Heter det det, nbår motoren starter baklengs? Min har en stygg tendenstil å starte gæli vei de første 3-5 gangene, før den roer seg og starter riktig. Pluggen er en med. varm type (midt på treet). Motoren er Kyosho .40 (os-kopi trur eg, for den er 100% lik å se på).
Unconfigured Ad
Collapse
Backfire?
Collapse
X
-
Re: Backfire?
Originally posted by palveHeter det det, nbår motoren starter baklengs? Min har en stygg tendenstil å starte gæli vei de første 3-5 gangene, før den roer seg og starter riktig. Pluggen er en med. varm type (midt på treet). Motoren er Kyosho .40 (os-kopi trur eg, for den er 100% lik å se på).
Hold fingrene på spinneren og snurr baklengs rask, så starter den lett og går riktig vei.
Jens EirikComment
-
Originally posted by MotorboyHold fingrene på spinneren og snurr baklengs rask, så starter den lett og går riktig vei.
Jens Eirik
- og - jeg har lært (i går) å ikke stikke pølsene i nærheten av propellen en gang tilPålComment
-
Originally posted by palve
Jeg vet at dette går, men vil den da alltid starte riktig vei?
- og - jeg har lært (i går) å ikke stikke pølsene i nærheten av propellen en gang til
Hold spinneren og vir baklengs rask samtidig fingrene vekk fra spinneren etter motoren starter. Med øvelse blir du bedre.
Jens EirikComment
-
Mine motorerer starter ofte lettere baklengs, ikke spør hvorfor, for jeg vet ikke. Jeg synes den beste metoden å starte på er enten en slik gummigreie man har på fingeren eller (enda bedre) chicken stick (eller hva det nå heter).Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
er der ingen der kender dem.Comment
-
Originally posted by MotorboyHold spinneren og vir baklengs rask samtidig fingrene vekk fra spinneren etter motoren starter. Med øvelse blir du bedre.
Er jeg "innpå trinsa" nå?PålComment
-
Når man vrir propellen "riktig" vei, så må man kompe over toppen av syklusen, og pga. lav hstighet, så kan motoren tenne baklengs?
På fagspråket kalles det mottenning når vi snakker om å starte motor i motsatt vei. Denne var vanlig blandt annet i fiskebåter med semidiesel/glødehodemotor da de kunne ikke håndstarte samme måte som vi starter moderne bensin- og dieselmotor pga høy kompresjon og startmotor fantes ikke. Siden topplokket var glødende (oppvarmet med blåselampe), så kunne olje tennes så lett sammen med kompresjon ved mottenning. Siden gikk de riktig vei etter starting. Man sparte mye krefter på å sveive motoren i riktig vei og ingen risiko å få brukket hender og armer.
Glowmotor er også en semidiesel.
Det vil si med andre ord: du gjør halve jobb og la motoren starte selv.
Håper alt er klart for deg..
Jens EirikComment
-
Originally posted by MotorboyDenne var vanlig blandt annet i fiskebåter med semidiesel/glødehodemotor
Jens Eirik
"Først vart æ rædd, etterkvart vart æ gra" sa gubben om hendelsenPålComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment