Unconfigured Ad

Collapse

Saito 220 på E85 bioetanol

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

Saito 220 på E85 bioetanol

Morro og eksperimentere lit med motorer så nå tok jeg løs på en Saito 220 4t motor. Først testeg jeg motoren med vanlig glow opsett. Med min 4t fuel som består av 22,5% nitro 14,5% olje og resten metanol fikk jeg 7000 RPM med en 20x8 carbonpropell. Monterte så på elektronisk tenning og fikk akurat det samme turtallet med denn etter lit finjustering av tenningspunktet. Men med elektronisk tenning oppnåde jeg max turtall med nesten 1/2 omdreining mer inn på hovednåla.
    Så skiftet jeg drivstoff til E85 med 7% klots 2t olje da fikk jeg 6650 RPM men måtte stille inn både hovednålen og tomgangsnålen en god del. Funker fint med E85 om en ikke skal ha ut absolut max. Fungerer jo mye bedre en vanlig bensin når en bruker glowforgasseren.
    Har filmet litt mens den kjører på E85.

Last edited by bardp; 06-05-13, 14:41.
  • gadyrdal
    • Sep 2008
    • 344

Hvordan blir eksosen med E85? Like mye søl som med glow?
    Spennende eksperimentering du gjør
    Geir Dyrdal
    Scale Warbirds of Norway

Comment

• bardp
      • Nov 2010
      • 2473

Nei det blir omentrent ikke noe søl i det hele tatt da oljemengden jo er ganske liten.

Comment

• kwik
        • Oct 2010
        • 1212

Så du brukte E85, glowforgasser og elektronisk tenning?

Interessant !!!

Men hva er problemet med å bruke vanlig bensin uten methanol tilsatt, egentlig?

Med glow-forgasser? Hva slags problemer oppstår da?

Jeg ved jo at en walbro har stenge-ventil som hindrer bensin å renne ut, pluss pumpe, men, sånn ellers?

Kanskje du kan utdype dette for oss ? Er interessert.
        Last edited by kwik; 08-05-13, 06:57.
        Dont expect, inspect.
        Fun Police everywhere!

Comment

• chewbaca
          • Jul 2006
          • 758

Veldig interresant
          __________________________________________________ ___
          Jørn Kaasbøll
          Scale Warbirds of Norway

Comment

• Tipstall
            • Mar 2010
            • 197

Interessant prosjekt. Har tenkt litt i de samme banene selv; har en SC120 4t som burde være en egnet kandidat. Lurer vel egentlig mest på oljemengde og -type. Vet dog at klotz funker ved at den er oppløselig i alkohol, så det er vel greit nok, men alltid artig med alternativer Fordelen med etanol kontra bensin ved konvertering av glowmotor, er vel blant annet at etanol og metanol er ganske beslektet som drivstoff (mhp. tetthet, brennverdi og luft/brennstoff forhold), alt sammen viktige faktorer for tilpasning av forgasser. Det er et vesentlig større sprang fra metanol til bensin...
            Knut

Diverse fly; de fleste med propell...

Comment

• bardp
              • Nov 2010
              • 2473

Men hva er problemet med å bruke vanlig bensin uten methanol tilsatt, egentlig?
              Med glow-forgasser? Hva slags problemer oppstår da?
              Da vanlig bensin har langt høyere brenverdi en metanol blir det nesten helt håpløst og få motorene til og gå skillelig på det med en glow forgasser, Su kan justere dem ok på topp og tomgang men da blir de alt for fet i melomregistret. En annen ting er at kompresjonen i de fleste glovmotorer er for høy til vanlig bensin og en får fort teningsbank. E85 har en brenverdi som er mer lik metanol en bensin og passer defor bedre i en til glow forgasseren. I tilegg har E85 et oktantall på 104 slik at den takler den høye kompresjonen langt bedre en vanlig bensin. Nå er det ikke Metanol men Etanol som er i E85, 85% Etanol og 15% bensin. Og i tilegg er den mye billigere en bensin. En må bruke en olje som blander seg med alkohol vanlig 2t olje fungerer ikke med E85. Jeg bruker klotz syntetisk 2t olje og den fungerer fint.

Comment

• kwik
                • Oct 2010
                • 1212

Jøss, er E85 mest ethanol? Jøye meg, for et alkohol-sløseri. Hva slags mat er det de lager alkoholen av? Poteter? Det er jo en forbrytelse å helle dette på tanken til en bil.
                Dont expect, inspect.
                Fun Police everywhere!

Comment

• bardp
                  • Nov 2010
                  • 2473

Joda det er nok etanol og noen gesjefter seg jo med og berge noe av den fra en skjebne som drivstoff men det er vist ikke lovlig og straffes hart om en blir tatt
                  Produksjonskosten for E85 er nokk langt høyere en produksjinskosten for 95 men alikevell er E85 mye billigere men nå kommer vi inn på politiske ting å det er jo ikke enkelt å forstp seg på. Men i følge SV er det greit at noen ikke får mat bare vi får politisk riktig drivstoff.

Comment

• kwik
                    • Oct 2010
                    • 1212

Originally posted by bardp
                    Joda det er nok etanol og noen gesjefter seg jo med og berge noe av den fra en skjebne som drivstoff men det er vist ikke lovlig og straffes hart om en blir tatt
                    Produksjonskosten for E85 er nokk langt høyere en produksjinskosten for 95 men alikevell er E85 mye billigere men nå kommer vi inn på politiske ting å det er jo ikke enkelt å forstp seg på. Men i følge SV er det greit at noen ikke får mat bare vi får politisk riktig drivstoff.
                    Ja, enig, vi må trå varsomt her nå. Men jeg ble storligen overrasket da du skrev at det var 85% ethanol. Jeg har vært helt ignorant på dette området, og trodde det var motsatt; 85% bensin og 15% ethanol. At vi faktisk fyller på 85% alkohol på bilene våre i Norge er, ja, mildt sagt overraskende. Vi har altså ikke kommet lengre enn som så, selv om vi er i 2013. Jaja. Pasientene har tatt over asylet.

Men for modellflygerne må jo dette være flotte greier. Her kan man altså elektronifisere flotte 4-takts-motorer over en lav sko, og faktisk beholde den orginale forgassern. På den enkle måten du har skissert her. Jobben går jo bare ut på å borre to hull og gjenge dem opp. For sensoren.

Jeg syns du bør poste denne videoen over på RCU med den tilleggs-infoen du har gitt her, det vil være veldig nyttig info for mange motor-interesserte.
                    Last edited by kwik; 09-05-13, 11:11.
                    Dont expect, inspect.
                    Fun Police everywhere!

Comment

• bth
                      • Dec 2003
                      • 1638

Det er vel kanskje mulig å kjøre på E85 med oljeinnblanding på vanlig glødeplugg også da ? Noen som har testet ?
                      Bfight 210
                      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                      Phoenix RC Club

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

Mener å ha lest att ethanol ikke gir den samme kjemiske effekten som gjør att pluggen gløder slik som methanol.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

Comment

• bardp
                          • Nov 2010
                          • 2473

Det er vel kanskje mulig å kjøre på E85 med oljeinnblanding på vanlig glødeplugg også da ? Noen som har testet ?
                          Min erfaring er at det går dårlig. Men det funket bra med en blanning av 2 deler Rapicon 15/20 og en del E85 på en Saito 115 4t mena ASP 91 4t ikke var like glad i blanningen den blandingen ble for fet i mellomregistret.
                          Nå er det jo ikke noen stor sak og montere på en elektronisk tenning og ikke koster den stort heller.
                          Rcexl Single Ignition for NGK- ME-8, 1/4-32 Spark Plug [CDI-ME8-90-1] - $40.68 : www.sdshobby.com

Comment

• skoolsen
                            • Mar 2009
                            • 193

Har prøvd E85 på en ASP 120 4t med glow plugg, brukte konstant gløding. motoren gikk fint og pålitelig på tomgang og topp, men var ikke helt med på mellomregisteret, fløy ca 10 turer uten store problemer. Vet ikke om det kommer av forgasseren eller bruken av glowplugg/E85. hadde vært morro å prøvd med en bensin forgasser og sett forskjellen.
                            Magnar Schou Olsen

Comment

Working...