Morro og eksperimentere lit med motorer så nå tok jeg løs på en Saito 220 4t motor. Først testeg jeg motoren med vanlig glow opsett. Med min 4t fuel som består av 22,5% nitro 14,5% olje og resten metanol fikk jeg 7000 RPM med en 20x8 carbonpropell. Monterte så på elektronisk tenning og fikk akurat det samme turtallet med denn etter lit finjustering av tenningspunktet. Men med elektronisk tenning oppnåde jeg max turtall med nesten 1/2 omdreining mer inn på hovednåla.
Så skiftet jeg drivstoff til E85 med 7% klots 2t olje da fikk jeg 6650 RPM men måtte stille inn både hovednålen og tomgangsnålen en god del. Funker fint med E85 om en ikke skal ha ut absolut max. Fungerer jo mye bedre en vanlig bensin når en bruker glowforgasseren.
Har filmet litt mens den kjører på E85.
Så skiftet jeg drivstoff til E85 med 7% klots 2t olje da fikk jeg 6650 RPM men måtte stille inn både hovednålen og tomgangsnålen en god del. Funker fint med E85 om en ikke skal ha ut absolut max. Fungerer jo mye bedre en vanlig bensin når en bruker glowforgasseren.
Har filmet litt mens den kjører på E85.
Comment