Hva kan vi gjøre for at bensinmotorene skal støye minst mulig?
Det er ikke noe prpblem å få motorene til å gå stillere, men vi er ute etter at motorene skal yte best mulig, med minst mulig vekt.
En motor genererer støy fra: eksos-innsug, samt mekanisk støy og propellstøy.
2 takt motoren har mere problemer med eksosdemping enn 4takt motoren da den er avhengig av riktig mottrykk for å yte best, i tillegg til stødemperdelen i potta. Det beste er 2 potter, slik som på 2 hjulinger.
4 takt motoren yter best ved minst mulig eksosmotstand og trenger derfor bare støydemperpotte. Potta kan monteres hvor som helst i modellen, noe som gjør det enklere.
Med stadig mindre toleranse for støy fra naboer til modellflyplasser, er det 2 muligheter. Enten å støydempe slik at lyden er akseptabel, eller å etablere modellflyplasser så langt vekk fra naboer at de ikke hører motorene.
Å bare fly elektro, er ikke noe alle modellflygere kan avfinne seg med. Så vi som sverger til forbrenningsmotorer som i fullsize, må nok gjøre noe.
Det er ikke noe prpblem å få motorene til å gå stillere, men vi er ute etter at motorene skal yte best mulig, med minst mulig vekt.
En motor genererer støy fra: eksos-innsug, samt mekanisk støy og propellstøy.
2 takt motoren har mere problemer med eksosdemping enn 4takt motoren da den er avhengig av riktig mottrykk for å yte best, i tillegg til stødemperdelen i potta. Det beste er 2 potter, slik som på 2 hjulinger.
4 takt motoren yter best ved minst mulig eksosmotstand og trenger derfor bare støydemperpotte. Potta kan monteres hvor som helst i modellen, noe som gjør det enklere.
Med stadig mindre toleranse for støy fra naboer til modellflyplasser, er det 2 muligheter. Enten å støydempe slik at lyden er akseptabel, eller å etablere modellflyplasser så langt vekk fra naboer at de ikke hører motorene.
Å bare fly elektro, er ikke noe alle modellflygere kan avfinne seg med. Så vi som sverger til forbrenningsmotorer som i fullsize, må nok gjøre noe.
Comment