Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøringsbenk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjøringsbenk

    Er det noen som vet om noen som selger testbenk/innkjøringsbenk for glowmotorer? Den jeg hadde tidligere (kjøpt fra nortrading) gikk visst tapt under forrige flyttesjau. Har sjekket på nettsidene til Nortrading, men de har ikke lengre. Har ikke klart å finne noen som har heller..
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Lag en selv Bruker jeg alltid og gjøre

    Comment


    • #3
      Jeg har helt sluttet med og kjøre motorene i benk før jeg tar dem i bruk. Lar dem gå en tank på hurtig tomganf med noe fet blanding i flyet før jeg justerer motoren og flyr. Lar den gå med lit fet blanding de første turene før jeg optimaliserer blandingen.

      Comment


      • #4
        Innkjøringsbenk

        Joda, men har svært dårlig tilgang på materialer, så tenkte jeg bare skulle ha kjøpt en ferdig en.
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment


        • #5
          Innkjøringsbenk

          Årsaken til at jeg trenger benk for øyeblikket er at jeg har en svært kranglete motor (etter at den har stått noen år på lagring). Tenkte derfor å ta den ut av flyet for bypasse alle fyllenipler, gamle fuelslanger etc og få stilt den inn skikkelig. Sånt er så mye lettere når den står i benk, spes ettersom det er så kronglete å komme til i yak'en.
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

          Comment


          • #6
            Her er en.
            Glowmotorfeste universal for innkjøring - elefun.no - Radiostyrt hobby

            Comment


            • #7
              Ja og ha motoren montert i flyet mens man prøver å få den til å gå skikkelig er noe hærk ja... Så kjekt med en plass man kan montere den : )

              Jeg satte bare opp en gjerdepinne, og satte på ett universalt plastikk motorfeste å satte fast motoren der, så var det bare å justere å skru så mye man orket

              Comment


              • #8
                Motorfeste er jo lett å lage selv, men hva med last på motoren.
                Hvor finner man dette. Jeg har en OS91 og det er mye krefter så kan ikke bruke hva som helst.
                Er det noen som her noen gode løsninger her?

                - Dynamo fra en bil kanskje?
                - Eller bremseskiver og bremsekaliper fra en bil?

                Det beste er en elektrisk brems siden det da blir svært enkelt å kalibrere motorytelse/temperatur og innstilling av nåler ...
                TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                Realflight G45 simulator
                Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                Comment


                • #9
                  Re: Innkjøringsbenk

                  Hva med en propell?
                  Ola G Bråten -77
                  Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                  Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                  3DHS Slick 89" Q80-8m
                  Jeti DS-16

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by OlaGB View Post
                    Hva med en propell?
                    Det enkle er oftest det beste....
                    Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
                    Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
                    Futaba 12FG

                    Comment


                    • #11
                      Var oppe på loftet på garasjen og jammen lå det ikke noe plankebiter der. Er da i gang med å bygge en selv i stedet, må bare stikke innom og kjøpe en tank og litt snacks i morgen, så blir det testbenk.
                      Kommer til å bruke propell for last på motoren ja, hadde egentlig aldri tenkt på å bruke noe annet. Er det noen fordeler med å bruke noe annet som last?
                      Frank Thingelstad
                      2050 Jessheim

                      Comment


                      • #12
                        Fordelen med å bruke en tung skive, noe man kan se på en del youtubevideoer, er at man ikke risikerer å kutte seg som man kan med en propell. Dessuten vil en tung skive hjelpe å holde turtallet på sakte tomgang.
                        Last edited by lupus49; 10-09-12, 18:32.
                        Flisespikkeri er gøy!
                        Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                        Dyrøy MFK
                        ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                        http://rolv.info

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by OlaGB View Post
                          Hva med en propell?
                          Mange har jo kommentert på dette allerede...
                          Men, her er mine tanker rundt last:
                          • Propell: Kjempefarlig når man skal holde på å jobbe rundt motoren samtidig. En OS91 motor leverer opp mot 4Hk... vi snakker en temmelig heftig propell som man skal jobbe tett innpå
                          • ... andre ulemper med propell. Grasat mye luft fyker rundt i hobby rommet eller der man jobber. Papir og andre ting som hives rundt omkring
                          • ... og at lasten med propell er avhengig av hvor fritt luftmassene flytter seg rundt i rommet man jobber
                          • Tung Skive (dvs svinghjul) .. Greit under oppstart men, ved fullt turtall (15000 rpm). Jækli my energi som er lagret i svinghjulet da. Hvordan stopper hjulet etterpå... pluss at dette er jo ingen løsning for å teste motoren over flere minutter feks


                          I mitt hodet, ser jeg for meg to løsninger:
                          • Bremseskive og kaliper fra en gammel bil (skaffes gratis fra hogger'n)... men mye mekking får å rigge alt sammen
                          • Det beste er elektrisk last
                          • ... dynamo fra en lastebil feks
                          • ... energien kan da veldig enkelt omsettes i lyspærer eller en varmeovn
                          • ... veldig enkelt å måle motorens ytelse og dermed sikre at den leverer det fabrikken har oppgitt


                          Noen som har prøvd seg på denne varianten?
                          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                          GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                          Realflight G45 simulator
                          Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                          Comment


                          • #14
                            litt dumt å kjøre en motor uten propell, den kjøler jo ned greiene.
                            Det er jo bare å holde finga unna kjøttnive foran der , være konsentrert og våken ..
                            Ser vel ikke problemet, å hvorfor gjøre det så vanskelig??
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment


                            • #15
                              Kjør den med samme propell som du skal bruke på flyet, så får du justert den rett med engang i testbenken, så bare å sette den i flyet å ta av

                              Comment

                              Working...
                              X