Unconfigured Ad

Collapse

Bensinmotorer og støy

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • børgem
    • Dec 2004
    • 17

Bensinmotorer og støy

Hei,
    jeg planlegger å kjøpe en Wild Hare Extra 28% og montere inn en bensinmotor. Det som bekymrer meg er støy. Alle fly med bensinmotor jeg har sett/hørt har etter min menig vært svært støyende. Er det noen som har erfaring med potter, valg av propell som kan reduserer støyen. Motorene jeg vurderer til dette prosjektet er DA-50R, ZDZ-50NG eller en MVVS-58.
    VINGTOR RC-CLUB (http://www.vingtor.org/)
  • Haldor
    • Nov 2004
    • 499

Støy kommer fra følgende kilder:

1 - motor
    2 - eksos
    3 - forgasser innsug
    4 - vibrasjoner
    5 - propell

Løsninger:

1 - skjerme selve motoren med lett lyddempende materialer
    2 - Bruke litt større potte enn nødvendig og ha en dempet potte. Noen merker er bedre enn andre. Riktig feste av potte reduserer vibrasjonsforplantning til fly samt sliter ikke like mye på utblåsmanifoil.
    3 - Bruke innsugstrakt / skumdempning på innsug og/eller legge innsug til innsiden av flykroppen.
    4 - Bruk passende motorbukk, enten dempet eller udempet - bruk mange skruepunkt.
    5 - unngå høyt/max turtall, velg en motor som har godt bunndrag / hk ved lavere rpm og en propell som passer for dette. Bruk 3-bladet propell hvis du kan ofre litt effekt. En 24x10 2-blad har ved samme turtall som f.eks en 3bl. 22x10 høyere tupphastighet og dette er den største støygeneratoren. Så ved å velge en grovere 3bl. prop så reduserer du tupphastighet og derfor også støy derfra.
    Forskjellige propeller lager forskjellig støy og av forskjellig styrke, søk etter riktig prop. Meijzlik er good men det finnes andre.

MVVS58'n er den sterkeste på papiret ihvertfall, ca 8hk - har du ett effektoverskudd kan du bruke noe større prop enn på de andre og derfor klare deg med lavere rpm. Bruk en prop som har minst 50% stigning i forhold til diameter, gjerne 60%.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• børgem
      • Dec 2004
      • 17

Hei Haldor,

takk for svar. Jeg har noen oppfølgingsspørsmål:

Hvis du skal rangere tiltakene med hensyn på hva som gir mest støydemping, hvordan vil den listen se ut? Dette vil være hvor man bør investere mest tid/penger på å få gjort best mulig.

Jeg antar at effektiv potte og valg av propell er to punkt hvor man har mest å hente. Deretter antar jeg vibrasjonsstøy er punktet hvor man setter inn tiltak. Er jeg helt på jordet ?

Hvilke potter og merker er best her?

Hvis man skal ha innsuget i kroppen hvordan gjør man det og er det andre ting man må tenke på her? Det vil jo blant annet bli et lavere trykk i kroppen i forhold til utenfor, vil dette ha noe å si for driftsikkerheten til motoren?

Da prosjektet fremdeles er på planleggingsstadiet og ingen innkjøp er gjort skal du bare komme med forslag til andre motorvalg, gjerne i kombinasjon med gode potter. Det som omtrent er avgjort er flyvalget. Det blir enten en Wild Hare Extra 300LX eller Special.

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Bensinmotorer vil bråke "mye" nesten uansett... Stort volum og store mengder eksos som skal ut. Store propeller med høy tipphastighet osv.

Men velg en god og stiv propell! Majslic (tror jeg det skrives) er langt bedre enn de fleste mer normale.
        Eksosanlegg er selvsagt kritisk, problemet er at du bør gå for gode cannisters og da må du nok jobbe mye inni kroppen... Originale potter er oftest svært simple saker. Egen-bygg er ikke helt enkelt, men etterdemper funker hvis du kan sakene.

Vibrasjoner er vanskelige saker, ARF`er har man ikke så lyst til å kutte opp for å dempe vibbene...? Også 3D ARF-er lider veldig her siden vingene er digre resonnanskamre nesten uten spanter osv.

Det er ikke til å komme bort fra at støy ikke aksepteres der folk bor i nærheten, og bensinmotor-entusiastene får det bare verre og verre framover.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Haldor
          • Nov 2004
          • 499

Originally posted by børgem
          Hvis du skal rangere tiltakene med hensyn på hva som gir mest støydemping, hvordan vil den listen se ut? Dette vil være hvor man bør investere mest tid/penger på å få gjort best mulig.
          Primærområdene vil nok være vibrasjoner/propell og rpm samt potte.
          Ikke bruk de simple udempede (uten innvendige kammer/baffles) pottene
          Meijzlik er gode propeller, støpt i karbon - disse koster dog litt.
          Valg av en litt grov prop (gå mot øvre enden av skalaen for gitt motor)

Vibrasjon forplanter seg til vinger og andre flater på flyet og disse kan "tromme" en del og skape mye støy - riktig vibrasjonsdempning på motoren blir i så måte veldig viktig. Hva som funker best for deg kommer an på fly, motor og propell. En støpt karbonpropell skal og i utgansgpunktet være bedre balansert enn f.eks en trepropell.

Angående forgasser innsug så lar du denne gå gjennom brannveggen når forgassereren ligger bak på motoren (tror ZDZ 50NG har dette b.la)
          ----------------
          Haldor
          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Sam
            • Jan 2004
            • 165

Det er en plenty plass for potte i 28%, sjekk denne:
            for MVVS58 potteinst:

Skal du virkelig ha det lydløst er ToniClarks G62 + hydromount og trebladet tingen.
            Men husk på at disse flyene skal være L E T T E om skal de fungere som forutsatt ..

Rcuniverse søk på canister i WildHare support forumet:
            http://www.rcuniverse.com/forum/sear...imefilter=-365

Jeg flyr min 35% WH Extra med DA100, 2 potter og 2-bladet Menz S 28X10, lyden er ikke sjenerende om jeg bruker turtallet med fornuft.

Forøvrig har både DA50 og ZDZ50 bakmontert gasser.

Mvh
            Sam Houlder

Comment

• børgem
              • Dec 2004
              • 17

Hei Joo,

Det er ikke til å komme bort fra at støy ikke aksepteres der folk bor i nærheten, og bensinmotor-entusiastene får det bare verre og verre framover.
              Og derfor må støyproblemene tas på alvor og det må finnes løsninger. Dette problemet har modellflygere hatt tidligere med metanolmotorene, men i dag har man god kontroll på støyen. Det er ingen grunn til at man ikke skal finne praktiske løsninger på støy problemene for bensinmotorer heller, men man må ta problemet på alvor.

Comment

• børgem
                • Dec 2004
                • 17

Hei
                takk for alle inspill.

Sam, jeg er ikke ute etter en "lydløs" løsning, men at det ikke støyer mer enn en godt dempet metanolmotor med tilsvarende ytelse. Takk for linkene. Jeg har lest gjennom løsningen med en canister potte inne i flyet og det virker forholdsvis enkelt å gjøre de forandringene de beskriver. Er det noe her som har prøvd dette?

Jeg snuste rundt på hjemmesiden og fant ut at denne løsningen var mest praktisk på 300LX utgaven og at det ikke var like lett å implementere på special utgavene da potten ville komme i konflikt med tanken. Har noen prøvd dette på Special utgaven og hvor legger dere i så fall tanken?

Vil en masiv vinge som feks en isoporvinge skape mindre støy enn en spante oppbygget vinge?

Comment

Working...