Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zenoah 62/3W 56iB2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Zenoah 62/3W 56iB2

    Jeg ser etter en erstatnings motor for en Zenoah 62.
    Grunnen til at jeg trenger en erstatning er hovedsakelig vibrasjonene i Zenoah motoren.
    Det jeg stusser på den høye effekten Zenoah oppgir på motoren sin. 6hp @6200rpm. Er ikke det litt mye. 3W oppgir 5,1hp på sin 56ccm.
    Er det noen som har erfaring på disse motorene opp mot hverandre?
    Jeg vurderer også 3W 55i. Jeg regner med at den også har mye roligere gange enn Zenoah.

    Her er link til de tre motorene:
    Zenoah ZP 62cc Gas Engine (ZENEP62)
    All Engines : 3W-56iB2 : Katalog: 3W Modellmotoren - Modellmotoren und Flugzeuge
    All Engines : 3W-55i US : Katalog: 3W Modellmotoren - Modellmotoren und Flugzeuge
    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

  • #2
    Du kan ikke regne med at en ensylindret 3w gir merkbart mindre vibrasjon.
    Har selv mange Zenoah motorer, vibrasjon har aldri vært noen utfordring.
    Har du sjekket innfesting, lager, propell m.m?

    Viggo

    Comment


    • #3
      Har og mange zenoah motorer og de vibrer signifikant mindre en f.eks. dle. Har og hatt en 3W56B2, dog er det lenge siden og i et forholdsvis lett fly. Er du så plaget med vibrasjon tror jeg det er noe med instilling, innfesting, balansering. Zenoah motorer rister normalt veldig lite.

      Comment


      • #4
        Tror nokk du må gå for en tosylindret boksermotor om du skal få merkbart mindre vibrasjon. Jeg har en 53cc kina bokser og den går faktisk bemerkelsesverdig vibrasjonsfritt med en MEJZLIK 22x8. Den er oppgitt til og yte 5,5 Hk og er sprek og fin.

        Comment


        • #5
          Originally posted by bardp View Post
          Tror nokk du må gå for en tosylindret boksermotor om du skal få merkbart mindre vibrasjon. Jeg har en 53cc kina bokser og den går faktisk bemerkelsesverdig vibrasjonsfritt med en MEJZLIK 22x8. Den er oppgitt til og yte 5,5 Hk og er sprek og fin.
          Da må du fortelle meg hvor mange rpm du får på din, for det er vel en XYZ 53 cc du har da.

          Min er ikke særlig sprek, syns jeg da. Men det er mulig jeg hadde for store forventninger;



          At en twin gir mindre vibrasjoner, det er helt sikkert. Masse vibrasjoner forsvant på Vailly'n da jeg gikk
          over fra G62 til GT80. At du ikke får så veldig mye mere krefter er nå så, den lille forskjellen gjorde
          mye for meg; Allt kunne gjemmes inni cowlingen.


          Den motorn ovenfor er min, og jeg ser på en video her at han får mye mere;



          Trodde at XYZ 53cc og RCGF 50cc var samme motoren, men ser nå at kjøleribbene ser anderledes ut.

          Kanskje jeg må prøve en RCGF i stedet.
          Last edited by kwik; 22-10-12, 17:49.
          Dont expect, inspect.
          Fun Police everywhere!

          Comment


          • #6
            Den jeg har er en slik 5.5HP 53cc Twin Cylinder Gas Engine
            Husker ikke hvor mye turtall jeg fikk på den og flyet den sto i en CAP 232 fra Phønix models er avgåt med døden. Men den hadde krefter i massevis til det flyet.
            Om noen er intresert kan de jo få kjøpt motoren da jeg ikke bruker den akurat nå.

            Comment


            • #7
              Jeg må nok revurdere litt her etter tilbakemeldingene.
              Jeg vet motoren ikke er ideelt montert, men at det skal ha sånn påvirkning på vibrasjoner trodde jeg ikke. Det blir nok å prøve å gjøre om innfestingene på motoren før går videre på vurdering av ny motor.
              Ellers er jeg godt fornøyd med Zenoah.
              Må få sagt at det ikke er acrofly, så det er andre egenskaper enn kun effekt som gjelder her.
              Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
              http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

              Comment


              • #8
                Det er to mulige måter å montere en Zenoah på.
                Enten et stabilt aluminiumsfeste på en solid firewall, det er den billige metoden.
                Alu.feste

                Eller, man kan bruke et Hydromount.
                Solide gummiklosser og oljestøtdempere sørger for å dempe vibrasjoner og støy samt å holde hele "ekvipasjen" i ro.

                Hydromount

                Dessuten, å legge litt tid og nøyaktighet i propellbalansering er vel anvendt tid og "slit".

                Kjell Aanvik
                remotepilots.no

                Comment

                Working...
                X