Unconfigured Ad

Collapse

ny firetakt!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Torulf
    • Nov 2004
    • 5

ny firetakt!

hei alle sammen..
    jeg har kjøpt en ny sc 70 firetakt og dette er den første firetakteren jeg har hatt, og jeg lurte på om det er lurt og åpne motoren og rense for div. metallspon før jeg begynner og kjøre inn ,om så er dette vanskelig å sette sammen igjen?? og om det er noe annet spesiellt jeg bør vite om denne typen motorer. om innkjøring osv.

på forhånd takk for alle svar
    torulf..

forbruksvarer:
    fuel,
    lim
    og balsa
  • sc
    • Dec 2004
    • 118

jeg har lest en test om denne motoren.
    De anbefaler sterkt at du skrur den opp å renser den innvendig.
    Motoren fikk bra kritikk og var svært pålitelig.

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Originally posted by Colibri
      De anbefaler sterkt at du skrur den opp å renser den innvendig.
      Jeg anbefaler det samme , rens innvendig, men ikke demonter alt deler. Kun baklokket og ta ut glødepluggen og ventildeksel. Skyll gjennom alle deler med parafin, bensin eller annen rensemiddel og smør opp bevegelige deler før du monterer deler på plass.

Ikke alle motorene er skikkelige renset før montering, noen kan ha spon eller rester av slipemiddel innvendig som kan få motoren varig mén.

Jens Eirik

Comment

• sc
        • Dec 2004
        • 118

bør man helst rense alle motorer som f.eks os og irvine?
        Jeg skal til og rense min helt nye irvine 53 men jeg tør ikke og gjøre det før jeg vet 100% hvordan det gjøres.
        :P

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by Colibri
          bør man helst rense alle motorer som f.eks os og irvine?
          Jeg skal til og rense min helt nye irvine 53 men jeg tør ikke og gjøre det før jeg vet 100% hvordan det gjøres.
          :P
          Ja, hvis du ikke er sikker på at de gjorde god jobb, så er det lurt å rense motoren for sikker skyld.

Jens Eirik

Comment

• Arild Johansen
            • Jan 2004
            • 426

Jeg har den motoren og den fungerer alldeles nydelig. Gjorde nok ikke rensejobben men jeg fant heller ikke tegn til noe ved innspeksjon i baklokk og ventildeksel. Eneste jeg gjorde var og smøre opp alle deler på forhånd. Da benyttet jeg den oljen som jeg har i fuelen.

Gi den en god innkjøringsperiode. Juster ventiler etter hver gang du har vært ute. De endrer seg en del i starten for så å stabilisere seg.
            Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
            AHMHK

Comment

• sc
              • Dec 2004
              • 118

Motorboy: Har du en link til en side hvor det står enkelt forklart om hvordan man renser motorer?
              Vil ikke starte motoren før jeg er sikker på at den er gullende ren...selv om irvine får mye skryt.....

Comment

• Torulf
                • Nov 2004
                • 5

takk for svar

som sagt er jeg totalt ny på firetaktere så dette med ventiljusteringer er litt for mye for meg
                hvordan og hvorfor må disse justeres?
                torulf..

forbruksvarer:
                fuel,
                lim
                og balsa

Comment

• Torulf
                  • Nov 2004
                  • 5

kan jeg bruke rødsprit??
                  torulf..

forbruksvarer:
                  fuel,
                  lim
                  og balsa

Comment

• Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

Originally posted by Torulf
                    takk for svar

som sagt er jeg totalt ny på firetaktere så dette med ventiljusteringer er litt for mye for meg
                    hvordan og hvorfor må disse justeres?
                    Løsne mutter og før bladsøker 0.04 mm mellom ventilstammen og vippearm og skru inntil skruen kommer borti bladsøkeren og kjenn etter at det skal være uten klaring. Stram mutteren. Sjekk med 0.1 bladsøkeren og den skal ikke gå inn mellom ventilstammen og vippearmen.

Hvordan kontrollere klaring:
                    0.04 mm: går inn: ok, går ikke inn: for trang klaring.
                    0.1 mm: går ikke inn: ok, går inn: for stor klaring.

Ventilene må justeres av 3 grunner: unngå ventil lekkasje pga varmeutvidelse, følge ventilåpningstider mere presise pga bedre sylinderfylling og eksosutblåsing, lede varme vekk fra ventiltallerken gjennom ventilseter under hvileperiode (lukket ventiler).

kan jeg bruke rødsprit??
                    Går like bra, husk å smøre deler med olje før bruk. Du kan ikke starte den i tørr tilstand.

Jens Eirik

Comment

• Jon Wold
                      • Sep 2002
                      • 949

Re: ny firetakt!

