Unconfigured Ad

Collapse

SAITO 180 på bensin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SKV
    • Dec 2004
    • 3

SAITO 180 på bensin

Hei !
    Jeg har et Runtronik tenningsanlegg liggende, er det noen som har kjørt Saoito 180 på Bensin ? (98 oktan + 8 - 10 % totaktsolje) Bensin gir jo en renere forbrenning, og ikke så mye søl på modell og i bil. Er litt betenkt angående temperaturøkning.
    MVH
    Steinar
  • Arild Johansen
    • Jan 2004
    • 426

Re: SAITO 180 på bensin

Originally posted by SKV
    Hei !
    Jeg har et Runtronik tenningsanlegg liggende, er det noen som har kjørt Saoito 180 på Bensin ? (98 oktan + 8 - 10 % totaktsolje) Bensin gir jo en renere forbrenning, og ikke så mye søl på modell og i bil. Er litt betenkt angående temperaturøkning.
    MVH
    Steinar
    For mange år siden kjørte jeg en Saito 50 på Methanol, bensin, nitro og vegetabilsk olje. Hadde så klart tenningsanlegg. Vel jeg er vel ikke sikker på om det hadde noe hensikt. Gikk over til å kjøre renspikka glowfuel senere.

Modellmotorene er jo konstruert for metanol. Ved kjøring på ren bensin tror jeg du vil få et problem med kompresjonen i Saitoen. Temperaturen kommer til å øke drastisk da bensing hverken har kjølende effekt eller på langt nær den bankefasthet som kreves av motorer konstruert for glowfuel. Uansett om vi henger på motorene tenningsanlegg blir den ikke annet enn sin opprinnelighet.... nettopp en semi-diesel.
    Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Re: SAITO 180 på bensin

Du må senke kompresjonforholdet til mellom 6:1 og 8:1 og unngår tenningsbank. Metanolmotorene har litt høyere kompresionforhold for å holde glødepluggen glødende pga kompresjonvarme (glødepluggen blir ikke glødende ved forbrenning).

Bensinmotor har stor varmetap, så ikke all bensin blir brukt til å utføre arbeid dvs 25% bensin til å drive motoren mens resten går tapt gjennom varme,friksjon, kjøling etc (energitap med andre ord).. derfor går den varmere enn metanolmotor. Viktig at du har god kjøling rundt motoren.

Motoren blir varmere hvis fortenning er sen eller får tenningsbank ved tidlig tenning.

Men bensinmotor har en fordel, den går med mindre forbruk pga høyere energi i bensin enn i metanol. Det vil si at 1 del bensin forbrenner ved 14.7 deler luft mens metanolmotor forbrenner 1 del metanol til 5.5 deler luft pga lav energi i metanol. Det betyr at du må innstille hovedysenåla mye mindre enn den gikk på metanol.

Bensinmotor: yter ikke mye som metanolmotor og drar lite bensin. Går ikke høy turtall som metanolmotor pga begrensning i tenningsannlegget.

Metanolmotor: Yter bedre enn bensinmotor i effekt og høyere turtall pga mangel av tenningsannlegget. Høyere forbruk enn bensin- og dieselmotor.

Dieselmotor: høy dreiemoment, lav forbruk, drar store propell ofte 30% større propell + litt høyere turtall enn metanolmotor drar den største propell på samme størrelse. Utvikler lite varme pga lite energitap. Lang levetid.

Jens Eirik

Comment

• sc
        • Dec 2004
        • 118

Motorboy: Hvor lærer du alt dette i fra?
        Jeg er heftig imponert skjønner du!
        :P

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by Colibri
          Motorboy: Hvor lærer du alt dette i fra?
          Jeg er heftig imponert skjønner du!
          :P
          Jeg er bilmekaniker og jobbet siden 1993 etter bestått fagprøve og fulgt opp gjennom kurser og oppdatering og lest tekniske litteraturer.

Jens Eirik

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Glemte å skrive i tillegg... En gammel erfaren modellflyger slo verdensrekorden i langflyging. Han lot modellflyet fly med autopilot og GPS over Atlanderhavet, fra New Foundland til Irland og det varte 33 timer. Han brukte OS 4 takter som gikk på bensin pga formålet å få lav fuelforbruk. Det sto om rekordflyging i bladet "Alt om Hobby" fra ifjor.

Jens Eirik

Comment

• SKV
              • Dec 2004
              • 3

Hei !
              Takk til dere der ute for fin respons. Jeg heller vel i den retning at en glow-motor er konstruert for metanol drift. Ikke minst er vel det store "gjenomstrømningssøl" en del av motorens kjøling, Jeg kommer nokk til å bruke mitt elektroniske tenningsanlegg da jeg allerede har dette liggende. Har intrykk av at motoren starter lettere, uten back-fire, dessuten går den stødigere på lav tomgang.
              Holder på å bygge en Boing PT-17 Stearman med vingespenn 2260 mm.
              Byggesettet er fra Flairproducts in UK. Et utrolig komplett og fint bygesett.
              MVH
              Steinar

Comment

Working...