Unconfigured Ad

Collapse

DM 55 CC problemer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hassajo
    • May 2012
    • 300

DM 55 CC problemer

Hei,

Jeg har noen underlige problemer med min DM 55 CC motor, samt noen spørsmål rundt tenning...
    Så håper noen med bensin erfaring kan hjelpe meg..

1. Hvordan finner jeg riktig grader på tenningen? Ser at i DLE55 manualen anbefalles det 44 grader på tenningen, mens jeg kan lese på diverse forum at det anbefalles å benytte rundt 28 grader.. Men hvordan finner dere ut riktig grader?

2. Jeg har satt motoren i grunninnstillinger 1.5 på H nåla og 1.25 på L nåla, men motoren jager noe forferdelig på full gass..(Går veldig fint på tomgang og mellomregister, samt at pådraget responderer meget bra) Har prøvd både å magre og rike H nåla uten noe særlig forskjell.. Har dessverre ikke sjekket turtallet, men den mangler nok en del på maks gass.. For meg så begynner det å virke som om tenningen er feil, den står slik den ble levert, og etter det jeg kan se i maualen, så er den opp mot 45 grader..

Jeg benytter en Mejzlik 22X8 carbon propell og 95 blyfri tilsatt 4% olje..
    Motoren har gått nå ca 5 liter bensin..

Finnes det noen bensingutter her som kan gi meg noen tips? Begynner å bli lei av å puttre rundt på 45-50% gass...

Motoren står i en 2.2 Pilot Sbach..
    ---
    Mvh
    Hasse Andre Ruud
    Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no
  • RcPilot
    • Jun 2007
    • 103

chock åpner helt ?
    Alf-Reidar Mortensen

Mine fly
    33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
    30% yak 54 dl50
    Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
    PA Ultimate Amr
    MC-24/Hott
    Under Bygging
    Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
    Midlertidig stopp

Comment

• hassajo
      • May 2012
      • 300

Ja det gjør den..
      Har tatt av cowlingen i dag, mens jeg prøvde frem og tilbake på alt mulig..
      Har ikke mye erfaring med bensin, så håper det er noen her som har noen gode råd da vet du
      Ellers så må jeg bare få byttet den ut til en DLE eller noe annet egnet Men håpet hadde jo vært å få denne til å gå greit..
      ---
      Mvh
      Hasse Andre Ruud

Comment

• RcPilot
        • Jun 2007
        • 103

hadde et tilnermet problem selv en gang (chock åpnet seg ikke helt) feil montering av stag , mottoren gikk opp og ned på turtall og etter hvert på Ca halv eller mindre
        Alf-Reidar Mortensen

Mine fly
        33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
        30% yak 54 dl50
        Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
        PA Ultimate Amr
        MC-24/Hott
        Under Bygging
        Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
        Midlertidig stopp

Comment

• hassajo
          • May 2012
          • 300

ok, men jeg er 100% sikker på at det ikke er problemet her..

For meg så føles det som om den får for mye bensin, men det hjelper lite å magre den ut..
          Når ikke topp turtall, men virker som en bilmotor som går på 3 sylindre i stede for 4.. NB: Dette gjelder kun fra 70% og opp til 100% throttle..

Fra 0% til ca 70% så er den helt fin...
          ---
          Mvh
          Hasse Andre Ruud

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Vanskelig når vi ikke kan høre motoren, men den er ikke for mager på H.nåla da? Sikkert ikke, men har du prøvd litt mere ut på den nåla? Syns da 1.25 på L var lite, men jeg har ingen erfaring med denne motoren. Prøv 1.5 ut på den også eventuelt litt mere på H.nåla.

Litt annet klima her enn i Kina så det er ikke sikkert du kan stole på grunninnstillingene.

Comment

• hassajo
              • May 2012
              • 300

Originally posted by anders e
              Vanskelig når vi ikke kan høre motoren, men den er ikke for mager på H.nåla da? Sikkert ikke, men har du prøvd litt mere ut på den nåla? Syns da 1.25 på L var lite, men jeg har ingen erfaring med denne motoren. Prøv 1.5 ut på den også eventuelt litt mere på H.nåla.

Litt annet klima her enn i Kina så det er ikke sikkert du kan stole på grunninnstillingene.
              Jeg kan prøve å få tatt en video i morgen, forstår at det er vanskelig å hjelpe uten å ha sett eller hørt gangen..

Jeg har benyttet innstillingene fra DLE 55 da jeg ikke klarer å finne noen manual på DM... Jeg har selvfølgelig prøvd både mer og mindre på begge nålene uten hell, var derfor jeg begynte å tenke på tenningen.. Leste denne tråden:
              Discussion IGNITION TIMING - Page 2 - FlyingGiants og da blir man jo i tvil da... Kanskje jeg bare skal få byttet motoren i noe bedre? Og evt hva bør jeg satse på?
              ---
              Mvh
              Hasse Andre Ruud

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                Prøv å få tatt en video og gi den en sjangse. Hadde vært gøy å se om du får den til.

Men med DLE går du helt klart ikke feil. Selv er jeg DA-fan ..................+ at jeg har en OS-55cc som funker knallbra. Men DA og OS er jo noe dyrere.
                Hobby'n er ikke gøy om man skal klundre mye med motorer

Comment

• surpass
                  • Apr 2007
                  • 833

Høres ut som min mt50cc, bare at min går ikke på full gass i det hele tatt, men helt fint opp til 60%. Er ikke til å bli klok på. Tenningen min står på 29.5 grader da.

Comment

• hassajo
                    • May 2012
                    • 300

Originally posted by anders e
                    Prøv å få tatt en video og gi den en sjangse. Hadde vært gøy å se om du får den til.

Men med DLE går du helt klart ikke feil. Selv er jeg DA-fan ..................+ at jeg har en OS-55cc som funker knallbra. Men DA og OS er jo noe dyrere.
                    Hobby'n er ikke gøy om man skal klundre mye med motorer
                    Ja skal prøve å ta en snutt i morgen.. Og vil jo helst at at denne motoren skal gå, så jeg slipper en ekstra utgift på ny motor..
                    Flere som har DLE i klubben, så vet at det er et sikkert valg om det blir sånn.. Vi får se etter noen forsøk til..
                    ---
                    Mvh
                    Hasse Andre Ruud

Comment

• hassajo
                      • May 2012
                      • 300

Originally posted by surpass
                      Høres ut som min mt50cc, bare at min går ikke på full gass i det hele tatt, men helt fint opp til 60%. Er ikke til å bli klok på. Tenningen min står på 29.5 grader da.
                      Ja leste din tråd, og noen likheter er det, men min stopper ikke.. Den bare jager noe forferdelig..
                      Håper du finner ut av det du også, ikke noe gøy i det heletatt.. Eneste fordelen jeg ser, er at man får trent mye på landinger Opp og ned og opp og ned......hehe
                      ---
                      Mvh
                      Hasse Andre Ruud

Comment

• surpass
                        • Apr 2007
                        • 833

Blir litt landingstrening ja, man får jo ikke hengt så mye i propellen at det gjør noe hehe

Comment

• lars_30
                          • Jan 2012
                          • 482

For meg høres dette ut som om motorene enten drar falsk luft eller det er kommet inn urenheter som ligger å stenger for bensintilførselen enten i sil i tank, forgasser eller i turtallsdysa... Falsk luft kandras fra tank, slanger, eller i pakninger mellom gasser og blokk. Kanskje sjekke alle bolter?
                          Og sjekke bensinslanger. Skal ikke komme luftbobler i dem...
                          Kan også sjekke plugg. Der kan man finne ut mye. Er pluggen nedsotet får den for mye.
                          Er pluggen rød/lysebrun får den for lite.
                          Hangaren full av drit...

Comment

• hassajo
                            • May 2012
                            • 300

Originally posted by surpass
                            Blir litt landingstrening ja, man får jo ikke hengt så mye i propellen at det gjør noe hehe
                            hehe, nei er der jeg og.. Ønsker jo å henge i propellen og andre 3D øvelser, men det er umulig med denne slik den er nå..

For meg høres dette ut som om motorene enten drar falsk luft eller det er kommet inn urenheter som ligger å stenger for bensintilførselen enten i sil i tank, forgasser eller i turtallsdysa... Falsk luft kandras fra tank, slanger, eller i pakninger mellom gasser og blokk. Kanskje sjekke alle bolter?
                            Og sjekke bensinslanger. Skal ikke komme luftbobler i dem...
                            Kan også sjekke plugg. Der kan man finne ut mye. Er pluggen nedsotet får den for mye.
                            Er pluggen rød/lysebrun får den for lite.
                            Kan jo selvfølgelig være luft som gjør dette, men ville den da ikke hatt noen form for hørbare feil ved tomgang og gasspådrag? Som nevnt så fungerer den meget bra opp til ca 70% gass..

Tennpluggen skal sjekkes bare jeg finner riktig pipe Var så Jævel..... liten...
                            ---
                            Mvh
                            Hasse Andre Ruud

Comment

• hassajo
                              • May 2012
                              • 300

Her er en liten filmsnutt av motoren.

Det jeg har gjort er å stille tenningstidspunktet så tidlig som mulig.. Har ikke mer å flytte på nå uten modifikasjoner..Etter dette så gikk motoren noe renere på full speed..

Sjekket med turteller, og hadde en peak på 6900rpm også gik den ned til ca 6500rpm der jagingen begynner.

---
                              Mvh
                              Hasse Andre Ruud

Comment

Working...