Originally posted by Torulf
                      hei alle sammen.. jeg lurte på om det er lurt og åpne motoren og rense for div. metallspon før jeg begynner og kjøre inn
                      Hva da metallspon!?!
                      Kjør motoren og kos deg isteden, skulle den bli ødelagt får du jo ny på garantien. Har du derimot stappa inn masse støv og laga riper med dårlig verktøy blir du ledd av hos forhandler. Det vil synes at du har vært inne og rota.

Men ikke hør på meg, ta gjerne en kontroll selv inne i motoren dersom:
                      - din arbeidsbenk, dine finge og ditt verktøy er renere enn produksjonsmiljøet motoren ble laget i
                      - du tror du har mer greie på motor enn de som har laget den
                      - du har lyst til å ta sjansen på å ødelegge motoren før du har prøvd den
                      - du gir blaffen i garantien
                      - du liker å holde liv i dumme vandrehistorier om spon i motoren.

Jeg må også, med fare for å starte en motor-krangel, få lov til å spørre hvorfor du kjøper en motor du tror er full av metallspon når du kan få en som garantert ikke er det for et par hundrelapper ekstra. (Legg merke til at jeg ikke sier O.S.... ok da, så sier jeg det allikevel: O.S.!)

Jeg ville heller brukt tid på en skikkelig innkjøring, med fuel av god kvalitet og en avbalansert propell. Da får motoren din en god start på en langt liv.
                      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Isak
                        • Apr 2004
                        • 680

Må si meg enig i mye av et Jon Wold sier, det virker som at det er panikk for at nye motorer er skittne eller full av dritt. Å det sier vel mot seg seg, NY motor!! hallo. Tviler også på at motorene er fulle av motorspon SAMMA hva slags produsent som har laget motoren. Og hvis det er tilfeller på at slikt har dukket opp, så er det antagelig overdrevent noe. Det skal mye til for at det dukker opp spon i motorer. Men rusk og ting som gjør at q-tipsen er mørk etter å ha dratt den rundt i den nye motoren finnes det sikkert tilfeller av. Uansett, husk at i vår hobby får motoren ganske så hardkjør uansett hvor den står. Vi kjører på timesvis i alle miljøer uten luftfilter i det hele tatt og suger mengder med dritt i form av stein, støv, insekter, gress, vann, og mye annet rart igjennom motoren uten å ofre det en tanke. Nei, gjør som Jon Wold sier å kjør motoren din du, uten å demontere noe. 99,9 % av tilfellene så går det bra. Garantert!!!! Hvis ikke, garanti.

If its not broken, dont fix it
                        Runar Isaksen
                        risaksen@bluezone.no

Comment

• MicroMac
                          • Jan 2003
                          • 632

Rengjorde heller ikke SC 120FS en før start, men dryppet noen drypp med olje utsatte steder ( også nevnt i manualen)
                          Startet opp uten videreverdigheter, og duret har den gjort siden helt uten plunder. Men den trenger jevnlig ettersyn av ventiler, spesielt i starten....Bladsøkere og en slank liten stjerne/fast kan du skaffe deg først som sist (fås som sett hos blant annet NM, er samme søkerne som benyttes for OSFS)
                          Begynner ventilene og rakle så mister du effekt merkbart. Dessuten mister du den fine kompakte gangen i motoren, går mer ustablit gjør den også etc etc.
                          Som Motorboy sier har ikke motoren godt av og gå med slarkete ventiler
                          mvh MM

Comment

• Extra 300s
                            • Mar 2004
                            • 274

Mener å ha hørt at Motorboy jobber med Mercedes og ett eller annet franske greier, sikkert derfor han er litt mistenksom. Ha-ha-ha-ha-haaaaa!

Hilsen en Audi tekniker.
                            Align T-Rex 450
                            Fizza elektrofly
                            JR 9xII

Comment

• Motorboy
                              • Nov 2003
                              • 1566

Originally posted by Extra 300s
                              Mener å ha hørt at Motorboy jobber med Mercedes og ett eller annet franske greier, sikkert derfor han er litt mistenksom. Ha-ha-ha-ha-haaaaa!

Hilsen en Audi tekniker.
                              Du som er Audi tekniker vet at alle nye biler må kontrolleres (klargjøring) for fabrikkfeilene, skader under transport etc.. før de blir levert til kunder.

Har du hørt ordtaket: Tillit er bra, men kontroll er best.

Vi har tillit til fabrikken gjør god jobb med modellmotorene, men likevel kan det hende de har gått glipp av en eller annen som ikke er skikkelig renset før montering. Så det er lurt å kontrollere vitale deler om de er renset før vi bruker modellmotor.

Jeg har opplevd at SC 15 motor var ikke renset nok, det merket jeg da jeg roterte veivakselen forsiktig og kjente etter slipepartilker i foring/stempel. Renset motoren og sjekket. Det gikk lettere uten slipende følelser mens jeg roterte veivakselen.

Jens Eirik

Comment

Working...