Er det noen som har liggende en orginalpotte til YS 160 DZ eller hvet hvor jeg kan få tak i en slik. Har ben og pipe til motoren men det passer ikke i SUKHOI SU-31 ARF GREATPLANES som jeg skal montere motoren inn i.
Unconfigured Ad
Collapse
Eksospotte til YS 160 DZ
Collapse
X
-
Det er det.
Hadde både potter og motorer liggende på låven i lang tid.
Pottene er sikkert forlengst kjøpt opp av trengende brukere.
Noen motorer ligger der fortsatt kvar.
Er redd for at "pusheren" jeg brukte fra Japan forlengst har takket for seg, for godt, grunnet høy alder.
RCModellerComment
-
Tror det er en del som har slike kortpiper liggende... Har et par-tre stk liggende selv. Kan sjekke om jeg kan avstå fra en. Har i så fall og Hatori manifold som passer.Audun Thinn
Anonyme DobbeltdekkeroholikereComment
-
Hadde original YS potte til YS DZ 140 Dingo den fulgte med motoren da jeg kjøpte denn. Den motoren jeg skal montere nå som er en YS 160 DZ har jeg køpt brukt og der var det kun med ben og en alvorlig lang pipe. Men nulig jeg kan lage til en slags hurtigkobling på pipen og la den ligge under flyet som har hel vinge montert fra undersiden.Comment
-
Aldri sett noe stnd jeg heller....
Men finnes en del alternativer:
Performance Specialties - www.pspec.com
www.jtecrc.com
Engine Brands > YS > 120 140
Hatori Mufflers | Hatori Mufflers & Parts at Low PricesAudun Thinn
-
Nei det er mulig 140 motoren er den største som leveres med potte. Jeg har også YS 63, 70 og 110 alle disse kom med potte originalt. Men tror jeg monterer pipa under flyet med en hurtigkobling blir sikkert bra. Stusset også på det motorfestet som fulgte med motoren et slikt vibrasjonsdempende feste med ring om fronten på motoren. Det er 6 små 3mm hull og et 8mm i det. Skal det festes mot torpedoveggen med 6 3mm skruer og en 8mm? Noen som har brukt disse eller har kjenskap til disse motorfestene.Comment
-
Hehe... Ys ække bare bare... Du har skaffa deg et Hyde-feste av noe slag høres det ut som. Antall hull er kun for å passe flere.. bruk 3 eller 4stk. Holder lenge. Motoren MÅ settes fast i snuta med "neseringen". Har du litt YS-erfaring veit du sikkert og at disse trenger en form for spesial-gløder. Hvis ikke får du mange rapp over lanken! Dersom noen andre i klubben har større YS ville jeg konferert de før oppstart!Audun Thinn
-
Vel har ikke hat noen form for startvansker på de YS motorene jeg har hatt til nå. 140 DZ motoren ga meg såpas mange rapp på fingrene at jeg gikk over til elektrisk starter og siden har ikke det vørt noe tema. Noen spesiell gløding har jeg akdrig hatt bruker en vanlig løs oppladbar gløder. Her er et bilde av motorfestet.
Comment
-
Ok, Da fikk jeg logget meg på PC'en i stedet for telefonen...
Det du har der er et Hyde LRI-feste (Hyde Mounts - Dependable Protection Against Engine Vibration ).
Her har du nesering og feste i en "klædd".. Hadde et slikt en gang, men syntes ikke jeg fikk den styringa på snuta som jeg ville. Smak og behag vil jeg tro.
Et par stalltips:
- Lag en ekstern gløding (slik at gløderen din ikke trenger å settes direkte på motoren - den rister GODT!)
- Påse at kontramutter er skikkelig festet
- Bruk en ekstra støtte på manifolden
- Bruk en APC 18,1 x 10 propell (Funker i alle fall gnistrende i F3A på den motoren)
- Fuel: Anbefaler min.20% olje, 30% nitro. Jeg blander selv, men her finnes det en del forskjellig på markedet. Vær obs på at oljen bør være litt tyntflytende
- Pipefeste: Bruk et Dave Brown feste. Jeg har en god del av disse liggende om det er interessant. (Exhaust Brackets and Mounting for Pattern Planes) - Her ser du NMP-manifold feste også..
Mye info, men dette er en motor som bør handteres litt varsomt! Har hatt et par-tre stk av de, og flyr fortsatt YS (170CDi og 175). Fantastiske motorer - når de virker! Bør brukes mye....
Lykke til i alle fallAudun Thinn
-
Ok jeg får nå prøve med det festet først og se hvordan det fungerer. Har kjørt mine øvrige YS motorer på 22,5% nitro og 20% olje og det har fungert utmerket men en kan sikkert få ut litt mer effekt med og kjøre på 30 % nitro. Nå får jeg sikkert effekt nokk i Sukhoi en uansett. Det er jo ikke noe F3A fly men mer et 3D/sportsfly hadde tenkt og bruke en 19x8 propell på det. Intresant at du blander din egen gift hvor får du tak i metanol og nitro?Comment
-
propellen du nevner vil sikkert funke, det er smak og behag.
Det Audun nevner er for at motoren ikke skal "bakfyre" den kan slå bakover ekstremt voldsomt om du setter på gløding og begyner og snurre med starter...har funnet ut dette "the hard way".
mange måter å forhindre dette på,en måte er en enkel lampet bryter som du har i hånda mens du holder modellen feks i en understellslegg under oppstart når motoren har litt turtall på stateren lar du den få strøm på pluggen og holder starteren inntil motoren går...
det finnes også egene glødebokser med innlagt forsinkelse....en av norsk produksjon og en japansk.
160 170 er motorer som MÅ behandles forsiktig har sett videoer hvor nesa på flye ble revet av ved en kraftig bakfyring.
Ellers må jeg innrømme at om jeg skulle gått bakover i utvikling hadde YS vært et meget naturlig valg, nydelige motorerRune Gjelsnes
Vikersund
92624841Comment
-
Ja har opplevd noen kraftige tilbakeslag på flere av mine YS motorer å serlig på 140 DZ som jo er samme motoren bare med lit mindre slagvolum. Jeg har imidlertid funnet ut at om en primer motorene skikkelig før en prøver og starte er problemet stortsett løst. Men tror jeg skal montere en slik onbord gløder på starteren og koble den paralelt med startermotoren. Kobler så til glødingen med en ledning til flyet. Da får pluggen spenning samtidig som statermotoren og jeg vil ha oppnåd fult turtall på motoren før pluggen blir varm.Comment
-
Fant denne i dag:
YS / Hatori / Other IC related items for saleAudun Thinn
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment