Unconfigured Ad

Collapse

OS Max GT 22.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

    #1

    OS Max GT 22.

    En 22 GT er på vei fra TK Trading.O.S. Engines GT22 Gas Engine Håper den er like bra som storebror 33, som nå har over 50 turer. Den skal inn i en Seagull Glasair Sportsman.
    Spec på flyet sier litt mindre motor, men erfaringsmessig er en større motor enn nødvendig ikke noe problem. Blir en fin (avansert) trainer dette.
    Forbruket er jo vesentlig mindre enn en glowmotor så vekten blir nogenlunde det samme. Kommer til å utruste den som Tug, slik at den kan slepe seilfly på 3-4m. Den kan også utrustes med flottører.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

    #2
    O.S er jo somoftest et sikkerstikk. Men min erfaring med disse små bensinmotorene er at de er forholsvis late sammenlignet med tilsvarende glow motor, men drivstofforbruket er jo utrolig lavt. Var selv og slepte seilfly på lørgag med en nybygd Cub som har 112 cc motor og det er kjempemoro. Synes nå kansje det høres lite ut med 22cc bensim om du skal slepe 4m fly da stiger du ialefall ikke fort. Og vil tro du fort kan komme i den situasjonen at du ikke har fart nokk til og få ned nesa på flyet om du stiger litt for fort. Da er det bare og gi seg og løse ut før katastrofen er et faktum.

    Comment

    • Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

      #3
      OS har alltid vært et sikkert stikk. Har hatt OS siden før 1970.
      Å bruke flyet som TUG blir nok mest til seilfly på 2,5m. Men det blir spennende å se hva motoren drar når den er ferdig innkjørt.
      OS 33 er råsterk, så jeg regner med at OS 22 er like sterk i forhold til ccm.
      Som TUG blir nok Pawneèn med 120 Valach arbeidshesten, men den er overkill til en 3m seiler. Og så er det lettvint med en rask tur på stripa med et mindre fly.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

      Comment

      • Karl H.
        • Mar 2006
        • 1452

        #4
        Click image for larger version

Name:	DSCN0541.jpg
Views:	1
Size:	94.1 KB
ID:	599654Da har maskinisten kommet og den er en krympet GT33. Lite forkjell å se bortsett fra at forgasseren virker større på denne motoren. Motorfester som på en glowmotor. Kommer til å bruke den med orginal eksospotte hvis den ikke blir for mye i konflikt med cowling. Med silikonslange forlenger blir lyden ganske så akseptabel. Ialfall på GT33.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment

        Working...