Unconfigured Ad

Collapse

Backfire?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • palve
    • Dec 2004
    • 72

    #1

    Backfire?

    Heter det det, nbår motoren starter baklengs? Min har en stygg tendenstil å starte gæli vei de første 3-5 gangene, før den roer seg og starter riktig. Pluggen er en med. varm type (midt på treet). Motoren er Kyosho .40 (os-kopi trur eg, for den er 100% lik å se på).
    Pål
  • Slow
    • Nov 2004
    • 76

    #2
    Skulle tro att motorn er litt rik på tomgangs-nåla.
    Prøv å gør den litt tynnere..

    Hvis det ikke fungerer, kan en varmere glowplug hjelpe.

    /James
    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
    Radio: Hitec Eclipse 7

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

      #3
      Tøm potta for overflødig fuel du...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

        #4
        Re: Backfire?

        Originally posted by palve
        Heter det det, nbår motoren starter baklengs? Min har en stygg tendenstil å starte gæli vei de første 3-5 gangene, før den roer seg og starter riktig. Pluggen er en med. varm type (midt på treet). Motoren er Kyosho .40 (os-kopi trur eg, for den er 100% lik å se på).
        Jeg har brukt denne samme motor på en Kyosho Calimato, bare start den i feil vei. Du får den til å gå riktig vei.

        Hold fingrene på spinneren og snurr baklengs rask, så starter den lett og går riktig vei.

        Jens Eirik

        Comment

        • palve
          • Dec 2004
          • 72

          #5
          Originally posted by joo
          Tøm potta for overflødig fuel du...
          Tja, jo det hender jo at det fyller seg opp, men er dette grunnen?
          Pål

          Comment

          • Haldor
            • Nov 2004
            • 499

            #6
            Som Motorboy sier, flipp den baklengs mot kompresjonspunktet.
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

            Comment

            • palve
              • Dec 2004
              • 72

              #7
              Re: Backfire?

              Originally posted by Motorboy
              Hold fingrene på spinneren og snurr baklengs rask, så starter den lett og går riktig vei.
              Jens Eirik
              Jeg vet at dette går, men vil den da alltid starte riktig vei?

              - og - jeg har lært (i går) å ikke stikke pølsene i nærheten av propellen en gang til
              Pål

              Comment

              • Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

                #8
                Re: Backfire?

                Originally posted by palve

                Jeg vet at dette går, men vil den da alltid starte riktig vei?

                - og - jeg har lært (i går) å ikke stikke pølsene i nærheten av propellen en gang til
                Ja, det gjør den hver gang. Husk ikke prime for mye!

                Hold spinneren og vir baklengs rask samtidig fingrene vekk fra spinneren etter motoren starter. Med øvelse blir du bedre.

                Jens Eirik

                Comment

                • Flue
                  • Oct 2003
                  • 902

                  #9
                  Mine motorerer starter ofte lettere baklengs, ikke spør hvorfor, for jeg vet ikke. Jeg synes den beste metoden å starte på er enten en slik gummigreie man har på fingeren eller (enda bedre) chicken stick (eller hva det nå heter).
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment

                  • palve
                    • Dec 2004
                    • 72

                    #10
                    Re: Backfire?

                    Originally posted by Motorboy
                    Hold spinneren og vir baklengs rask samtidig fingrene vekk fra spinneren etter motoren starter. Med øvelse blir du bedre.
                    Takk, skal prøves. Høres jo logisk ut også, da man "komper" på "riktig side" av syklusen. Når man vrir propellen "riktig" vei, så må man kompe over toppen av syklusen, og pga. lav hstighet, så kan motoren tenne baklengs?

                    Er jeg "innpå trinsa" nå?
                    Pål

                    Comment

                    • Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

                      #11
                      Re: Backfire?

                      Når man vrir propellen "riktig" vei, så må man kompe over toppen av syklusen, og pga. lav hstighet, så kan motoren tenne baklengs?
                      Palve.. ja, nettopp...

                      På fagspråket kalles det mottenning når vi snakker om å starte motor i motsatt vei. Denne var vanlig blandt annet i fiskebåter med semidiesel/glødehodemotor da de kunne ikke håndstarte samme måte som vi starter moderne bensin- og dieselmotor pga høy kompresjon og startmotor fantes ikke. Siden topplokket var glødende (oppvarmet med blåselampe), så kunne olje tennes så lett sammen med kompresjon ved mottenning. Siden gikk de riktig vei etter starting. Man sparte mye krefter på å sveive motoren i riktig vei og ingen risiko å få brukket hender og armer.

                      Glowmotor er også en semidiesel.

                      Det vil si med andre ord: du gjør halve jobb og la motoren starte selv.

                      Håper alt er klart for deg..

                      Jens Eirik

                      Comment

                      • palve
                        • Dec 2004
                        • 72

                        #12
                        Re: Backfire?

                        Originally posted by Motorboy
                        Denne var vanlig blandt annet i fiskebåter med semidiesel/glødehodemotor
                        Jens Eirik
                        Jeg husker disse motorene. En historie gikk om en skysskar som fraktet bøndene over sundet inn til byen for å handle i helgene. Fruene var stivpyntet, og skysskaren var alltid litt nervøs. Han fikk mottenning, og da fjæren til håndtaket på svinghjulet var slitt og ikke slo inn, røsket håndtaket hele kjolen av et kvinnfolk som stod for nærme.

                        "Først vart æ rædd, etterkvart vart æ gra" sa gubben om hendelsen
                        Pål

                        Comment

                        • joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

                          #13
                          "Først vart æ rædd, etterkvart vart æ gra" sa gubben om hendelsen

                          Steike den va goooood, som æ sku ha sagt det sjøl Kveldens glis!
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment

                          Working...