtall, men går ujevnt på full gass. har prøvd alt mulig av dysejusteringer. fikk den til å gå nogenlunde i dag. så tenkte å takse litt rundt på stripa men så fort flyet får litt fart bortover så stopper den. og hvis jeg snur flyet med nesa oppover mere en 20grader så stopper den. Har sjekket alt av slanger og i tanken, men finner ikke noe feil. Tenkte å åpne forgasseren å se i den også. Men hvis noen har noen tips så kom gjerne med dem.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Har slangen inni tanken sklidd av gjennomføringen, kanskje. Alle tygon-slager bør strips'es fast med en flens , ellers sklir de av, helst rett etter takeoff....

    Best å ikke bruke strips, forresten, det kan lage en liten åpning i slangen, under strips'en. Beste er de derre slangeklemmene som "går helt rundt"...

    Forresten, du har jo sjekket slanger.

    Da er det ; Hviken olje bruker du? Jeg bruker Bel Ray H1N i forhold 1:50.

    Det kan være den ikke liker vanlig olje; Det er i hvertfall Tor Willy's og mine tanker om dette.
    Vi hadde begge problemer ved bruk av "vanlig" olje....men det kan være overtro.

    Så; Åpne forgasser, vask innmat, blås i alle hull, prøv med Bel Ray H1N....??

    Tor Willy gjorde dette, jeg har gjort det, og problemer forsvant.

    Begynn så med fabrikk-innstilling på nåler igjen, i tilfelle du har justert deg bort....

    En annen ting kan være; Har du gitt tennings boksen for høy spenneing? Da virker den bare på lave turtall.....Dersom du bruker A213 batteri bør du kople 2 1N4007 dioder i serie på pluss siden, så spenningen faller. 7.2 Volt er rett og slett for mye.



    Skjønt, på den annen side; Jeg har ødelagt to RcExl bokser med A123, men dette var for bokser
    motorer.
    Mens FG-36'en min har tålt A123 spenning. Så, nei, glem det....
    Last edited by kwik; 08-07-12, 20:48.
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!

    Comment


    • #3
      For meg høres det ut som den enten er for mager på fulfartsnåla eller at du har vakkel i tenningsanlegget.

      Comment


      • #4
        har sjekket tanken flere ganger er ikke noe feil der . men er brukt de rørene som var med orginalt på tanken til glow motor. Lurer på om de rett og slett er for tynne så den ikke får nok bensin?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          har prøvd å gi den mere på full farts nåla men det hjelper ikke
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by tyor View Post
            har sjekket tanken flere ganger er ikke noe feil der . men er brukt de rørene som var med orginalt på tanken til glow motor. Lurer på om de rett og slett er for tynne så den ikke får nok bensin?
            Bare en ting å gjøre, da. Eliminasjonsmetoden. Gå over til større rørlegging.
            Dont expect, inspect.
            Fun Police everywhere!

            Comment


            • #7
              Har nå åpnet forgasseren og fant ikke noe muffens der. skal sette den tilbake til grunn innstillingene og prøve i morgen. bruker ett uregulert 6v nimh batteri på tenninga. men det blir kanskje for høy spenning? Når det gjelder olje så har jeg brukt biltema syntetisk 2t olje. har fungert utmerket på alle 2takterene mine så har ikke tenkt på att det kunne være den har brukt den sammen med 4t miljø bensin. har nå 3 ting jeg kan prøve i morgen.
              1. større rør fra tank
              2. 4.8v batteri på tenninga
              3. også tenkte jeg å prøve vanlig pumpebensin. har ei kanne med 98oktan stående til gressklipperen.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Konverter til glowmotor. Problem elimenert
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor View Post
                  hvis jeg snur flyet med nesa oppover mere en 20grader så stopper den.
                  Dette kan ha 2 årsaker. Bensinpumpa har en feil, eller så får den luft fra et eller annet sted.
                  På båtmotorer, sjekker jeg vakumet fra pumpa ved å koble til en vakummåler.
                  En ekstern tank som du kan prøve i flere høyder(under bensinpumpa) gjør samme nytten.
                  Husker ikke i farten hvor høyt en Walbro skal løfte men skal undersøke.
                  Hvis du bruker strips ,så legg dem 2 ganger rundt tygoonslangen.
                  Rør for metanolfuel "3mm" er mer enn nok til denne motoren, da en bensinmotor bruker vesentlig mindre.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • #10
                    Eller at du rett og slett har en forgasser som er unøyaktig? Masse problemer med tønneforgasser på Saito sine bensinmotorer da de er svært sensitive... De er visstnok produsert med dårlig nøyaktighet

                    Har en Saito FG30 med samme symptomer og skal sjekke ut olja.
                    Jeg har installert en moddet annen forgasser men har ikke rukket å prøve ennå.

                    I tillegg er tenningen sensitiv på spenning og det er mildt sagt latterlig at man skal slåss med sånt tull i 2012,


                    Mvh
                    Alf
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      har også vurdert om det går og sette på en vanlig walbro forgasser. for begynner å bli lei denne motoren nå. Når man kjøper en motor til 8 000kr fra ett merke som er regnet for å være noe av det beste så forventer man ganske mye mere ja.

                      det er ikke antydninger til luft i bensin slangen i hvertfall.

                      Får håpe kinamann snart begynner å produsere 4t bensin motorer også så det går å få noe som fungerer der også.
                      Kjøp dyrt å få no som fungerer, bull shit
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Du kan ikke bruke vanlig 2t forgasser

                        Mvh
                        Alf
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          ok. var det jeg hadde håpet på.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Vel jeg fikk nå en ASP 180 4t motor til og gå med en forgasser fra en JBA 15cc 2t motor.

                            Comment


                            • #15
                              tror også det skal fungere med en forgasser fra en 2takt bare man får det til å stemme med hullet som gir trykk til pumpa. evt sette på en egen nippel på innsuget som går til forgasseren.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X